Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Utsetter NIS-fristen

Endrer kurs: Nærings- og fiskeridepartementet vil ha en ny gjennomgang av NIS-loven på Svalbard. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Utsetter NIS-fristen

Departementet var ikke klar over at så mange NIS-registerte skip opererer på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Nå trenger rederier som seiler på Svalbard, kanskje likevel ikke å omregistrere skipene sine. Sjøfartsdirektoratet ga i fjor sommer rederiene som opererer på Svalbard frist til 1. juli 2015 med å omregistrere skipene. Det skjedde etter at direktoratet hadde rådført seg med Nærings- og fiskeridepartementet om fortolkning av NIS-loven.


– I strid
Utspillet vakte sterke reaksjoner da det ble kjent at NIS-registerte skip ville miste adgangen til å operere på Svalbard. Svært mange skip ville blitt rammet, blant andre turistbåten MS «Langøysund», Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS «Fram» og fraktskipet MS «Norbjørn».

NIS-loven slår blant annet fast at skip registert i NIS ikke har anledning til å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.

Statssekretær Dilek Ayhan (H) presiserer at det ikke er noen ny fortolkning fra Nærings- og fiskeridepartementets side, men at departementet bare svarte på en henvendelse fra Sjøfartsdirektoratet om forståelsen av NIS-lovens paragraf 4 og norske havner i fjor.

– Forståelsen var i utgangspunktet ikke en ny tolkning, men departementet var ikke klar over omfanget av NIS-skip som allerede opererte på Svalbard i strid med bestemmelsen, skriver Ayhan i en e-post til Svalbardposten.


Vurderer endringer

Men flere skip har godkjenning for trafikken.
– Dette er nesten til å gråte av, sa Erik Mathisen i Norbjørn AS i fjor sommer. Selskapet hans har tillatelse fra 2002, som fastslår at de kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Nå setter departementet bremsene på og vil bruke resten av året til å vurdere endringer i regelverket, slik at skipene kan fortsette som før.

Ayhan sier de gjennom reaksjonene i etterkant ble gjort oppmerksom på konsekvensene, og at det har vært møter med næringen.

«Problemstillingen knyttet til fartsområde på Svalbard har ikke vært drøftet i fartsområdeutvalget. Departementet ønsker å foreta en grundig vurdering av om det bør foreslås en endring i regelverket som åpner for at skip som opererer på Svalbard kan være registrert i NIS», heter det i et brev som ble sendt til Sjøfartsdirektoratet 13. januar i år.

– Departementet ønsker å gjøre en grundig vurdering av om det bør foreslås en endring i regelverket. Det er naturlig at denne vurderingen blir gjort før fristen utløper, svarer Dilek Ayhan.

Nøkkelord

NIS-loven §4

NIS er en forkortelse av norsk inter-nasjonalt skipsregister.

Lovteksten sier at skip registrert her, ikke har tillatelse til å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.

Kilde: Lovdata

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!