Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tilbake på Hotellneset

Første skip: «Amstelborg» ble første skip som lastet kull på Hotellneset fra den nye kullkaia, med bruk av det nye mobile lasteanlegget. FOTO: Birger Amundsen

Tilbake på Hotellneset

Vel to år etter at laste-anlegget på Hotellneset ble ødelagt i en storm, var det full aktivitet med ny kai og nytt lasteanlegg sist helg.

Tekst:

Publisert:

Havariet på lastetårnet under en kraftig storm i mars 2011, førte til at Store Norske siden har måttet improvisere lasting av skip med kull fra Gruve 7. Det har påført selskapet store ekstraomkostninger og mye frustrasjon.

Forrige torsdag formiddag la frakteskipet «Amstelborg» til ved den uferdige kullkaia, som det aller første fartøyet. Kaia skulle vært ferdig i god tid innen skipssesongen startet, men ble det ikke. Det førte til at Store Norske igjen måtte improvisere for å få skipet lastet.

– Lastingen gikk i det store og hele som planlagt. På det meste var vi oppe i 600 tonn i timen, sier Aleksander Askeland, salgs- og markedsdirektør i Store Norske.

En del kluss oppsto fredag med det mobile lasteanlegget, noe som førte til flere timers forsinkelse.

Kullproduksjonen i Gruve 7 ligger på rundt 80.000 tonn årlig. Av dette selges 25.000 tonn til Bydrift til strømproduksjon i energiverket. Resten går til Clariant i Tyskland (tidligere Süd Chemie), en fast kunde som foretrekker kull fra Gruve 7.

I motsetningen til salget av kull fra Svea Nord, har Store Norske fast kontrakt på levering av kull til Clariant. Prisen ligger høyere enn for Svea-kullet, uten at Askeland vil si hvor mye mer Store Norske får per tonn.

«Amstelborg» forlot Hotellneset ved 14-tiden lørdag med 16.100 tonn kull om bord, med kurs for Rotterdam. Derfra går kullet videre til Tyskland på lektere.

Se bildet større

Salgssjef: Aleksander Askeland har ansvaret for kull-salget i Store Norske. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

 
Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Løsning for lånekrøll

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår en lånesikringsordning, for å gi bedrifter mulighet til å få byggelån på Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!