Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Uro i småbåtnæringen

Reiselivsleder Tove Eliassen i Svalbard Reiseliv (t.v.) og generalsekretær Frigg Jørgensen i Aeco blir bekymret av forskriftsforslaget. FOTO: Kjersti Elverum Kvile

Uro i småbåtnæringen

Nytt forslag til båtforskrift gjør mange usikre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.07.2009 kl 08:18

Fartøy som ikke er godkjent for flere enn tolv passasjerer har ingen krav til skrogstyrke, stabilitet eller vanntette skroginndelinger. Dette må oppveies med andre tiltak, mener Sjøfartsdirektoratet, og vil innføre krav om å ha et sikkerhetssystem. Arbeidet med en forskrift for passasjerbåter med tolv passasjerer eller mindre startet for over to år siden. 

Etter at det første forslaget til forskrift var ute på høring i vår, kom det inn et tillegg fordi Sjøfartsdirektoratet mener at sjøtrafikken må begrenses ytterligere, særlig på Svalbard. De nye begrensningene består i at båter med tolv passasjerer eller mindre ikke får lov til å bevege seg utenfor Isfjorden eller mer enn fem nautiske mil fra ei nødhavn. 

Rammer operatører 

I Aeco frykter de at M/S «Stockholm» og seilbåten «Southern Star» skal bli rammet av forskriften. Begge båtene baserer seg på turer utenfor Isfjorden. I Svalbard Reiseliv kan det gjelde tre operatører. Blant andre ekspedisjonsbåten «Farm», som blir leid ut med mannskap, ofte til forskningsturer.

– Disse operatørene gir reiselivet på Svalbard større bredde. Vi risikerer å miste nisjeoperatørene. Det er leit for reisemålet, sier Tove Eliassen i Svalbard Reiseliv.

Forbehold

Forslaget er så uklart, ifølge generalsekretær Frigg Jørgensen i Aeco, at hun tar forbehold om at de kan ha misforstått.

– Dette er såpass oppsiktsvekkende, at det er grunn til å tro at vi har det, sier hun.

Hun understreker at om det er slik at små båter som har passasjersertifikat ikke omfattes av forskriften, må det spesifiseres.

Frigg Jørgensen forteller at hun var til stede på et møte som Nærings- og handelsdepartementet hadde om forskriften. Da ble ikke tillegget nevnt.

– Det er helt uakseptabelt å komme med en slik endring så sent i en lang og komplisert prosess, sier hun.

Få krav

Underdirektør Else Heldre i Sjøfartsdirektoratet ser ikke at forskriften vil by på problemer.

– Båtene kan forlate Isfjorden, men da må ha passasjersertifikater. Forskriften er den mildeste formen for begrensning, sier Else Heldre.

Hun understreker at det eneste kravet i forskriften er at operatørene må etablere et sikkerhetssystem. Der skal de blant annet beskrive virksomheten, fartøyet og rutiner for vedlikehold.

Ikke sene endringer

Underdirektøren er heller ikke enig i at endringene kom for sent i prosessen.

– Nei, tvert imot. Prosessen har gått for langsomt. Vi burde hatt reglene klare for lengst. Det siste som er med nå, har vært meningen å ha med hele tiden, men det sto ikke tydelig nok. Derfor blir det sendt på ekstra høring, sier Heldre.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!