Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Varsler cruise-ras

"Magnifica" kan bli blant de første som kutter seilingene til Svalbard. FOTO: Anders Fjellestad

Varsler cruise-ras

De fleste store rederiene kan komme til å kutte seilinger til Svalbard.

Tekst:

Publisert:

– Vi har fått regelverket fra Sysselmannen, har sendt det til rederiene og de sier «javel, da må vi forandre seilingsmønsteret», sier Paal Kjelsrud, daglig leder i T.R. Shipping Norway AS.

Han spår nå at svært mange rederier vil avlyse seiling til Svalbard fra sesongen 2015.

Teller på knappene

Bakgrunnen er forbudet mot tungolje, som har vært innfaset siden 2007 og som trer i kraft med full tyngde 1. januar 2015. Målet med forbudet er å forhindre større forurensning i det sårbare miljøet, som følge av uhell og ulykker til havs. I praksis betyr det at tungolje er forbudt i det meste av området rundt Svalbard.

Å tømme og rense tankene til fordel for en annen drivstoffkvalitet, er uaktuelt. For skip som MSC «Magnifica» med en kapasitet på 2.353 passasjerer og et mannskap på 958, betyr det ifølge T.R. Shipping Norway at anløpene på Svalbard må vurderes og at de trolig forsvinner. Det gjelder også anløp til Longyearbyen, selv om det er tillatt å gå inn Isfjorden.

Spørsmål om lønnsomhet

– Svalbard ligger ikke særlig godt an, sier Paal Kjelsrud til Svalbardposten.

Han utdyper det med at de fleste cruiseskipene fyrer med tungolje og at det blir et spørsmål om lønnsomhet. I tillegg mener cruiseagenten at regelverket for lostjenester er for rigid.

– Planen er at «Magnifica» skal være der to ganger hvert år, men det er flere skip som går oftere. «Albatros», «Amadea» og «Artania», som er der fire ganger i sesongen, er i ferd med å forsvinne, sier Kjelsrud.

«Den to måneder lange cruisesesongen starter i midten av juni, og oppholdet på Svalbard har for de fleste skipene vært én til to dager, med ilandstigninger i blant annet Magdalenefjorden, Ny-Ålesund og Longyearbyen», oppsummerer Sysselmannen i reiselivsstatistikken for Svalbard.

Forberedt på nedgang

For næringslivet har anløpene vært god butikk. Ifølge offisielle tall, var det nesten 11.000 passasjerer som gikk i land i Longyearbyen i 2012-sesongen.

For Sysselmannen handler det imidlertid først og fremst om hensynet til natur og miljø. Selv om utviklingen har gått i bølger, har antallet cruisepassasjerer mer enn fordoblet seg på 10 år. I rekordåret 2012 var det hele 42.000 passasjerer som kom med oversjøiske cruiseskip til Svalbard. Foreløpige tall for 2013 viser omkring 35.000.

I september skrev Svalbardposten at cruiseskipene kutter Ny-Ålesund som følge av losplikten som ble innført i fjor, og det varslede forbudet mot tungolje.

Isfjorden alene vil ifølge cruisenæringen selv, neppe forsvare den lange seilasen opp til Svalbard.

Reiselivsrådgiver Margrete Nilsdatter Skaktavl Keyser hos Sysselmannen er forberedt på at forbudet får følger for trafikken.

– Det blir spennende å se hva som skjer med tungoljeforbudet. Jeg regner med at det blir en liten dip da, for de fleste oversjøiske skipene som går her går jo på tungolje, sier hun.

Signaler

Det samme tror reiselivssjefen. Ronny Brunvoll sier reiselivsnæringen har vært usikker og spent på følgene av forbudet.

– Personlig tror jeg det blir en dropp. Hvor stor, vet jeg ikke, men jeg har fått signaler fra flere om at de vil droppe, sier lederen i Svalbard Reiseliv.

Fordi rederiene gjerne booker plass et par år i forveien, venter han å få en indikajson i løpet av denne høsten.

– Det eneste vi kan gjøre er å forholde oss til tungoljeforbudet. Det er på mange måter fornuftig, selv om det gir oss ulemper.

Brunvoll mener reiselivsnæringen må forsøke å bygge opp et større tilbud i Isfjorden for å kompensere for andre områder som ikke blir tilgjengelig for skip med tungolje i tankene. Blant annet ser han for seg turer og opplevelser med utgangspunkt fra cruiseskipene som ligger i Longyearbyen.

– Vi må øke attraktiviteten vår ved å tilby flere og bedre landprodukter, sier han.

I tillegg til Pyramiden må reiselivet finne nye attraktive ilandgangssteder, som Magdalenefjorden nordvest på Spitsbergen.

Begrensede ressurser

Forbudet mot tungolje gjelder verneområdene fra 1973 som er vernet, og kommer blant annet som en konsekvens av det er begrensede ressurser til å håndtere et utslipp av tungolje i fjerntliggende farvann. 65 prosent av landområdene og 87 prosent av territorialfarvannet på Svalbard er vernet som naturreservater og nasjonalparker.

Nøkkelord

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll bekrefter at han har fått signaler fra flere rederier. Han mener reiselivsnæringen må utvikle nye og bedre produkter for å få trafikken tilbake igjen. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Reiselivsrådgiver Margrete Nilsdatter Skaktavl Keyser er forberedt på at det kommer en nedgang i cruisetrafikken som følge av tungoljeforbudet. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!