Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Var for nær brefronten

Her skjer kalvingen, som førte til at Ghylanie Pouseler (47) ble truffet av en isklump og døde. FOTO: Valerie Berthe Elisabeth Roque

Rapport fra dødsulykka i Ymerbukta:

Var for nær brefronten

Reiseoperatører visste for lite om beregning av avstand til bredfronter på Svalbard. Det går fram i havarirapporten etter dødulykka i Ymerbukta i august 2012.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 22:20

47 år gamle Ghylanie Pouseler døde etter å ha blitt truffet av en isklump da Esmarkbreen innerst i Ymerbukta kalvet. Lettbåten med turister var for nær isbreen da ulykken fant sted 21. august om formiddagen for snart to år siden. Passasjerene var på dagsutflukt i lettbåtene sammen med guidene da en stor del av brefronten raste ut og traff fast land. Isklumper ble slynget ut, og én traff altså Pouseler, som døde nesten umiddelbart av skadene.

Fenomenet kalles subaerial kalving, og medfører at isklumper kan bli kastet langt avsted etter å ha truffet grunnen.

For nær
47-åringens foreldre har forsøkt å få reist tiltale mot operatøren, men saken ble henlagt i fjor.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) friga torsdag den 28 sider lange rapporten fra granskingen.

Konklusjonen er at lettbåten har vært nærmere breen enn de tillatte 200 metrene. Det går også fram at guidene har feilberegnet avstanden og at lettbåtene kan ha vært så nær som 100-130 meter.

Havarikommisjonen slår også fast at guidene og mannskapet på cruisefartøyet Polaris I var klar over at breen kunne kalve og at isen kunne falle på fast grunn, men at de sannsynligvis ikke var klar over at kalvingen kunne være så voldsom.

Manglende metoder
Kommisjonen peker også på konflikten mellom passasjerenes forventninger utfra reklamemateriellet om turen og sikkerhetsavstanden.

”Guidene var da sannsynligvis i en situasjon der de måtte foreta en avveining mellom disse motstridende forventningene,basert på egen erfaring og situasjonsbedømmelse. I tilfelle lettbåtene var nærmere brefronten enn 200 meter og guidene bevisst valgte dette, kan avveiningen beskrevet ovenfor ha vært med på å påvirke deres beslutning”, heter det i rapporten.

Rapporten fastslår også at det er manglende metoder og opplæring for å bedømme avstand til brefront, og peker på at heller ikke sikkerhetsveiledningen fra Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO) har tatt for seg hvordan avstandsbedømming kan gjennomføres i veiledningsmateriellet på dette tidspunktet.

Veiledning
I det siste viktige punktet skriver SHT at fenomenet subaerial kalving der isblokkene treffer fast grunn og siden kastes utover, ikke har vært studert tilstrekkelig.

I tilrådingen skriver havarikommisjonen at det må utarbeides veiledning om hvordan guider og mannskap hos reiselivoperatører kan foreta avstandsmåling til brefront og at Sysselmannen på Svalbard bør koordinere dette arbeidet. Dette arbeidet er allerede igang.

LES OGSÅ: Døde da isbre kalvet
LES OGSÅ: Denne kalvingen kostet Ghyliane livet
LES OGSÅ: Henlagt igjen
LES OGSÅ: Strammer inn etter dødsulykke

Siste nytt i Nyheter

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!