Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Velutstyrt forskningsskip

Det nye forskningsskipet er isbryter og har samme klasse som KV «Svalbard». FOTO: Rolls Royce Marine

Velutstyrt forskningsskip

Norges nye isbryter «Kronprins­ Haakon» får nå montert avansert utstyr. Skipet skal være klart neste år.

Tekst:

Publisert:

I Italia, omgitt av en byggehall og stillas, står «Kronprins Haakon». Der er også maritim koordinator Øystein Mikelborg som følger prosjektet for Norsk Polarinstitutt (NP).

– Det blir vel verdens best utstyrte forskningsfartøy. Det har utstyr til å dekke alle forskningsdisipliner, sier han.

Skipet skal blant annet ha 15 ulike laboratorier om bord, og over 40 ulike ekkolodd, ROV, seismikk, bunnkartlegging, og tråling.

Nå er de kommet til utrustningsfasen, det vil si at de har begynt å montere utstyr og innredning i fartøyet. Planen er at det skal sjøsettes på nyåret og være klart for overlevering mot slutten av 2017, forteller Mikelborg.

Kan bryte is
Dagens forskningsfartøy «Lance» ble sjøsatt i 1978 som et kombinert fiske- og selfangstfartøy bygd for arktiske farvann. Siden 1994 har skipet vært eid av NP og blitt benyttet som forskningsfartøy i Arktis og Antarktis.

– Den nye båten er bygd fra bunnen av som forskningsfartøy. «Lance» er isforsterket, mens den nye båten er en isbryter. Den kan bryte is og operere i hele Polhavet til alle tider på året. Den kan også gå mye lenger inn i isen enn «Lance», sier Mikelborg.

Båten får samme isklasse som KV «Svalbard».

Båten kommer til å bli synlig i Longyearbyen.

– Vi skal først og fremst operere i Arktis, men ser for oss at vi kan dra til Antarktis hvert fjerde år, sier Mikelborg.

To år forsinket
Det var i 2012 at Regjeringen bevilget penger til skipet. Det skulle etter planen være ferdig i 2017.

Karl Robert Røttingen er ansatt som kaptein i Havforskningsinstituttet, og er byggestedsleder for båten. Han forteller at det ble stilt så strenge krav i loven om offentlig anskaffelse. Derfor tok anbudsfasen lang tid for at noen skulle kunne tilfredstille de merkantile kravene.

– Til slutt var det et verft i Italia som gjorde det, kontrakten ble signert i 2014. Vi er veldig glade for at det italienske tilbudet var det som inneholdt mest norsk utstyr, sier han.

Nå er planen at skipet skal være ferdig høsten neste år, og at budsjettet på 1,4 milliarder kroner holdes.

Se bildet større

Den nye forskningsisbryteren og dagens «Lance». FOTO: Rolls Royce Marine

Kronprins Haakon

• Norsk Polarinstitutt er eier av skipet, Havforskningsinstituttet skal stå for driften, og Universitetet i Tromsø vil være største bruker.
• Isbryter PC 3-klasse: Helårig opera­sjon i isfylte farvann
• Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
• Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
• Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
• Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
• 100 meter langt og 21 meter bredt
• Kostnad: 1,4 milliarder kroner
Kilde: NP

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!