Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tromsø-turen kan bli fire ganger så dyr

Heidi Jorunn Brun må reise andre dager, eller betale over fire ganger så mye i dag for å dra i konfirmasjon til Senja til våren. FOTO: Christopher Engås

Tromsø-turen kan bli fire ganger så dyr

Heidi Jorunn Brun fikk seg en skikkelig overraskelse da hun skulle kjøpe flybillett.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.11.2013 kl 12:52

SAS har besluttet å kutte ut mellomlandingene i Tromsø på onsdager og fredager neste år. De som skal denne veien da, må reise via Oslo. Det tar både mye lenger tid, og er betydelig mye dyrere.

– Umulig

Heidi Jorunn Brun ble forskrekket da hun skulle bestile reise til en konfirmasjon på Senja i månedsskiftet mai/juni til neste år.

– Jeg fant ut at jeg måtte reise direkte til Oslo, vente der i 55 minutter, og så fly til Tromsø. Turen tar 5 timer og 35 minutter og koster 4.969 kroner. Men da rekker jeg ikke hurtigbåten fra Tromsø til Finnsnes, og må påregne overnatting.

– Returen mandag fra Tromsø til Longyearbyen koster 1.869 kroner, slik at den totale kostnaden for denne turen blir på 6.868 kroner.

Siste tur Brun tok til Tromsø og tilbake kostet 1.500 kroner. Prisforskjellen er på 5.368 kroner, og det utgjør en økning på hele 457 prosent.


LES OGSÅ:
Avstanden øker

– Svekker bånd

Leder i Svalbard Arbeiderparti, Øyvind Snibsøer, er ikke imponert over at SAS skal kutte ut en del mellomlandinger i Tromsø til neste år.

– Det svekker de sterke båndene mellom Svalbard og Troms. Mye i Longyearbyen er underlagt Troms, og da tenker jeg spesielt på sykehuset og på organisasjonslivet, sier han.

I dag er det slik at pasienter kan komme tilbake fra en undersøkelse ved UNN samme dag på sommerhalvåret, men det blir umulig på to av ukedagene med de nye rutene.

– Det er bedriftsøkonomiske hensyn, samt det faktum at antall reisende mellom Longyearbyen og Tromsø har gått ned, som har bidratt til dette. Har du forståelse for at SAS må ta slike hensyn?

– Selvfølgelig har jeg det. Men det er ikke til å komme bort fra at bedriftsøkonomiske hensyn vinner over samfunnshensyn her, sier Snibsøer.

– Synd

LO-leder Ottar Svensen, hovedtillitsvalgt ved LNSS, Gudmund Jarle Hansen og hans kollega Jostein Bøe er alle kritisk til de nye rutene til SAS.

– Dette er synd. At fredagsflyet faller bort er spesielt synd, for man reiser ofte på møter i Troms onsdag for å returnere fredag. Og fredag brukes til utreise på helgeseminarer i organisasjonslivet, med retur på mandag. Hvis vi likevel skal reise fredag, er vi ikke framme tidligst halv åtte på kvelden, og det er veldig fordyrende. Det betyr i praksis en ekstra dag på hotell, som også koster mer, sier Svensen.

Hansen og Bøe må finne andre måter å løse kabalene i forbindelse med jobben.

– Mandag til onsdag har vært høyaktuelle tidsrom for LNSS å gjøre ting på fastlandet. Det blir mye dyrere å reise på disse dagene, og det vil ta mye lenger tid. Og tid er penger. Etter min mening er ikke dette holdbart, sier Hansen.


LES OGSÅ: SAS: Færre reiser

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!