Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vagt, historisk sus

Det hender det skjer ting i vår tid som framkaller fjerne, historiske drag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Fra den gang kulde var kulde og svei som den skulle, og det var global kjølighet. Det knirket mer, ja visst, men ellers var det en velsignet ro over landet. Mandag slapp polarbaksen taket i det franske seilskipet «Tara», etter at det i løpet av 16 måneder hadde driftet tvers over polbassenget fra Sibir til Grønland. I 1893 til 1896 driftet Fridtjof Nansen med «Fram» i samme farvann. Den passive ruten «Fram» driftet varte i nærmere tre år, og er også kortere en strekningen «Tara» har tilbakelagt. Årsaken til at det gikk dobbelt så raskt med «Tara» kan bare vitenskapen svare på, men at den reduserte mengden drivis i polbassenget har hatt betydning – er klart.

Pussig nok skjedde to begivenheter samtidig, som begge har direkte tilknytning til Svalbard. Begivenhetene har også et visst sus av gammel polarhistorie over seg. Den ene var en suksess, den andre en fiasko. En og samme mann var direkte, og indirekte, involvert i begge hendelsene. Mannen er fransk, polarfarer god som noen med der tilhørende ego, og heter Jean-Louis Étienne. Ifølge han selv har han holdt det gående i vår polare verden i over 30 år. Han har gått alene til Nordpolen, visstnok som den første, tilbrakt tid i Antarktis, overvintret i Fridtjovhamna ytterst i Van Mijenfjorden om bord i «Tara», som den gang het «Antarctica».

Mandag slapp isen taket i «Tara» like utenfor nordøstkysten av Grønland, etter 510 døgns drift. Mer eller mindre nøyaktig på samme tidspunkt som isen slapp taket, forårsaket kraftige vindkast at Étiennes luftskip til atskillig millioner kroner ble revet løs fra fortøyningsmasten lengst sør i Frankrike og totalhavarerte. I slutten av mars var planen at det 54 meter lange luftskipet skulle kommet sigende innover Isfjorden mot Longyearbyen. Vi skal ikke se bort fra at vi ville ha likt synet av det. Det ville minnet oss om noe fra urgammel tid, den gang Roald Amundsen og Umberto Nobile så til de grader plasserte Spitsbergen midt i sentrum av verdens oppmerksomhet. Med sin 106 meters lengde var luftskipet «Norge» dobbelt så langt som det franske «Total Pole Airship».

Det er gått 82 år siden luftskipet «Norge» 11. mai 1926 passerte Nordpolen og fortsatt videre til Teller i Alaska. Da Nobile ville gjenta bedriften to år senere med luftskipet «Italia» endte det med et svært så seiglivet havari, som 80 år etter fortsatt bærer skam i seg. Det er også 80 år siden Roald Amundsen i juni 1928 lot seg smigre til å delta på ettersøkingen av Nobiles havarerte ekspedisjon, og forsvant i havet et sted mellom Nordkapp og Bjørnøya. Alt dette ligger i det historiske draget, ja, er selve draget. Vi ville ha vært på kaia da «Fram» var innom i 1896, etter endt drift. Nå ligger «Tara» ved kai, stort mer av draget vil du neppe kjenne.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!