Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tar bølgen for rekordrask «Bølgen»

«Bølgen»: Arkitekt Arne J. Haugen tar bølgen i verbal form for at den nye og buede hangaren på Svalbard lufthavn ble bygd på rekordrask tid. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Tar bølgen for rekordrask «Bølgen»

Taket på den nye hangaren fikk politieskorte gjennom hele Sverige.

Tekst:

Publisert:

Den nye hangaren på Svalbard lufthavn er ferdig. 8. mars i fjor ble kontrakten signert. Halvannen måned senere var prosjekteringen ferdig og pelingen begynte. Derfra var det knapt tiden og veien fram fristen 1. februar 2014.

– Jeg har aldri vært vært med på et så stort prosjekt som er bygd så raskt, sier daglig leder Arne Bøe i Sandmo & Svenkerud, som har vært totalentreprenør.

Justisministeren kommer
Denne uken var Justisdepartementet på plass for å inspisere.

– Jeg synes det er et flott bygg, og det står helt klart til forventningene, sier Henning Evensen fra Tiger Consulting, som koordinerer Nawsahr-prosjektet på oppdrag fra Justisdepartementet.

Den offisielle åpningen blir 28. april. Da vil justisminister Anders Anundsen være til stede.

Mange vinduer
Hangar 3, som er det offisielle navnet, blir en arbeidsplass for rundt tjue personer. Nybygget består av mange vinduer. Det var noe lufthanvsjef Morten Ulsnes spilte inn tidlig i prosessen.

– Dette er ikke bare en garasje, det er også arbeidsplassen til mange mennesker, sier han.

Den delen av bygget som skal huse administrasjonen er mulig å utvide med en annenetasje. Det vil i så fall bli rom for overnatting.

– Det er tatt høyde for at dette kan bli en tilstedeværelsesbase med en utrykningstid på et kvarter. Da må vi ha sengeplasser, sier lufthavnsjef Ulsnes.

Fra 1. april vil utrykningstiden være på én time for det ene helikopteret og to timer for det andre. I det nye bygget vil det også være plass til et halvt helikopter til. Det vil si at det siste helikopteret har sammenfoldet rotor.

Kommer AW101?
Det er god plass i begge hangarene, selv når Super Puma-ene kommer på plass. Bygget ble nemlig prosjektert før regjeringen tok stilling til hvilken helikoptertype Norge skulle investere i. Derfor ble «Bølgen» dimensjonert for den største typen, som er AW101 fra Agusta Westland. I etterkant valgte regjeringen nettopp dette helikopteret til å erstatte de aldrende Sea King-helikoptrene på fastlandet. Men om AW101 kommer til Svalbard, er usikkert.

Redningshelikopteret på fastlandet driftes nemlig av Luftforsvaret. Det kolliderer med Svalbards rolle som demilitarisert sone.

Ikke opphopning av snø
I den ene hangaren er det lagt opp til vedlikehold av helikopteret, med en travers og løftekran. Denne funksjonen behøvde større takhøyde enn rom der det kun var oppbevaring av helikoptrene, og bidro til at bygget fikk sin karakteristiske bølgeform.

– Vi kunne laget den i flere høyder, men synes det var morsommere med en bua form enn trapper, sier arkitekt Arne J. Haugen fra Archus Arkitekter, som har tegnet hangaren.

– Dessuten er dette et område med mye snø og vind, og nå slipper man at snøen hoper seg opp. Det er artig når form og funksjon drar samme vei, sier han.

Bua form
Den buede formen til Hangar 1, som ble innviet i 1979 og brukt som både terminal og flygarasje i lang tid, var inspirasjonen for nyhangaren. Det bølgete taket på nybygget ble i sin helhet laget på Moelven Limtre. Da den skulle transporteres nordover, viste det seg at kjøretøyet ble 36 meter langt.

Lokale krefter
Dermed måtte en politieskorte følge lasten gjennom hele Sverige (hvor veien er litt bredere) og inn i Norge på veien mot havna i Tromsø.

– Deretter ble den fraktet med båt, sier Bøe i Sandmo & Svenkerud, som har brukt hovedsaklig lokale krefter fra JM Hansen, Imtech, GK, LNS Spitsbergen og Maler Andersen under byggingen.

– Det har vært viktig for oss å ha lokale underentreprenører, sier Bøe.

Nøkkelord

Se bildet større

Stor: Arne Bøe (t.v.) fra Sandmo & Svenkerud og lufthavnsjef Morten Ulsnes blir små i den nye hangaren. Dette er det minste av de to rommene som skal huse helikoptere. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!