Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Usikker skjebne for «Petrosavodsk»

Det russiske fryseskipet «Petrosavodsk» gikk på grunn ved Bjørnøya 11. mai. Skipet er tømt for olje og kjemikalier, samt løse gjenstander. FOTO: Hallvard Strøm/Norsk Polarinstitutt

Usikker skjebne for «Petrosavodsk»

«Petrosavodsk» kan tidligst fjernest fra Bjørnøya neste sommer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2009 kl 10:00

– Pålegget om at rederiet skal fjerne vraket står ved lag, men en fjerning kan tidligst gjennomføres neste sommer, sier Knut Arnhus som er overingeniør i Kystverket og prosjektleder for fjerningen av vraket.

Ifølge bergingsselskapet Titan Salvage vil en fjerning av det havarerte russiske fryseskipet koste 15 millioner amerikanske dollar, i overkant av 90 millioner kroner. Arnhus forteller at Kystverket nå jobber juridisk opp mot rederiet som eier båten for å få den fjernet.

Fjerningen vil trolig koste mer enn rederiet er ansvarlige for å betale, ifølge internasjonal sjøfartslov. Det er derfor mulig at den norske staten må betale deler av regningen.

Tre alternativer

Forrige uke hadde Kystverket møte med blant andre Sysselmannen og Statens Forurensingstilsyn (SFT) om hva som skal skje videre med vraket. I et brev til Kystverket skisserer Sysselmannen tre alternativer: Det ene er å la vraket bli liggende i fjæra. Det andre er å dra vraket lengst mulig ut fra land og senke det på dypere vann slik at det ikke blir skjemmende estetisk. Det tredje er å fjerne vraket.

– Hvilket av de tre alternativene er mest sannsynlige?

– Det er vanskelig å si nå. Det som er sikkert er at vraket ikke blir fjernet i år fordi vi er nødt til å planlegge og prosjektere en eventuell fjerning, noe som tar tid, sier Knut Arnhus i Kystverket.

Ifølge SFT bør ikke skipet senkes.

– Norske myndigheter er forpliktet av internasjonale avtaler som sier at forsettelig dumping av skip er forbudt. Vi mener en bør strekke seg langt for å få fjernet vraket på annen måte, sier senioringeniør i SFT, Hilde B. Keilen.

Knekt i to

 Ettersom skipet blir liggende over vinteren er det fare for at naturkreftene vil ødelegge det ytterligere.

– Det kan gjøre oppryddingsarbeidet vanskeligere, sier Arnhus.

«Petrosavodsk» er allerede for skadet til at det er mulig å trekke den av land og slepe den i ett stykke.

– Båten er knekt i to. Det gjør saken mer komplisert, sier Arnhus.

Titan Salvage har regnet ut at det vil ta seksti dager å få kappet opp og fjernet hele vraket. Bergingsselskapet understreker imidlertid at de tar forbehold om sikkerheten på stedet. Det fordi vraket ligger under en overhengende fjellvegg som det stadig faller steiner fra.

– Steinsprangfaren er reell og alvorlig. Steinene kan gå både gjennom hjelmer og kropper, sier Arnhus.

På grunn ved Bjørnøya

Sovnet på vakt

Skal tømme vraket

Håper å begynne tømmingen

For mye sjø til å tømme

 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!