Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ulykkesbåt får seile videre

Førstebetjent Jan Tømmervold møtte opp på kaia da «Aleksey Maryshev» ankom Longyearbyen forrige torsdag. Den norske guiden og isbjørnforskeren Thor Larsen (t.h.) og den nederlandske guiden Aad Wever ble tatt med til avhør hos Sysselmannen. FOTO: Birger Amundsen

Ulykkesbåt får seile videre

Sysselmannen holder ikke igjen båten som onsdag i forrige uke var innblandet i en breulykke i Hornsund. Tirsdag seiler båten til Grønland.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Bare tre dager etter ulykken ved Hornbreen der 20 mennesker ble skadet da breen kalvet, dro «Aleksey Maryshev» ut på nytt tokt med nye turister. Assisterende sysselmann, Elisabeth B. Løvold, sier det ikke var aktuelt å holde båten igjen.
– Vi holdt ikke tilbake verken båten eller kapteinen, fordi vi mener det ikke er fare for bevisforspillelse eller fare for unndragelse av forfølgning. Vi har heller ikke vurdert det slik at vi har hjemmel til på generelt grunnlag å nekte enhver båt å seile rundt Svalbard, sier Løvold.
– Hva med faren for at noe liknende kan skje igjen?
– Vi kan ikke utelukke at det skjer igjen. Vi har en turistforskrift som sier at reisearrangøren har ansvaret for passasjerenes sikkerhet. Det er denne forskriften som ligger til grunn for Sysselmannens etterforskning, sier Løvold.
«Aleksey Maryshev» var tilbake i Longyearbyen i begynnelsen av uka, men dro ut igjen kort tid etter. Den er ventet tilbake tirsdag.
– Etter det vi har fått opplyst gikk skipet fra Longyearbyen forrige helg og vil være tilbake natt til 21. august. Jeg kjenner ikke til at båten har vært her denne uka, sier Løvold.

Vil ikke avhøres
Det var 49 passasjerer, 19 i mannskapet som tilhører båten og seks ansatte fra «Oceanwide Expedition» som hadde chartret båten, samt en lege om bord da ulykken skjedde. Det var bare britiske turister, som hadde booket turen gjennom den britiske turoperatøren «Discover the World».
Sysselmannen har til nå avhørt en guide, ekspedisjonslederen og noen av passasjerene. Forklaringene viser at båten ikke ble truffet av is fra breen direkte, men at kalvingen skapte en stor bølge.
– Gjennom avhørene kommer det fram at en stor del av breen brakk av og falt ned i sjøen. En stor bølge skyllet over båten, og tok med seg flere isklumper opp i båten, sier assisterende sysselmann Elisabeth B. Løvold.
– Hvor nært brefronten var båten ifølge forklaringene?
– Det kan jeg ikke uttale meg om nå. Det er alltid vanskelig å vurdere avstand, og det preges forklaringene av.
Kapteinen som førte skipet da ulykken skjedde har til nå nektet å la seg avhøre.
– Vi har forsøkt å avhøre kapteinen, men han vil ikke forklare seg uten først å ha konferert med advokat. Sjøfartsinspektøren i Tromsø skal nå overta etterforskningen i forhold til skipssikkerhetsloven med bistand fra sysselmannskontoret, sier Løvold.

Kommer til helgen
Sjøfartsinspektør i Tromsø, Kjell Lyngeng, kommer til Svalbard denne helgen for å gjøre tekniske undersøkelser av «Aleksey Maryshev». Lyngeng vil foreløpig ikke kommentere saken, men skal ifølge Løvold også prøve å få avhørt kapteinen.
– Vi planlegger å få gjennomført et avhør og undersøkelser av båten, sier Løvold.
Hun sier de ikke har vurdert å hindre båten i å dra videre til Grønland.
– Spørsmålet vil bli avklart i samråd med sjøfartsinspektøren, sier hun.
Det er ikke avgjort om Sysselmannen skal foreta ytterligere avhør i saken.

Byttet mannskap
Direktøren i «Oceanwide Expeditions», Michel Van Gessel, sier de byttet ut både kapteinen og ekspedisjonslederen etter ulykken, før de dro på nytt tokt forrige lørdag.
– Vi har også lagt inn en sikkerhetssone på 400 meter når vi skal inn til breer, sier han.
I tillegg til turistforskriften finnes det retningslinjer utarbeidet av AECO, om hvor nært man bør gå en brefront. AECO er en organisasjon for cruisebåter som går i arktiske farvann.
Retningslinjene sier at man ikke bør være nærmere en bre enn tre ganger brefrontens høyde, noe Van Gessel mener er for lite. Dette begrunner han med at brefronten til Hornbreen var 20 meter høy, samtidig som han hevder at båten var 70 meter unna da breen kalvet.
Bilder Svalbardposten har mottatt av Yngvar Hartvigsen, som var passasjer på båten under forrige rundtur, viser imidlertid skipet på kloss hold inntil Hornbreen, på samme sted som ulykken skjedde.
– Jeg venter fortsatt på rapporten fra Sysselmannen og vil helst ikke uttale meg så mye før etterforskningen er ferdig, sier Gessel.

Besøkte de skadde
Båten drar rett til Grønland, når den har vært innom Longyearbyen til uka.
– Båten kommer til Longyearbyen tirsdag morgen og drar igjen på ettermiddagen. Den skal være på Grønland til september, og deretter drar den tilbake til Nederland, sier Gessel.
Dit har han allerede reist selv, etter først å ha besøkt alle passasjerene som ble sendt til Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø etter ulykken.
– Jeg har hatt nær kontakt med passasjerene. De fleste har dratt med ambulansefly til England, mens to må bli i Tromsø for observasjon i noen dager til. En av mannskapet på båten som brakk beinet skal opereres før han drar tilbake til Russland, sier Gessel.
Han sier han foreløpig ikke har oversikt over hva ulykken kan få å si for selskapet økonomisk.
– Alle er forsikret, men det er forsikringsselskapene som må ta en avgjørelse på hvordan utfallet blir, sier han.
Han forteller at det eneste som ble ødelagt på båten var en dør.
– Ellers er det ingen skader på båten. Det hadde vært bedre om den hadde fått skader enn at passasjerene fikk det, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Nominert til ærespris for arbeidet under skredet

Sysselmannsførstebetjent Trond Olsen ledet redningsarbeidet.

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!