Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Taper penger på postflyet

 

Taper penger på postflyet

Sterke reaksjoner fra kundene gjorde at Svalbardbutikken ikke økte prisene på ferskvarer i høst. Nå taper butikken penger på postflyet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Vi har ikke gjort noen prisendringer på grunn av postflyet. Derfor er det slik at jo mer ferskvarer vi selger dess mer penger taper vi. Det er et paradoks, men slik er situasjonen i dag, sier administrerende direktør Jan Haugan i Svalbardbutikken.

I september i fjor skrev Svalbardposten at Svalbardbutikken ville øke prisen på ferskvarer med 20 prosent på grunn av økte fraktomkostninger. Reaksjonen fra kundene lot ikke vente på seg og medførte at Haugan valgte å utsette dette. Nå innser han at noe må gjøres med prisene.
– Vi snur og vender på alt, og den prosessen er vi ikke ferdig med. Jeg har involvert hele organisasjonen og også styret i prosessen. Det er regler og krav til overskudd i en bedrift. Overskuddet må stå i forhold til kjøpeutbytte, som for tiden er fem prosent. Vi jobber fortsatt med å finne en god løsning når det gjelder prisprofilen, sier Haugan.

En suksess
Jan Haugan kan ikke lovprise postflyet nok. Særlig fornøyd er han med at det kom fly opp lørdag, etter at flyet forrige fredag ble kansellert på grunn av glatt rullebane og kraftig snøvær i Tromsø. West Air Sweden viste seg fleksible nok til at det ble satt opp ekstrafly lørdag ettermiddag.
– Det var bare helt utrolig å se hvor effektivt det hele var. Fra flyet landet til vi hadde varene i hus tok svært kort tid, sier han.

Svalbardbutikken har forpliktet seg til åtte tonn i uken, men får vanligvis ni-ti tonn i uken. På grunn av at butikken mottar ferskvarer fem dager i uken har svinnet, som tidligere var et stort problem, nå sunket betraktelig.

Flytype ikke avklart
West Air Sweden har til sammen åtte fly for å oppfylle kontrakten med Posten Norge på fastlandet og til Svalbard. I utgangspunktet skulle det brukes et ombygd canadisk passasjerfly, Bombardier CRJ200.
– Bombardier har aldri tidligere konvertert fra passasjer til fraktfly, derfor er leveringen forsinket. Vi hadde alt inngått kontrakt med Posten Norge og skaffet derfor erstatningsfly, sier operasjonsansvarlig Johan Klum i West Air Sweden.
Flyet som brukes på ruten Oslo–Tromsø–Longyearbyen er en engelsk jetmaskin med større kapasitet enn det canadiske, 9,5 tonn mot 5,4 tonn. Det gjør at Posten og Svalbardbutikken kan bruke større trillecontainere, og får på den måten utnyttet volumet bedre.

Ledig kapasitet
Flyet har rundt fire-fem tonn på hver tur nordover, men har altså lastekapasitet på 9,5 tonn. Dermed er det mye ledig kapasitet på flyet. Den har flere aktører i Longyearbyen ønsket å utnytte, uten at Posten Norge så langt har vært interessert i å inngå fraktavtaler.
– Vi har bare sagt at vi noterer oss dette, men at vi ikke kan gå inn på faste avtaler før det er avgjort hvilken flytype vi vil velge. Tromsø–Longyearbyen er bare én strekning, det er mye annet på fastlandet vi må ta hensyn til, sier seniorrådgiver Per Slettner i Posten Norge.
Ifølge han er det ikke avgjort om det canadiske flyet skal settes inn på ruta som opprinnelig planlagt, og at avgjørelsen ikke tas før til våren.

Senere ankomst
Arne Holmberg, daglig leder av postkontoret i Longyearbyen, er også svært fornøyd etter at postflyet har vært i drift i godt over tre måneder.
– Det er blitt en helt ny hverdag for oss og for våre kunder. Nå ligger det ikke lenger post igjen i Tromsø, sier han.
Fem dager i uka kommer det to tonn post fra Tromsø. Bedriftspakker kjøres ut samme dag, og innen klokken 15 ligger posten klar i postboksene.
Lufthavnsjef Ole M. Rambech vil imidlertid flytte ankomsttiden på postflyet til senere på dagen, noe som får konsekvenser både for posten og Svalbardbutikken.
– Jeg så helst at flyet kunne komme mens det ordinære passasjerflyet står på bakken, det vil gjøre det atskillig enklere for oss mannskapsmessig, sier Rambech.
Det stilles strengere krav til brann- og havariberedskap ved passasjerfly enn et fraktfly med to mann om bord. Fra 1. januar neste år vil kravet til beredskap være det samme for frakt- og passasjerfly.

Få kanselleringer
– Om postflyet kommer senere på dagen vil ikke vi kunne kjøre ut bedriftspakkene på dagen, og øvrig post vil også være senere sortert, sier Holmberg.
– Slik ruta er nå er den optimal for oss. Vi får varene inn på formiddagen og fyller opp butikken innen kundene kommer på ettermiddagen, sier Haugan.
Ole M. Rambech har forståelse for dette, og sier at han kan klare bemanningen denne sommeren slik at rutetiden kan opprettholdes, men at det vil komme en forandring neste år om han ikke får dispensasjon fra Luftfartsverket når det gjelder beredskap.
Til tross for at postflyet startet sine flygninger til Svalbard 30. oktober i fjor, ved inngangen til mørketiden, har det vært svært få kanselleringer.
– Det har gått langt over forventningene. Vi var innstilt på en tøff operasjon på grunn av været, sier Johan Klum.
Flyet har minimalt med last med på retur fra Svalbard. Stort sett består den bare av tomcontainere.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!