To uker uten papiravis

I sommer blir det to uker uten papiravis fra Svalbardposten. I stedet åpnes nettavisen gratis for alle, og saker vil bli fortløpende publisert der de to avisfrie ukene.

Redaktør i Svalbardposten, Hilde Røsvik, sier det har vært nødvendig å gjøre grep for å spare kostnader.
Foto: John Chistian Nygaard
Publisert

Resultat Svalbardposten

•2016: - 463.000
•2015: + 159.000
•2014: - 296.000
•2013: - 538.000
•2012: + 451.000
•2011: + 111.000

Kilde: Proff.no

Fredag 21. juli og 28. juli vil Svalbardposten ikke komme ut i papirformat. Dette er et grep som tas i forbindelse med at avisen gikk med et underskudd på 463.000 kroner i 2016.

Underveis i år er det gjort en del grep for å drive mer effektivt, og som en del av det arbeidet blir det to papiravisfrie uker.

– Det er fordi det er vanskeligere å drive inn annonser på sommeren, og vi sparer utgifter til trykking og porto. I stedet vil vi åpne alle sakene på nettsidene våre i disse to ukene og ha journalister som fortløpende lager nyheter der, sier redaktør Hilde Røsvik.

Stort underskudd
Hun forteller at underskuddet i fjor hovedsaklig skyldes ekstra utgifter i forbindelse med utskiftninger av halve staben. I tillegg var det svikt i inntekter fra webannonser og løssalg av avisen.

Utskiftningene medførte en del ekstra utgifter, både med overlapping i perioder, med opplæring, og kostnader til flytting opp og ned.

Røsvik er tydelig på at det er utgifter avisa må rigge seg for å klare.

– Det skjer såpass ofte at vi må kunne klare det innenfor vanlig drift. Det må ikke være med på å gi oss en halv million i underskudd om vi skal ha inn nye folk. Derfor tar vi grep for å gjøre bedriften mer robust.

Vanskelig annonsemarked
Så langt i år er resultatet bedre enn i fjor, selv om avisa ligger litt etter fjoråret når det gjelder annonsesalg.

– Vi ser at det er vanskeligere med annonsesalg enn tidligere, for mange velger for eksempel å heller bruke Facebook til å dele arrangementer. Det merker vi også på stillingsannonser, hvor det bare settes inn en henvisningsannonse til en nettside, i stedet for en større annonse slik som tidligere, sier Røsvik.

– Men jeg må også si at vi har mange lojale annonsører som bruker lokalavisa si allikevel, og det håper jeg de vil gjøre fremover også.

Tallene ser bedre ut
Svalbardposten tapte også 100.000 kroner i året på avisene som ble sendt med riksporto, fordi det ikke var tatt høyde for de siste års kraftige økning av portoutgifter.

– Avisene vi sender til land i Europa og til USA tapte vi også en del på. For oss vil det være en fordel om flere og flere går over til e-avis, særlig de som bor i utlandet. Men det er også en generell trend vi ser blant abonnentene våre, sier Røsvik.

Hun forteller at tallene ser bedre ut, og at hun ser optimitisk på situasjonen.

– Det er viktig med kostnadskontroll på driften, for det er vanskeligere å øke inntektene. Dette er grep vi tar for å klare å gå i null. Vi vil selvfølgelig helst gå i overskudd, men i hvert fall unngå å gå med så stort underskudd igjen.

Powered by Labrador CMS