Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tilfeldigheter

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim gjorde en sving innom øygruppen forrige uke, og besøkte Ny-Ålesund, Hornsund og Barentsburg.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Vi merker oss at han ikke tok seg bryet med en tur innom Svea. Solheim er som kjent SV-er, og som sådan nærmest forpliktet til å være mot kulldrift. At Store Norske kommer til å merke et strammere regime i forbindelse med planen om en ny kullgruve, vil ikke komme som en stor overraskelse. Svea Nord-gruva ville neppe blitt realisert om prosjektet skulle blitt vurdert av dagens rødgrønne regjering. Da ja-signalet kom for ti år siden, hadde kulldrifta i lang tid stått og vippet mellom styrt avvikling eller brå død. Inntil daværende industriminister Lars Sponheim fra Venstre under en oppbyggelig svalbardtur høsten 1998 lot seg begeistre, og Store Norske-direktør Robert Hermansen la inn femtegiret.
Det som siden har skjedd er industrihistorie, et stort kapittel i Svalbards historie og et industrieventyr. Nå har Store Norske startet løpet mot en ny gruve, Lunckefjellet, samtidig som ministeren varsler skjerpet miljøkrav. Dette burde la seg forene. Alternativet er ikke til å leve med, og derfor vil Store Norske få tillatelse til å gå inn i Lunckefjellet. For hva er egentlig longyearsamfunnet, og Svalbard, uten kulldrift? Ingenting annet enn en mengde mennesker som jager fram og tilbake fra fastlandet: Forskere selvsagt, turister, kremmere, byråkrater og politikere, delegasjon på delegasjon. Horder av mennesker uten annet ønske enn en kvikk runde og så sørover igjen.

Sammen med miljøvernministeren var også seniorrådgiver Fredrik Juell Theisen i Miljøverndepartementet. I en tidlig fase av Svea Nord-prosjektet, på begynnelsen av 1990-tallet, den gang det gikk under navnet Sentralfeltet, var den samme Theisen fagsjef i Norges Naturvernforbund. Theisen og Naturvernforbundet var beinharde motstander av kulldrift, noe Naturvernforbundet fortsatt er. Theisen er i en slik posisjon i departementet at han ikke behøver å tone flagg offentlig, men er neppe blitt varm kulltilhenger i årenes løp.

Under lunsjen med russerne i Barentsburg, etter at den formelle delen av besøket var avsluttet, ga den russiske konsulen overfor Solheim uttrykk for sterk støtte til Store Norske sin virksomhet. Han sa det uten at samtalen dreide seg om Store Norske, og han sa det på en slik måte at dette var noe som var viktig for ham å få sagt. Han sa at Store Norskes virksomhet er viktig for Norge. At kulldrifta var viktig, og at kulla var etterspurt på grunn av sin gode kvalitet. Det var som om Robert Hermansen selv hadde visket konsulen noen ord i øret. Solheim røpte ikke med en eneste mine hva han tenkte, men sa at han merket seg det konsulen sa. Han sa at det ikke var enighet i regjeringen om framtidig kulldrift på Svalbard, og at det vil bli tema i den kommende Stortingsmeldingen.

At besøket av en sentral SV-politiker som Erik Solheim falt sammen med 1. mai, var selvsagt tilfeldig. Og at det igjen falt sammen med en historisk hendelse med høy politisk symbolverdi, var selvsagt også tilfeldig: At 1. mai-arrangementet i år for første gang siden krigsårene var avblåst. At ingen gikk i tog, at det ikke fantes paroler og at ingen holdt appell.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!