Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Til kamp mot tillegget

Betaler ekstra: Berit Fosslands Apotek Spitsbergen og andre bedrifter i byen betaler dyrt for å sende og få pakker. Det gjør også privatpersoner. Svalbardtillegget er på 196 kroner per kolli. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Til kamp mot tillegget

Næringsforeningen mener Posten ikke har lov til å ta seg ekstra betalt for å bringe pakker til og fra Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.03.2013 kl 14:48

– Dette er en sak som har vært tema siden tillegget ble innført. Tillegget er innført mot retningslinjene fra staten. Ingen skal lide for å bo i distriktene, sier Berit Fossland.

Hun er leder for handel- og servicegruppa i Svalbard Næringsforening og driver Apotek Spitsbergen. For apoteket utgjør pakketillegget 80.000 kroner i året.

– Tillegget er like galt for private. Jeg skjønner at folk ikke kjøper julegaver lokalt, når de må betale tillegg på pakker de sender til fastlandet, sier Fossland.

Svalbardtillegget ble innført i 2004, til tross for store protester både fra politikere, næringsliv og privatpersoner i Longyearbyen. Argumentet fra Posten var da at prisene på pakker til Svalbard hadde vært priset for lavt. Da tillegget ble innført, var det på 160 kroner per pakke. Nå er prisen 196 kroner.


Lik pris i Norge

I et brev til nestleder Anne-Marit Bjørnflaten (Ap) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, skriver næringsforening­en at de mener tillegget er i strid med konsesjonsvilkårene til Posten om lik porto i hele landet.

Videre viser de til at staten kompenserer for at kravet om lik porto skaper merkostnader for Posten.

I brevet til Bjørnflaten anmoder næringsforeningen om at saken om pakketillegget tas opp på politisk nivå både lokalt og nasjonalt.

Bjørnflaten svarer i et brev at hun skal ta opp spørsmålet med den politiske ledelsen i departementet ved første anledning.

LO Svalbard har også tatt opp saken med LO Troms, som støtter forslaget om å få fjernet pakketillegget.

– De tar saken videre, sier sekretær Heidi Brun i LO Svalbard.


Dyrt med fly

Ifølge informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten, er ikke pakker til og fra Svalbard underlagt konsesjonskravet om lik pris.

«Dette kravet gjelder kun brevpost under 50 gram. Følgelig er det ikke et brudd på konsesjonen å ha et tillegg for å dekke merutgifter for pakker til/fra Svalbard,» skriver han i en epost til Svalbardposten.

Posten får heller ikke dekket merutgiftene for pakker som blir sendt med fly til og fra Svalbard av Staten, ifølge ham.

Posten beregner et generelt pristillegg på pakker til Svalbard. Dette dekker merutgiftene i forbindelse med flyfrakten. Alle pakkene til Svalbard blir sendt med fly, mens transporten på fastlandet skjer med tog og bil.

– Kostnadene ved flyfrakt er langt høyere enn ved frakt på bakke, forklarer Jakobsen.

Han legger til at siden tillegget er beregnet å dekke Postens merutgifter, har det økt i takt med utgiftsøkninger.

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!