Trøbbel for SAS

En teknisk feil satte tirsdagens SAS-maskin på bakken i Longyearbyen.

SAS fikk i dag problemer da det ble oppdaget en teknisk feil på flyet som landet 13.55 på Svalbard lufthavn. Det skulle etter planen ha flydd sørover mot Oslo kl 14.45, men flyet ble kansellert.
Publisert

SAS-flyet med planlagt avgang klokken 14.45 tirsdag er kansellert på grunn av en teknisk feil. Det er satt opp en ny avgang 20.10. Feilen skal ble oppdaget under en rutinemessig kontroll av flyet etter landing.

– Jeg kan bekrefte at vi har oppdaget en teknisk feil på flyet som landet 13.55. Det innebærer at vi ikke kan gå med planlagt avgang 14.45, sier pressekontakt Cathrine Myhren i SAS.

– Kan du si noe mer om hva slags feil det er snakk om?

– Jeg vet ikke noe mer om hva slags feil det er. Vi har foretatt en helt normal flyving til Svalbard, så har man oppdaget at flyet trenger teknisk vedlikehold. Vår førsteprioritet er sikkerhet. Derfor flyr vi ikke det flyet, men sender i stedet opp et nytt fly, sier Myhren.

– Folk som så flyet etter landing forteller at det hadde en synlig bulk bak. Kan du bekrefte det?
– Det kan jeg ikke bekrefte på nåværende tidspunkt. I etterkant av at teknikerne har gjort sine undersøkelser kan jeg sikkert si noe mer. Men jeg har ikke fått den informasjonen av mine kolleger, svarer hun.

Hun forteller at det 16.30 vil bli flydd opp et tomt fly med teknikkere for å fikse flyet som nå står på Svalbard lufthavn. Det er det tomme flyet som deretter vil bli brukt til å frakte passasjerene sørover mot Oslo.

– Dette gjør vi for å sikre oss om at passasjerene våre kommer seg avgårde til destinasjonene sine. SAS beklager til alle passasjerene som ikke kommer seg avgårde til planlagt tid.

– Hva skjer med passasjerene, og de som eventuelt skulle videre med andre fly?

– Passasjerene våre får forpleining, slik de har krav på. De vil få mat og drikke, og har fått informasjon om ny flyavgang. Jeg har ikke konkrete opplysninger om det er passasjerer som skulle videre med andre fly, men generelt i SAS er det alltid slik at hvis vi må kansellere eller endre flyvninger, så booker vi om og tar vare på passasjerene. Det vil skje i dette tilfellet også, sier Myhren.

Powered by Labrador CMS