Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil bygge krabbe-mottak på Svalbard

I dag flys levende kongekrabbe til Asia fra Lakselv. Det samme kan gjøres med snøkrabbe fra Longyearbyen, mener Cape fish-gruppen. FOTO: Cape fish

Vil bygge krabbe-mottak på Svalbard

Det kalde vannet rundt Svalbard gir øygruppen en konkurransefordel når snøkrabben for alvor etablerer seg.

Tekst:

Publisert:

Honningsvåg-baserte Cape fish group AS har i en viss tid arbeidet med et prosjekt for å etablere et mottak av snøkrabbe i Longyearbyen. Svalbard har nemlig flere konkurranse­fortrinn i næringen.

– Det er først og fremst de kalde temperaturene i vannet ved Svalbard som gjør stedet godt egnet for lagring av levende snøkrabbe, sier administrerende direktør i Cape fish, Bjørn-Ronald Olsen.

Tidobling

Cape fish-gruppen jobber i dag i hovedsak med kongekrabbe. Noe slaktes og bearbeides før det sendes ut til markedene, mens andre deler av fangsten sendes levende til Asia, hvor de største markedene finnes. Kongekrabben har etter hvert blitt en stor bidragsyter til fiskeriene i nord, og den totale kvoten i Finnmark er nå oppe i 2.000 tonn.

Til sammenligning er den totale kvoten for snøkrabbe nå oppe i 10.000 tonn. Forskere mener at denne kvoten vil kunne tidobles de neste ti årene, etter hvert som arten sprer seg fra havområdene øst for Svalbard.

Levende lagring

I dag blir levende kongekrabbe eksportert med fly til markeder i Asia, deriblant Kina og Sør-Korea. Flyforbindelsen går fra Lakselv i Finnmark. Tanken til Cape fish er å gjøre det samme med snøkrabbe fra Longyearbyen. Slik eksport krever at det er mulig å lagre produktet levende.

– Problemet med snøkrabbe er at den er vanskelig å lagre levende på fastlandet med de temperaturene vi har her. Snøkrabben krever temperaturer på mellom -1 og 3 grader. For å holde slike temperaturer i vann på fastlandet må man bruke mye penger på å kjøpe inn og drifte anlegg som holder vannet kaldt. På Svalbard har dere slike temperaturer i vannet naturlig store deler av året, slik at det blir et geografisk fortrinn å ha virksomheten der oppe, sier Olsen.

Han ser for seg eksport av snøkrabbe fra Svalbard på samme måte som kongekrabbe i dag flys til Asia direkte fra Lakselv. At det ligger en stor flyplass et steinkast fra Longyearbyen er en annen stor fordel med tanke på slik eksport.

Miljøhensyn

I forrige uke ble havressursloven endret, slik at Svalbard har det samme regelverket å forholde seg til som Fastlands-Norge. Det muliggjør denne typen virksomhet på øygruppen. Bjørn Ronald Olsen tror ikke det skal by på problemer å holde en høy miljøprofil på virksomheten.

– Laks som står i merder i anlegg på fastlandet tilføres blant annet medisiner. Det skal ikke være nødvendig for snøkrabbe. Den befinner seg i sitt naturlige element når den står i havet ved Svalbard. Derfor ser vi for oss et scenario med nullutslipp fra virksomheten, sier han.

Også andre arter

Til Fiskeribladet Fiskaren har Olsen forespeilet 60-70 arbeidsplasser lokalt ved opprettelsen av et mottak for snøkrabbe i Longyearbyen. Han ser for seg et anlegg som kan ta imot 3.000-4.000 tonn med snøkrabbe årlig, og kanskje mer. Selskapet har jobbet med planene ei god stund, og i november i fjor hadde Olsen , representanter fra Nofina (se egen sak), og andre møter med både lokalstyret og Store Norske. Det er laget skisser for et anlegg ved Hotellneset utenfor byen.

– Tilbakemeldingene har vært udelt positive, så vi jobber videre med planene. Det kan også bli snakk om å ta imot andre arter til et slikt anlegg ved Longyearbyen. Det blir for eksempel stadig mer torsk å få rundt Svalbard. Også her er det konkuransemessige fortrinn ved å ha mottak så langt nord, sier han.

Flere er interessert

Svalbardposten kjenner til at ei annen gruppering var i møte med representanter for lokalstyret denne uken. Formålet var å lufte planer om fiskerivirksomhet i Longyearbyen.

Nestleder i Longyearbyen lokalstyre, Eirik Berger (V), synes det er fint at det er interesse for å starte med næringsvirksomhet lokalt. Det som haster for lokale myndigheter er å få en arealplan slik at interessenter kan få etablere seg.

– LL er i prosessen med å ansette en ny arealplanlegger. Samtidig skal vi holde oppe trykket mot sentrale myndigheter. Selv om havressursloven ble endret i forrige uker, er det mer juridisk arbeid som gjenstår før næringen kan drive fra Svalbard, sier han.

Kvote- og rettighetsproblematikk er en av temaene som må løses før det kan bli etableringer.

– Men dette er det jeg kaller lavthengende frukt. Når fiskerinæringen vil etablere seg her, må vi stå på for å tilrettelegge, sier Eirik Berger.

Nøkkelord

Se bildet større

Bjørn-Ronald Olsen og Cape fish-gruppen ønsker å dra nytte av de naturlige fortrinnene som Svalbard har, og starte krabbemottak i Longearbyen. FOTO: Cape fish

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!