Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Trykkende høydefeil

Tidligere i vinter gjorde rekordhøyt lufttrykk at flyenes høydemålere fikk problemer. Det merket også pilotene Robert Johansen (t.v.) og Roy-Hugo Øien i Lufttransport, men flysikkerheten var like god. FOTO: Anders Fjellestad

Trykkende høydefeil

Det har vært en god vinter for flytrafikken. Men det rekordhøyde lufttrykket i mars skapte problemer for flyenes høydemålere.

Tekst:

Publisert:

Uker med kulde, klarvær og stabil østavind har gitt gode forhold for flytrafikken på Svalbard. Det stabile været skyldes et rekordkraftig høytrykk, men det høye trykket skapte utfordringer for flyenes høydemålere. Målerne er nemlig ikke laget for et høytrykk av det kaliberet som parkerte over Arktis før påske. Dermed viste instrumentene lavere høyde enn det som var riktig.

– Da vi landet i Svea, viste høydemåleren at vi var hundre fot under havnivå. Jeg sa til passasjerene: «Om dere er våte på beina nå, så er ikke det rart», humrer basesjef og Lufttransport-pilot Robert Johansen.


Ekstremt

Trykket avtar med høyden, derfor er lufttrykk en god måte å beregne høyden på. Før og under hver flygning får pilotene oppgitt lufttrykket fra tårnet. Dette plotter de så inn i flyets datamaskin, som deretter beregner høyden.

Men de fleste høydemålere er ikke konstruert for lufttrykk over 1050 hektopascal, heller ikke målerne i flyene til Lufttransport. I uka før påske lå trykket tidvis opp mot 1060 hektopascal over Svalbard, altså godt over det høydemåleren kan håndtere.

– Da oppgir høydemåleren en lavere høyde enn du egentlig har. Fra før har flyprodsenten lagt inn gode marginer ved å la høydemåleren gå til 1050 hektopascal. At vi passerte denne grensa, viser bare hvor ekstremt lufttrykket var, sier pilot Roy-Hugo Øien i Lufttransport.

– Jeg har aldri noensinne opplevd et så høyt lufttrykk, det varte over flere dager også. For oss var dette en raritet, sier Robert Johansen.

– Det høres litt skummelt ut at høydemålerne viste feil høyde?

– Nei, det var aldri noen fare for flysikkerheten, særlig ikke når du flyr høyere enn det høydemåleren viser. I denne perioden var det også fint vær og god sikt, sier Johansen og legger til at pilotene har faste innflygningsruter og flere måter å bedømme høyden på.


Les mer om lufttrykk på Store norske leksikon (ekstern lenke).

Rekordtrykk

Det rekordartete høytrykket nådde sin topp over Øst-Grønland 19. mars. På Station Nord ble det høyeste trykket målt til hele 1062,3 hektopascal. Dagen etter nådde Svalbard trykktoppen. Høyest var Egdeøya med et trykk på 1060,9 hektopascal. Svalbard lufthavn noterte 1056,3 som høyeste lufttrykk.

– Det er ny rekord, den forrige rekorden var 1048, forteller meteorolgikonsulent Torgeir Mørk ved Svalbard lufthavn.

Han kan bekrefte at det bokstavelig talt har vært «trykkende» i vinter.

– Vi har hatt et ganske kraftig høytrykk over Arktis. Dette har blokkert for en del lavtrykk, og dermed har vi fått stabilt og kaldt vær, sier Mørk.


Ikke kaldt

Tross stabil kulde og temperaturer ned mot 35 kuldegrader, har årets vinter vært varmere enn normalen, som er snittet for årene 1961 til 1990.

– I forhold til de siste årene, har det vært en bra vinter, men vi har fremdeles ligget et par grader over normalen, sier Torgeir Mørk.

Vinterens kulderekord ble satt i Svea 24. februar med 34,7 kuldegrader. Ved Svalbard lufthavn er vinterens laveste temperatur 26,3 kuldegrader, målt 5. mars.

Etter flere måneder med god, gammeldags kulde, fikk vi et værskifte denne uka. Mandag var varmegradene over Longyearbyen igjen, for første gang på 68 dager.

– Temperaturen vil ligge rundt null grader en god stund framover. Da kan bli litt kaldere rundt og etter helga, men det blir ikke beinkaldt, sier Mørk.

Se bildet større

Flyets høydemåler er rett til venstre for det blå skiltet midt i bildet. Her stiller pilotene inn lufttrykket før avgang, men anlegget kan ikke stilles høyere enn 1050 hektopascal. I mars var trykket helt oppe i 1060 hektopascal. FOTO: Anders Fjellestad

Se bildet større

Ny rekord settes på Bjørnøya 21. mars med et trykk på 1050,5 hektopascal. FOTO: Bjørn Vigeland

Faktaboks

Lufttrykk på 1-2-3

Lufttrykket (atmosfærisk trykk) er vekten eller kraften lufta har over et målepunkt, for eksempel målestasjonen ved Svalbard lufthavn.

Trykket oppgis i enheten hektopascal (hPa), som tilsvarer millibar (mb). Ved havoverflaten er snittrykket 1013,2 hPa. Lufttrykket vil variere med både høyde, vind og temperatur.

Ved lavtrykk stiger lufta, og det dannes skyer. Dette gir ofte ustabilt vær med vind og nedbør. Ved høytrykk synker kald og tørr luft ned mot bakken. Trykket oppløser ofte skyer, og gir opphold og stabilt vær.

Lufttrykktoppen på Svalbard
Målt 20. mars 2013 for havnivå
Edgeøya 1060,9 hPa
Karl XII-øya 1060,0 hPa
Svea 1058,0 hPa
Pyramiden 1057,8 hPa
Ny-Ålesund 1056,9 hPa
Svalbard lufthavn 1056,3 hPa

Kilde: Meteorologisk institutt

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!