Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Veien er for nær

Det nye boligbygget på Elvesletta Syd ligger kloss inntil Melkeveien. FOTO: Karine Nigar Aarskog

– Veien er for nær

Det er veien som ligger for nært bygget, og ikke omvendt, ifølge LNS, som bygger på Elvesletta Syd.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.07.2009 kl 10:00

– Det er strengt tatt ikke vi som bygger for nært veien, men veien som er for nær bygget. Den er ikke der den burde ha vært, sier anleggsleder i Leonhard Nilsen & Sønner (LNS), Jarle Oksfjellelv, om de nye boligene som er i ferd med å reise seg på Elvesletta Syd.

Ifølge Oksfjellelv skulle avstanden ha vært åtte meter, mens den i virkeligheten bare er et par.

Oksfjellelv forteller at de har tatt utgangspunkt i kartet når de laget delplanen, og at de har forholdt seg til fastpunktene de har fått fra Longyearbyen lokalstyre.

– Vi har sjekket at kartet og vårt delplanområde stemmer overens med de faktiske forholdene. Det er trolig veien som er bredere enn den skulle vært, eller så ligger den på feil sted i forhold til det som er tegnet inn på kartet, sier anleggslederen.

Trangt om plassen

– Visste dere at veien lå så nært da dere begynte å bygge?

– Nei, vi var ikke klar over at veien lå innenfor vårt felt før vi begynte å sette ut punktene. Før det visste vi bare hvor stort området var og hvor tomtegrensene gikk, svarer Oksfjellelv.

– Veien lå jo der lenge før dere begynte å bygge. Kunne dere ikke ha satt opp bygningen litt lenger unna?

– Nei, det er det ikke plass til. Fra byggelinja og opp til taubanetraseen er det akkurat den avstanden vi trenger for å få plass til parkeringsplasser, utebod, lekearealer snødeponi og gangveier.

Oksfjellelv forklarer at LNSS ikke kunne endre delplanen når den først var vedtatt, og at de må bygge i henhold til planen.

Ingen regler

Plan- og utviklingssjef i Longyearbyen lokalstyre (LL), Vigdis Hole, synes ikke det er noe problem at bygget ligger så nært veien.

– LNSS bygger i henhold til delplanen som lokalstyret har vedtatt. Men de kan umulig ha trodd at det var åtte meter mellom byggelinja og veien, for det er ikke åtte meter i plankartet, sier Hole.

Hun forteller at det ikke finnes noen regler for hvor nært en vei man kan bygge, hvis det ikke er snakk om riksvei eller fylkesvei på fastlandet. Hun kjenner ikke til at Melkeveien ligger på feil sted.

– Vi har ikke fått noen forespørsel om å sjekke om veien ligger der den skal på kartet. Så lenge LNSS ikke har brutt noen regler eller gått utover tillatelsen som er gitt, gjør ikke vi noe i denne saken. Vi har ikke fått noen klager på byggesaken, og da er det heller ingen grunn til å reagere, sier Hole. 

Les også:

Angrer på tidligere vedtak

Endrer mening igjen

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!