Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Utsetter NIS-fristen

Endrer kurs: Nærings- og fiskeridepartementet vil ha en ny gjennomgang av NIS-loven på Svalbard. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Utsetter NIS-fristen

Departementet var ikke klar over at så mange NIS-registerte skip opererer på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Nå trenger rederier som seiler på Svalbard, kanskje likevel ikke å omregistrere skipene sine. Sjøfartsdirektoratet ga i fjor sommer rederiene som opererer på Svalbard frist til 1. juli 2015 med å omregistrere skipene. Det skjedde etter at direktoratet hadde rådført seg med Nærings- og fiskeridepartementet om fortolkning av NIS-loven.


– I strid
Utspillet vakte sterke reaksjoner da det ble kjent at NIS-registerte skip ville miste adgangen til å operere på Svalbard. Svært mange skip ville blitt rammet, blant andre turistbåten MS «Langøysund», Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS «Fram» og fraktskipet MS «Norbjørn».

NIS-loven slår blant annet fast at skip registert i NIS ikke har anledning til å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.

Statssekretær Dilek Ayhan (H) presiserer at det ikke er noen ny fortolkning fra Nærings- og fiskeridepartementets side, men at departementet bare svarte på en henvendelse fra Sjøfartsdirektoratet om forståelsen av NIS-lovens paragraf 4 og norske havner i fjor.

– Forståelsen var i utgangspunktet ikke en ny tolkning, men departementet var ikke klar over omfanget av NIS-skip som allerede opererte på Svalbard i strid med bestemmelsen, skriver Ayhan i en e-post til Svalbardposten.


Vurderer endringer

Men flere skip har godkjenning for trafikken.
– Dette er nesten til å gråte av, sa Erik Mathisen i Norbjørn AS i fjor sommer. Selskapet hans har tillatelse fra 2002, som fastslår at de kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Nå setter departementet bremsene på og vil bruke resten av året til å vurdere endringer i regelverket, slik at skipene kan fortsette som før.

Ayhan sier de gjennom reaksjonene i etterkant ble gjort oppmerksom på konsekvensene, og at det har vært møter med næringen.

«Problemstillingen knyttet til fartsområde på Svalbard har ikke vært drøftet i fartsområdeutvalget. Departementet ønsker å foreta en grundig vurdering av om det bør foreslås en endring i regelverket som åpner for at skip som opererer på Svalbard kan være registrert i NIS», heter det i et brev som ble sendt til Sjøfartsdirektoratet 13. januar i år.

– Departementet ønsker å gjøre en grundig vurdering av om det bør foreslås en endring i regelverket. Det er naturlig at denne vurderingen blir gjort før fristen utløper, svarer Dilek Ayhan.

Nøkkelord

NIS-loven §4

NIS er en forkortelse av norsk inter-nasjonalt skipsregister.

Lovteksten sier at skip registrert her, ikke har tillatelse til å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.

Kilde: Lovdata

Siste nytt i Nyheter

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Ja til mat, nja til parkering

Blandede følelser blant lokalpolitikerne til Rema-etablering.

Rema 1000 vil bygge nytt

På byens største parkeringsplass.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!