Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Telenor må forklare seg

Her i Ranvika gikk «Telis II» på grunn. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Telenor må forklare seg

Telenor Svalbard brukte traktor da de dro båten «Telis II» av grunn. Nå må de forklare seg for Sysselmannen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

«Vi ber om at De redegjør nærmere for dette, spesielt hvor det er kjørt med traktor i terrenget og hvilke vurderinger som ble gjort rundt bruken av traktor. Som kjent er all motorferdsel på bar mark i utgangspunktet forbudt», skriver Sysselmannen til Telenor.
– Vi har nå bedt om en forklaring på hvor og hvor langt de har kjørt med traktor. En eventuell reaksjon må vi vurdere etter at vi har fått forklaringen. Jeg skjønner at situasjonen sikkert ble oppfattet som kritisk, men kjøring på bar mark er forbudt, sier naturvernrådgiver hos Sysselmannen, Knut Fossum.

Blåste opp
«Telis II» lå for anker i Ranvika ved Kapp Linné den første helga i august.
– Mellom klokka 02 og 07 blåste det veldig opp, og vindretningen skiftet uventet. Klokka 07 gikk vår mann ut for å se etter båten, og da lå den og slo i steinene, forteller Gjerde.
Etter at representanter fra Sysselmannen, som kom tilbake fra søppeltokt med «Nordsyssel», hadde prøvd å dra «Telis II» av grunna uten hell, fikk ansatte fra Telenor dratt båten opp på stranda med traktor og tømt den for omlag 250 liter bunkers/dieselolje og fjernet noe elektrisk utstyr.
Administrerende direktør i Telenor Svalbard, Vegard Gjerde, synes det er rart at det blir stilt spørsmål ved traktorkjøringen.
– Om det ikke hadde blitt gjort hadde vi risikert oljesøl, sier han.
Gjerde forteller også at da sysselmannsførstebetjenten kom for å hjelpe til med å dra båten av grunn, ga Telenor beskjed om at de ville prøve å gjøre det med traktor.
– Da fikk vi ingen reaksjoner, sier Gjerde.
Knut Fossum sier han ikke kjenner til at noen fra Sysselmannen ble informert om traktorbruken på forhånd.
– Er det en sysselmannsførstebetjents ansvar å opplyse om at bruken av traktor ikke var lov?
– Det vil jeg ikke spekulere i, sier Fossum.

Store skader
Nå har Telenor Svalbard fått beskjed om at de må fjerne vraket.
«Båtvraket er skjemmende og er et fremmedelement i landskapet. Dersom vraket ikke fjernes i høst, er sjansen stor for at den vil bli knust av bølger og vind i løpet av vinteren og at delene vil bli spredt over et stort område», skriver Sysselmannen.
Ifølge Telenor er skadene på skroget så store at det er umulig å taue den til Longyearbyen. For å få den fjernet må båten tilføres flytemidler eller løftes bort med helikopter.
«Dersom dette ikke gjøres innen kort tid, vil vi med dette varsle om at vi vurderer å gi Telenor Svalbard et pålegg om opprydding og levering av vraket til godkjent mottak», skriver Sysselmannen.

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!