Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tillater leie av russisk helikopter

Luftfartstilsynet tillater at russernes helikopter brukes kommersielt på Svalbard, stikk i strid med russernes generelle flygetillatelse fra det samme tilsynet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.05.2012 kl 12:24

Convers Avia Airline, det russiske operatørselskapet som drifter MI8-helikopteret på Kapp Heer-basen ved Barentsburg, får fly åtte turer til Edgeøya. Formålet er frakt av snøskutere, sleder og utstyr for Jason Roberts Productions (JRP). Et logistikkselskap med base i Longyearbyen, som legger til rette for tv-produksjoner blant annet for BBC. Selskapet eies og drives av Jason Roberts.

Gammel konflikt

Bruken av det russiske heli­kopteret har i årevis vært kilde til konflikt mellom Trust Arktikugol og norske myndigheter. Sysselmannen og Luftfartstilsynet har gjentatte ganger gjort det klart overfor trusten og det russiske operatørselskapet at flygetillatelsen deres kun gjelder mellom Longyearbyen og Barentsburg i tilknytning til trustens egen virksomhet.

Last inne i helikopteret

Tillatelsen til bruk av russernes helikopter til kommersielle oppdrag på Svalbard setter Luftfartstilsynet i et underlig lys. Særlig siden oppdraget kunne vært utført av Airlift, som er det eneste helikopterselskapet som har tillatelse til kommersielle flyging på Svalbard.

Luftfartstilsynets begrunnelse for å tillate JRP å bruke det russiske helikopteret er at Airlift ikke har stort nok helikopter til å påta seg oppdraget.

Jason Roberts sendte i mars en henvendelse til Airlift om å frakte fire snøskutere, fire sleder og 800 kilo med utstyr fra Edgeøya.

Roberts understreker overfor Airlift at dette må transporteres som «internal load», altså inne i helikopteret. Den vanligste måten å transportere slikt utstyr er som hengende last, noe Airlift kan gjøre med sine maskiner. Airlift svarer Roberts i en epost at de ikke har helikopter på Svalbard med kapasitet til «such an internal load».

Dobbelkommunikasjon

Til tross for at Airlift skriftlig valgte å frasi seg oppdraget, sier basesjef Trond Berg i Airlift at det er noe selskapet ikke uten videre kan gjøre.

– Nei, vi kan ikke svare at vi ikke kan påta oss en slik operasjon. Vi kunne løst oppdraget ved å fly flere turer med hengende last, fastslår han.

Problemet for Airlift er at Roberts i neste omgang brukte det negative svaret som argument overfor Luftfartstilsynet for å kunne hyre det russiske helikopteret til oppdraget. Roberts sendte svaret fra Airlift til juridisk rådgiver Anders Stoltenberg Slettvold i tilsynet, med tilføyelsen: «There is no Norwegian registered helicopter on Svalbard that can carry out such an operation».

Basesjef Berg sier at det senere ble sendt et mer utførlig svar til Roberts i saken: Så langt har det ikke vært mulig for Svalbardposten å få tak i brevet.

Billigere enn Airlift

Å bruke det russiske helikopteret, som kan ta tung last inne i maskinen, framfor flere turer med Airlift, dreier seg oftest om økonomi.

Til tross for restriksjonene for det russiske helikopteret, tillot Luftfartstilsynet for to år siden Avinor å leie russernes MI8-helikopter på Kapp Heer. Også da dreide seg om tung last og økonomi. Skulle Airlift tatt på seg oppdraget, måtte selskapet hentet en større maskin fra fastlandet. Det ville kostet Avinor atskillig mer enn å leie russerne.

Rådgiver og saksbehandler Anders Stoltenberg Slettvold i Luftfartstilsynet benekter at saken med Roberts dreier seg om økonomi mer enn lastekapasitet.

– Økonomien i dette er uten interesse for oss når vi gjør vår vurdering. Vi skal vite at dette er noe Airlift ikke kan gjøre, og også at andre transportmetoder er vurdert. Dette for å unngå at det lages oppdrag som ingen andre enn russerne kan gjøre, seier Slettvold.

Jason Roberts har ikke vært tilgjengelig for en kommentar. Det har heller ikke avdelingsdirektør Ole Martin Erikstad i Luftfartstilsynet.

Siste nytt i Nyheter

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter ras i skiløypa i dag tidlig. I ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!