Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Verdens dyreste melk er gjennomsubsidiert

Melkeskapet på Svalbardbutikken er fristende for småbarnsforeldre, men innholdet er svinaktig dyrt. At butikken selger så dyrt, og taper på det, sier litt om hvilke fraktutfordringer man har på ferskvaresiden. FOTO: Christopher Engås

Verdens dyreste melk er gjennomsubsidiert

Coop Svalbard taper så det suser på hver liter. Men utfra regnskapet har butikken råd til det.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.03.2014 kl 08:23

– Subsidiering av melken ligger langt tilbake i tid, og er bestemt av styret, sier administrerende direktør i Coop Svalbard, Morten Helliksen.

De som steiler over at lettmelka koster 28,90 per liter i butikken, skal vite at den er kraftig subsidiert (se tabell). Coop Svalbard taper faktisk over seks kroner per liter du kjøper.

– Det er en del av vårt selvpålagte samfunnsansvar, forteller Helliksen.

God Norwegian-effekt
Når dette leses har det akkurat vært årsmøte i Coop Svalbard. Medlemmene av laget kan glede seg over ei rekordstor omsetning på 113,6 millioner kroner i fjor, og et årsresultat etter skatt på nesten 6,8 millioner kroner. Samvirkelaget er bunnsolid med en egenkapital på hele 57,3 prosent.

Helliksen har merket det reiselivet for øvrig har snakket om.

– Vi merket godt da Norwegian begynte å fly til Svalbard igjen i mars i fjor. Det var merkbart flere kunder i butikken hele året gjennom, og ved inngangen til denne turistsesongen er det helt tettpakket med kunder mellom reolene. Det er virkelig gledelig, sier han.

Man skulle tro at et slikt resultat, i et marked hvor butikken er enerådende på dagligvareområdet, tilsier at butikken har gode marginer på det aller, aller meste. Men slik er det ikke. Spesielt meierivarene til Tine er det lite å tjene på.

– Melka selger vi som sagt med solid tap. I tillegg blir yoghurten og juicen til Tine solgt uten nevneverdig fortjeneste. Vi følger ellers tilbudskampanjene til Coop, til tross for at vi har betydelige fraktutgifter, sier Helliksen og nevner et godt eksempel.

– Den juleribba vi solgte for 29,90 per kilo, var det ikke mye fortjeneste i, for å si det slik, sier han med et smil.

Dyr frakt
Det er fraktutgiftene som i vesentlig grad skiller Coop Svalbard fra sammenlignbare butikker på fastlandet. Ferskvarer må fraktes med fly, og det koster i overkant av 23 kroner per kilo å fly varer til Svalbard. Dermed er matmomsen, som man ikke har her, for lengst spist opp, og vel så det.

Frakt med båt er langt rimeligere, men det er kun de siste årene at det har vært leveranse med «Nordbjørn» hver måned.

– For oss er det rein luksus med en båt i måneden, sier Helliksen.

Dyr logistikk
Direktøren har tidligere hatt ansvar for en rekke Kiwi-butikker i Oslo-området. Det som er spesielt krevende med dagens jobb i Coop Svalbard, sett i forhold til det, er logistikken. I Sjøområdet har butikken et 2.000 kvadratmeter stort lager, hvor tørrvarer, kjølevarer og frysevarer hentes flere ganger om dagen. Og man må hele tiden være på alerten med hensyn til bestillinger.

– Coop Svalbard har en ekstremt dyr varehåndtering, der varene, etter at de er bestilt og fraktet fra leverandør, skal fra flyplass eller kai, til lager, og inn i butikken. Dette er et arbeid som pågår kontiunerlig hver dag, og som er fordyrende for driften. Men slik må det være, sier han.

Svalbardbutikken har flere ansatte involvert i planlegging og varebestilling enn andre butikker. Med så lang avstand til leverandørene må man evne å planlegge for det meste.

Stengte veier
– Og det er ikke alltid det går å planlegge godt heller, sier Helliksen og nevner et eksempel fra forrige uke.

En del varer som skulle til Svalbard fra Coop sitt lager på Gardermoen ble lastet inn i en trailer som satte av sted for å nå et fly i Tromsø. Men uvær på Saltfjellet gjorde at den ikke kom fram slik at den nådde flyet.

– Det førte til at varene som skulle vært her på fredag ikke kom før på mandag, og det forskjøv hele logistikken vår. Men vi gjør vårt ytterste for at kundene skal få det de trenger, sier Morten Helliksen.

– Mange har hevdet at det er på tide med konkurranse for Svalbardbutikken. Hvordan ser du på det?

– Jeg kan ikke hindre konkurrenter i å starte opp. Det blir spennende å se hva som skjer med Lompensenteret, sier Helliksen.

Nøkkelord

Se bildet større

Varer hentes fra lageret flere ganger daglig, og direktør Morten Helliksen står ofte for lossingen. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!