Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil bygge krabbe-mottak på Svalbard

I dag flys levende kongekrabbe til Asia fra Lakselv. Det samme kan gjøres med snøkrabbe fra Longyearbyen, mener Cape fish-gruppen. FOTO: Cape fish

Vil bygge krabbe-mottak på Svalbard

Det kalde vannet rundt Svalbard gir øygruppen en konkurransefordel når snøkrabben for alvor etablerer seg.

Honningsvåg-baserte Cape fish group AS har i en viss tid arbeidet med et prosjekt for å etablere et mottak av snøkrabbe i Longyearbyen. Svalbard har nemlig flere konkurranse­fortrinn i næringen.

– Det er først og fremst de kalde temperaturene i vannet ved Svalbard som gjør stedet godt egnet for lagring av levende snøkrabbe, sier administrerende direktør i Cape fish, Bjørn-Ronald Olsen.

Tidobling

Cape fish-gruppen jobber i dag i hovedsak med kongekrabbe. Noe slaktes og bearbeides før det sendes ut til markedene, mens andre deler av fangsten sendes levende til Asia, hvor de største markedene finnes. Kongekrabben har etter hvert blitt en stor bidragsyter til fiskeriene i nord, og den totale kvoten i Finnmark er nå oppe i 2.000 tonn.

Til sammenligning er den totale kvoten for snøkrabbe nå oppe i 10.000 tonn. Forskere mener at denne kvoten vil kunne tidobles de neste ti årene, etter hvert som arten sprer seg fra havområdene øst for Svalbard.

Levende lagring

I dag blir levende kongekrabbe eksportert med fly til markeder i Asia, deriblant Kina og Sør-Korea. Flyforbindelsen går fra Lakselv i Finnmark. Tanken til Cape fish er å gjøre det samme med snøkrabbe fra Longyearbyen. Slik eksport krever at det er mulig å lagre produktet levende.

– Problemet med snøkrabbe er at den er vanskelig å lagre levende på fastlandet med de temperaturene vi har her. Snøkrabben krever temperaturer på mellom -1 og 3 grader. For å holde slike temperaturer i vann på fastlandet må man bruke mye penger på å kjøpe inn og drifte anlegg som holder vannet kaldt. På Svalbard har dere slike temperaturer i vannet naturlig store deler av året, slik at det blir et geografisk fortrinn å ha virksomheten der oppe, sier Olsen.

Han ser for seg eksport av snøkrabbe fra Svalbard på samme måte som kongekrabbe i dag flys til Asia direkte fra Lakselv. At det ligger en stor flyplass et steinkast fra Longyearbyen er en annen stor fordel med tanke på slik eksport.

Miljøhensyn

I forrige uke ble havressursloven endret, slik at Svalbard har det samme regelverket å forholde seg til som Fastlands-Norge. Det muliggjør denne typen virksomhet på øygruppen. Bjørn Ronald Olsen tror ikke det skal by på problemer å holde en høy miljøprofil på virksomheten.

– Laks som står i merder i anlegg på fastlandet tilføres blant annet medisiner. Det skal ikke være nødvendig for snøkrabbe. Den befinner seg i sitt naturlige element når den står i havet ved Svalbard. Derfor ser vi for oss et scenario med nullutslipp fra virksomheten, sier han.

Også andre arter

Til Fiskeribladet Fiskaren har Olsen forespeilet 60-70 arbeidsplasser lokalt ved opprettelsen av et mottak for snøkrabbe i Longyearbyen. Han ser for seg et anlegg som kan ta imot 3.000-4.000 tonn med snøkrabbe årlig, og kanskje mer. Selskapet har jobbet med planene ei god stund, og i november i fjor hadde Olsen , representanter fra Nofina (se egen sak), og andre møter med både lokalstyret og Store Norske. Det er laget skisser for et anlegg ved Hotellneset utenfor byen.

– Tilbakemeldingene har vært udelt positive, så vi jobber videre med planene. Det kan også bli snakk om å ta imot andre arter til et slikt anlegg ved Longyearbyen. Det blir for eksempel stadig mer torsk å få rundt Svalbard. Også her er det konkuransemessige fortrinn ved å ha mottak så langt nord, sier han.

Flere er interessert

Svalbardposten kjenner til at ei annen gruppering var i møte med representanter for lokalstyret denne uken. Formålet var å lufte planer om fiskerivirksomhet i Longyearbyen.

Nestleder i Longyearbyen lokalstyre, Eirik Berger (V), synes det er fint at det er interesse for å starte med næringsvirksomhet lokalt. Det som haster for lokale myndigheter er å få en arealplan slik at interessenter kan få etablere seg.

– LL er i prosessen med å ansette en ny arealplanlegger. Samtidig skal vi holde oppe trykket mot sentrale myndigheter. Selv om havressursloven ble endret i forrige uker, er det mer juridisk arbeid som gjenstår før næringen kan drive fra Svalbard, sier han.

Kvote- og rettighetsproblematikk er en av temaene som må løses før det kan bli etableringer.

– Men dette er det jeg kaller lavthengende frukt. Når fiskerinæringen vil etablere seg her, må vi stå på for å tilrettelegge, sier Eirik Berger.

Nøkkelord

Se bildet større

Bjørn-Ronald Olsen og Cape fish-gruppen ønsker å dra nytte av de naturlige fortrinnene som Svalbard har, og starte krabbemottak i Longearbyen. FOTO: Cape fish

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!