Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Toget ruller videre

Leif Archie Grøndal poserer foran lokomotivet en gang på 50-tallet. Nøyaktig årstall er FOTO: Grøndal foto

Toget ruller videre

Flere glemte opplysninger verdens nordligste lokomotiv kommer fram i lyset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.11.2015 kl 08:31

Svalbardposten har de siste ukene skrevet om lokomotivet i Ny-Ålesund, en gang verdens nordligste jernbane, som nå skal til fastlandet for en omfattende restaurering.

Flere spørsmål dukket opp.

Hvem var det i sin tid som berget toget fra å bli spiker?

Og hvilket år tøffet «Toa» for siste gang med kull fra gruva og ned til kaia for utskiping?

Dykket i historien

I forrige nummer fikk vi, takket være Ny-Ålesund-veteran Ole-Chr. Røren, svar på førstnevnte: Det var Henning Nilsen, bestyrer av Kongsfjord telemetristasjon, som i 1971 betalte skraphandlerne Brødrene London en symbolsk sum på én eller ti kroner for lokomotivet.

Nå har en annen leser, Svein Trønnes, dykket i litteraturen og funnet svar på når den tyskproduserte arbeidshesten gikk av med pensjon fra tjenesten for Kings Bay.

Og som arkeolog og kulturminneforsker Per Kyrre Reymert, som for øyeblikket arbeider med et hefte om kulturminner i Ny-Ålesund, var inne på i sist nummer, skjedde det i overgangen fra den gamle til den nye kullkaia på slutten av 50-tallet.

– Jeg har foretatt noen oppslag om lokomotivet, vogner og overgangen til kulltransport med lastebiler i Ny-Ålesund. Etter det jeg kan se ble jernbanen lagt ned i 1959, skriver han i en e-post til Svalbardposten.

–Effektiv

Han henviser til boka «Kings Bay Kull Comp. AS 1917 - 1992: Fra gruvedrift til forskningsservice på Svalbard», skrevet av Rolf Hanoa.

I omtalen av gruvereperatøren Johan Ødegaard heter det følgende:

«Da jernbanen ble nedlagt i 1959 og lastebiler overtok transporten av kull, fikk han stilling som formann på bilverkstedet».

Dette bekreftes langt på vei av utgivelsen Norges Bergverksdrift 1959, som Trønnes også har spadd opp fra glemselen.

«Endelig skal nevnes at transporten av kullene fra gruveåpningen og ned til lastekaien ble utført med 2-3 lastebiler av typen Volvo, 4,5 tonn kapasitet. Det viste seg at denne transportmåte var minst like effektiv som den tidligere med vognsett og damplokomotiv».

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!