Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Usikker skjebne for «Petrosavodsk»

Det russiske fryseskipet «Petrosavodsk» gikk på grunn ved Bjørnøya 11. mai. Skipet er tømt for olje og kjemikalier, samt løse gjenstander. FOTO: Hallvard Strøm/Norsk Polarinstitutt

Usikker skjebne for «Petrosavodsk»

«Petrosavodsk» kan tidligst fjernest fra Bjørnøya neste sommer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2009 kl 10:00

– Pålegget om at rederiet skal fjerne vraket står ved lag, men en fjerning kan tidligst gjennomføres neste sommer, sier Knut Arnhus som er overingeniør i Kystverket og prosjektleder for fjerningen av vraket.

Ifølge bergingsselskapet Titan Salvage vil en fjerning av det havarerte russiske fryseskipet koste 15 millioner amerikanske dollar, i overkant av 90 millioner kroner. Arnhus forteller at Kystverket nå jobber juridisk opp mot rederiet som eier båten for å få den fjernet.

Fjerningen vil trolig koste mer enn rederiet er ansvarlige for å betale, ifølge internasjonal sjøfartslov. Det er derfor mulig at den norske staten må betale deler av regningen.

Tre alternativer

Forrige uke hadde Kystverket møte med blant andre Sysselmannen og Statens Forurensingstilsyn (SFT) om hva som skal skje videre med vraket. I et brev til Kystverket skisserer Sysselmannen tre alternativer: Det ene er å la vraket bli liggende i fjæra. Det andre er å dra vraket lengst mulig ut fra land og senke det på dypere vann slik at det ikke blir skjemmende estetisk. Det tredje er å fjerne vraket.

– Hvilket av de tre alternativene er mest sannsynlige?

– Det er vanskelig å si nå. Det som er sikkert er at vraket ikke blir fjernet i år fordi vi er nødt til å planlegge og prosjektere en eventuell fjerning, noe som tar tid, sier Knut Arnhus i Kystverket.

Ifølge SFT bør ikke skipet senkes.

– Norske myndigheter er forpliktet av internasjonale avtaler som sier at forsettelig dumping av skip er forbudt. Vi mener en bør strekke seg langt for å få fjernet vraket på annen måte, sier senioringeniør i SFT, Hilde B. Keilen.

Knekt i to

 Ettersom skipet blir liggende over vinteren er det fare for at naturkreftene vil ødelegge det ytterligere.

– Det kan gjøre oppryddingsarbeidet vanskeligere, sier Arnhus.

«Petrosavodsk» er allerede for skadet til at det er mulig å trekke den av land og slepe den i ett stykke.

– Båten er knekt i to. Det gjør saken mer komplisert, sier Arnhus.

Titan Salvage har regnet ut at det vil ta seksti dager å få kappet opp og fjernet hele vraket. Bergingsselskapet understreker imidlertid at de tar forbehold om sikkerheten på stedet. Det fordi vraket ligger under en overhengende fjellvegg som det stadig faller steiner fra.

– Steinsprangfaren er reell og alvorlig. Steinene kan gå både gjennom hjelmer og kropper, sier Arnhus.

På grunn ved Bjørnøya

Sovnet på vakt

Skal tømme vraket

Håper å begynne tømmingen

For mye sjø til å tømme

 

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!