Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Velutstyrt forskningsskip

Det nye forskningsskipet er isbryter og har samme klasse som KV «Svalbard». FOTO: Rolls Royce Marine

Velutstyrt forskningsskip

Norges nye isbryter «Kronprins­ Haakon» får nå montert avansert utstyr. Skipet skal være klart neste år.

Tekst:

Publisert:

I Italia, omgitt av en byggehall og stillas, står «Kronprins Haakon». Der er også maritim koordinator Øystein Mikelborg som følger prosjektet for Norsk Polarinstitutt (NP).

– Det blir vel verdens best utstyrte forskningsfartøy. Det har utstyr til å dekke alle forskningsdisipliner, sier han.

Skipet skal blant annet ha 15 ulike laboratorier om bord, og over 40 ulike ekkolodd, ROV, seismikk, bunnkartlegging, og tråling.

Nå er de kommet til utrustningsfasen, det vil si at de har begynt å montere utstyr og innredning i fartøyet. Planen er at det skal sjøsettes på nyåret og være klart for overlevering mot slutten av 2017, forteller Mikelborg.

Kan bryte is
Dagens forskningsfartøy «Lance» ble sjøsatt i 1978 som et kombinert fiske- og selfangstfartøy bygd for arktiske farvann. Siden 1994 har skipet vært eid av NP og blitt benyttet som forskningsfartøy i Arktis og Antarktis.

– Den nye båten er bygd fra bunnen av som forskningsfartøy. «Lance» er isforsterket, mens den nye båten er en isbryter. Den kan bryte is og operere i hele Polhavet til alle tider på året. Den kan også gå mye lenger inn i isen enn «Lance», sier Mikelborg.

Båten får samme isklasse som KV «Svalbard».

Båten kommer til å bli synlig i Longyearbyen.

– Vi skal først og fremst operere i Arktis, men ser for oss at vi kan dra til Antarktis hvert fjerde år, sier Mikelborg.

To år forsinket
Det var i 2012 at Regjeringen bevilget penger til skipet. Det skulle etter planen være ferdig i 2017.

Karl Robert Røttingen er ansatt som kaptein i Havforskningsinstituttet, og er byggestedsleder for båten. Han forteller at det ble stilt så strenge krav i loven om offentlig anskaffelse. Derfor tok anbudsfasen lang tid for at noen skulle kunne tilfredstille de merkantile kravene.

– Til slutt var det et verft i Italia som gjorde det, kontrakten ble signert i 2014. Vi er veldig glade for at det italienske tilbudet var det som inneholdt mest norsk utstyr, sier han.

Nå er planen at skipet skal være ferdig høsten neste år, og at budsjettet på 1,4 milliarder kroner holdes.

Se bildet større

Den nye forskningsisbryteren og dagens «Lance». FOTO: Rolls Royce Marine

Kronprins Haakon

• Norsk Polarinstitutt er eier av skipet, Havforskningsinstituttet skal stå for driften, og Universitetet i Tromsø vil være største bruker.
• Isbryter PC 3-klasse: Helårig opera­sjon i isfylte farvann
• Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
• Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
• Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
• Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
• 100 meter langt og 21 meter bredt
• Kostnad: 1,4 milliarder kroner
Kilde: NP

Siste nytt i Nyheter

Bolig-krise

Statsbygg mangler boliger til kritisk Svalbard-personell.

Bursdagsfest på Lompen

Arctica fyller 20 år og feirer med ballonger og kake.

Jobber for løsninger

61 leiligheter og hybler er fremdeles evakuert etter skredet tirsdag. Lokalstyret jobber nå med å finne ut hvor folk skal bo, dersom fraflyttingen blir permanent.

 
Husrekke kan bli ekstra sikring

De 13 boenhetene som fremdeles er evakuert, kan bli ekstra sikring fram til mer permanent skredsikring kommer på plass.

Flere får flytte hjem

Etter grundige skredfaglige vurderinger opphever Sysselmannen deler av evakueringen.

Folkemøte skal gi svar

Sysselmann Kjerstin Askholt avventer skredekspertenes vurdering på om det er trygt å la folk flytte tilbake til Lia. Forhåpentligvis kommer svaret på folkemøtet klokken 20 i kveld.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!