Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tar initiativ for Bjørndalsveien

Tommy Anderssen og Aud Andersen er to av hytteeierne som ønsker økt fokus på Bjørndalsveien. FOTO: Kristian Müller Andersen

Tar initiativ for Bjørndalsveien

Ingen har tatt ansvaret for vedlikehold av veien. Nå oppretter hytteeierne en arbeidsgruppe for å løse problemene.

Tekst:

Publisert:

Lang tid med dårlig vær, og særlig ekstremværet forrige uke, har skapt problemer på og langs veien inn til Bjørndalen. Ettersom vannet hadde vasket opp og flyttet bruddkanten helt inntil veien, var den stengt av sikkerhetsårsaker i fem dager. Etter svært rask saksbehandling er veien nå åpen igjen.

Bjørndalsveien har vært et tema i flere år. Den bærer preg av lite vedlikehold og er full av hull. Taxisjåfører har fått anmodninger om å ikke kjøre på veien fordi det sliter for mye på bilene.

Ingen ansvarlige

Frem til nå har ingen tatt på seg ansvaret for vedlikehold av veien. I ansvarsavtalen mellom LL og Store Norske inngått i 2008, står det:

«LL påtar seg også å videreføre høvling av Bjørndalsveien fra campingplassen en til to ganger pr. år. LL har ikke ytterligere ansvar for Bjørndalsveien fra campingplassen. SNSK er forpliktet til å fortsette å holde veien fra Basecamps hundegård til Gruve 7 og Bjørndalsveien fra campingplassen åpne for fri ferdsel for allmennheten slik det er på avtaletidspunktet.»

Leder i Longyearbyen lokalstyre, Arild Olsen, mener at Store Norske ikke har opprettholdt sin del av avtalen.

– Å holde veien åpen er et vidt begrep, men jeg leser avtalen sånn at Store Norske forplikter seg til å opprettholde standarden som veien hadde i 2008 for allmennheten. Det betyr også tilførsel av masse, og den forpliktelsen kan ikke lempes ensidig på hytteeierne, sier Olsen.

– Veien hadde en tilfredsstillende standard den gangen, men uten tilførte masser er det umulig for oss å høvle. Det vil skade veien enda mer. Store Norske har ikke opprettholdt sin del av avtalen, fortsetter han.

Lokalstyrelederen sier videre at han har registrert en kraftig reduksjon i standarden over en lengre periode, og at mange har interesse i veien.

– Da tenker jeg at det er fornuftig av politikerne å se på varige løsninger. Jeg ønsker ikke å rette kritikk, men heller at vi setter oss ned, sier han.

Eiendomssjef i Store Norske, Sveinung Lystrup Thesen, mener det ikke kan tolkes fra ordlyden i avtalen at de forpliktes til å holde veien i en gitt standard, altså slik den var i 2008.

– Det står utelukkende at Store Norske er forpliktet til å fortsette å holde veien åpen for fri ferdsel, slik det var da avtalen ble inngått. Den var åpen da, og det er den også nå, sier han.

Thesen er helt enig i at det er dårlig standard på veien, men at det går an å kjøre på den. Han sier at veien må utbedres, og at Store Norske skal bidra til det.

– Men vi har ikke noen forpliktelse overfor LL om å holde den i en spesiell stand, sier han.

Thesen mener at dersom de hadde hatt veiavgift, tilskudd eller en virksomhet tilknyttet veien, som for Gruve 7-veien, hadde det vært en annen sak.

– Men med de utfordringene veien står overfor og med det nivået av bruken av veien, er det verken midler til eller rimelig at Store Norske skal løfte dette alene, sier han.

Vil jobbe sammen

Hytteeierne langs veien har hatt møte for å diskutere hva som skal skje fremover. De har nå planer om å opprette en arbeidsgruppe, og mener at alle som bruker veien bør engasjere seg i veiproblematikken.

– Vi ønsker å løfte frem problemet med veien, fordi den er viktig for veldig mange. Det er stor interesse for å bruke veien, ikke bare blant hytteeiere, sier Tommy Anderssen, en av talspersonene for hytteeierne.

De oppfordrer alle som benytter veien til å bli med i arbeidsgruppa.

– Den brukes av turistnæringen, vanlige folk, Telenor og så videre, sier Anderssen.

Thesen i Store Norske er enig, og mener at arbeidsgruppa er et skritt i riktig retning.

– Vi må få involvert alle interessenter. Alle gode krefter må bidra, og vi må se på mulige praktiske og økonomiske løsninger, sier han.

Han mener at veien i praksis brukes på linje med det offentlige veinettet.

– Hvis dette skal fortsette å være en privat vei, så må alle som bruker området være med å bidra, sier han.

Lokalstyreleder Olsen er enig i at ikke hytteeierne skal stå med ansvaret for Bjørndalsveien alene.

– Det er ikke unormalt at et hyttevel tar ansvaret for en vei, men det er i strid med avtalen slik jeg leser den. På den annen side ser jeg stor allmenn interesse av denne veien, sier han.

Han er innstilt på å være med å finne løsninger.

– Selv om LL ikke har totalansvaret for veien, så ser jeg det som fornuftig at vi er med og ser på mer varige løsninger, for det er et flott rekreasjonsområde for Longyearbyens befolkning, og turistnæringen ser et potensiale, sier han.

Generelt dårlig standard

Olsen mener det er flere mulige løsninger på en bedre veistandard generelt i og rundt Longyearbyen.

– Vi må ta for oss hovedplan for vei og vurdere den. Et tiltak kan være å få ned bilbruken, eller vi kan gå mer kritisk til verks og vurdere hvilke veier vi trenger og ikke trenger, sånn at det blir mer penger til de som er åpne, sier han.

– Vi må også se om vi kan få direkte øremerkede offentlige midler til vedlikehold av vei, sier Olsen.

Han har forståelse for at befolkningen klager på veiene generelt.

– Det er ikke en tilfredsstillende situasjon, men vi bruker alt av inntekter fra veigebyr til veiene vi har et ansvar for, og vi tygger allerede kraftig av rammene våre for å holde veier åpne, sier Olsen.

Nøkkelord

Se bildet større

500 meter av veien inn mot Bjørndalen var stengt forrige uke av sikkerhetsmessige årsaker. FOTO: Kristian Müller Andersen

Siste nytt i Nyheter

Ny art i Ny-Ålesund

Kronemanet, som skaper problemer i mange norske fjorder, er for første gang oppdaget på Svalbard.

By-bjørnene eskortert mot Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt drevet bort med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter skred inntil skiløypa lørdag morgen. Samme ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!