Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Toget ruller videre

Leif Archie Grøndal poserer foran lokomotivet en gang på 50-tallet. Nøyaktig årstall er FOTO: Grøndal foto

Toget ruller videre

Flere glemte opplysninger verdens nordligste lokomotiv kommer fram i lyset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.11.2015 kl 08:31

Svalbardposten har de siste ukene skrevet om lokomotivet i Ny-Ålesund, en gang verdens nordligste jernbane, som nå skal til fastlandet for en omfattende restaurering.

Flere spørsmål dukket opp.

Hvem var det i sin tid som berget toget fra å bli spiker?

Og hvilket år tøffet «Toa» for siste gang med kull fra gruva og ned til kaia for utskiping?

Dykket i historien

I forrige nummer fikk vi, takket være Ny-Ålesund-veteran Ole-Chr. Røren, svar på førstnevnte: Det var Henning Nilsen, bestyrer av Kongsfjord telemetristasjon, som i 1971 betalte skraphandlerne Brødrene London en symbolsk sum på én eller ti kroner for lokomotivet.

Nå har en annen leser, Svein Trønnes, dykket i litteraturen og funnet svar på når den tyskproduserte arbeidshesten gikk av med pensjon fra tjenesten for Kings Bay.

Og som arkeolog og kulturminneforsker Per Kyrre Reymert, som for øyeblikket arbeider med et hefte om kulturminner i Ny-Ålesund, var inne på i sist nummer, skjedde det i overgangen fra den gamle til den nye kullkaia på slutten av 50-tallet.

– Jeg har foretatt noen oppslag om lokomotivet, vogner og overgangen til kulltransport med lastebiler i Ny-Ålesund. Etter det jeg kan se ble jernbanen lagt ned i 1959, skriver han i en e-post til Svalbardposten.

–Effektiv

Han henviser til boka «Kings Bay Kull Comp. AS 1917 - 1992: Fra gruvedrift til forskningsservice på Svalbard», skrevet av Rolf Hanoa.

I omtalen av gruvereperatøren Johan Ødegaard heter det følgende:

«Da jernbanen ble nedlagt i 1959 og lastebiler overtok transporten av kull, fikk han stilling som formann på bilverkstedet».

Dette bekreftes langt på vei av utgivelsen Norges Bergverksdrift 1959, som Trønnes også har spadd opp fra glemselen.

«Endelig skal nevnes at transporten av kullene fra gruveåpningen og ned til lastekaien ble utført med 2-3 lastebiler av typen Volvo, 4,5 tonn kapasitet. Det viste seg at denne transportmåte var minst like effektiv som den tidligere med vognsett og damplokomotiv».

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!