Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Til kamp mot tillegget

Betaler ekstra: Berit Fosslands Apotek Spitsbergen og andre bedrifter i byen betaler dyrt for å sende og få pakker. Det gjør også privatpersoner. Svalbardtillegget er på 196 kroner per kolli. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Til kamp mot tillegget

Næringsforeningen mener Posten ikke har lov til å ta seg ekstra betalt for å bringe pakker til og fra Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.03.2013 kl 14:48

– Dette er en sak som har vært tema siden tillegget ble innført. Tillegget er innført mot retningslinjene fra staten. Ingen skal lide for å bo i distriktene, sier Berit Fossland.

Hun er leder for handel- og servicegruppa i Svalbard Næringsforening og driver Apotek Spitsbergen. For apoteket utgjør pakketillegget 80.000 kroner i året.

– Tillegget er like galt for private. Jeg skjønner at folk ikke kjøper julegaver lokalt, når de må betale tillegg på pakker de sender til fastlandet, sier Fossland.

Svalbardtillegget ble innført i 2004, til tross for store protester både fra politikere, næringsliv og privatpersoner i Longyearbyen. Argumentet fra Posten var da at prisene på pakker til Svalbard hadde vært priset for lavt. Da tillegget ble innført, var det på 160 kroner per pakke. Nå er prisen 196 kroner.


Lik pris i Norge

I et brev til nestleder Anne-Marit Bjørnflaten (Ap) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, skriver næringsforening­en at de mener tillegget er i strid med konsesjonsvilkårene til Posten om lik porto i hele landet.

Videre viser de til at staten kompenserer for at kravet om lik porto skaper merkostnader for Posten.

I brevet til Bjørnflaten anmoder næringsforeningen om at saken om pakketillegget tas opp på politisk nivå både lokalt og nasjonalt.

Bjørnflaten svarer i et brev at hun skal ta opp spørsmålet med den politiske ledelsen i departementet ved første anledning.

LO Svalbard har også tatt opp saken med LO Troms, som støtter forslaget om å få fjernet pakketillegget.

– De tar saken videre, sier sekretær Heidi Brun i LO Svalbard.


Dyrt med fly

Ifølge informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten, er ikke pakker til og fra Svalbard underlagt konsesjonskravet om lik pris.

«Dette kravet gjelder kun brevpost under 50 gram. Følgelig er det ikke et brudd på konsesjonen å ha et tillegg for å dekke merutgifter for pakker til/fra Svalbard,» skriver han i en epost til Svalbardposten.

Posten får heller ikke dekket merutgiftene for pakker som blir sendt med fly til og fra Svalbard av Staten, ifølge ham.

Posten beregner et generelt pristillegg på pakker til Svalbard. Dette dekker merutgiftene i forbindelse med flyfrakten. Alle pakkene til Svalbard blir sendt med fly, mens transporten på fastlandet skjer med tog og bil.

– Kostnadene ved flyfrakt er langt høyere enn ved frakt på bakke, forklarer Jakobsen.

Han legger til at siden tillegget er beregnet å dekke Postens merutgifter, har det økt i takt med utgiftsøkninger.

Siste nytt i Nyheter

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!