Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Svalsat skal vokse

Svalsat sett fra luften. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Vaktsomme øyne mot oljesøl

Svalsat skal vokse

Mens Arktisk råd jobber med en stor risikoanalyse for Arktis, posisjonerer KSAT seg for å bli enda viktigere i miljøovervåkningen i nord.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.11.2013 kl 15:53

Dagene blir stadig kortere og snart går Arktis inn i en periode med mørke døgnet rundt. Over Platåfjellet kretser et stort antall satelitter. Rundt 70 av disse lastes ned på Svalsat. Hver av satelittene bruker rundt 100 minutter rundt kloden og kontinuerlig hentes det ned data som bringes videre til kunder over hele verden.

Stummende mørke

– Mange av disse kan brukes til oljeberedskap, sier Stein-Christian Pedersen, som er stasjonssjef på Svalsat.

Blant annet leverer KSAT (Kongsberg Satellite Services AS) istjenester til Statoil, i tillegg til å overvåke oljesøl på havflaten. Kraftige radarinstrumenter er i stand til omså å fange opp olje fra en død hval, mens andre satellitter sørger for såkalt AIS-data. Ved å kombinere opplysningene har de full oversikt over utslippet størrelse, synderen og hvor den befinner seg, selv i stummende mørke. Dette er et viktig bidrag til beredskapen til havs.

Hittil er det investert nesten én milliard kroner på Svalsat, og nå posisjonerer eieren Kongsberg Satellite Servies AS seg for at trafikken i nord skal øke. Med mer aktivitet øker også behovet for tjenester – og risikoen for uhell.

Økt trafikk

Halvannen uke tidligere: Arktisk råd samles i Tromsø. Statoil-sjef Helge Lund sier samtidig til NRK at han ønsker å lete etter olje enda lenger nord. Bak seg har han en samlet næring. Dette har også vært et uttalt politisk mål for Norge. I dag går grensen for hvor langt nord oljeindustrien får slippe til, ved Bjørnøya. Store olje- og gassressurser befinner seg i nord. Men her er det også tøffere klima, mer mørke, is og store avstander.

En større fare for akutt forurensning er imidlertid skipstrafikken. Flere forskere spår at 20-25 prosent av skipstrafikken mellom Europa og Asia i 2030, kommer til å gå gjennom Nordøstpassasjen.

Usynlig i slush

Konsekvensen er økt sjanse for utslipp. Her mener Sten-Christian Pedersen at Svalsat vil få en enda viktigere rolle i miljøovervåkningen. KSAT leverte mye data til BP under utslippet i Mexicogulfen da riggen Deepwater Horizon gikk ned i 2010. KSAT har også fanget opp oljesøl etter kystvakta i havet et stykke nord for Ingøya i Finnmark. Det viste seg at det var sporet etter olje fra en død hval som kystvaktskipet var i ferd med å taue bort. Det sier noe om presisjonen. Olje i issørpe er det imidlertid ikke mulig å se fra satellittene, og med økt aktivitet stadig lenger nord er det en aktuell problemstilling.

– Vi har brukt popcorn med slush for å prøve å finne en algoritme for å detektere oljesøl i isørpe. I dag finnes det ingen metoder for det. Det jobber vi med å finne ut av, sier han.

Arbeidet skjer i samarbeid med Kystverket og Unis, for mens aktiviteten øker, øker også faren for utslipp ved isen.

Liten kunnskap

Under møtet i Arktisk råd denne uka slo lederen for Institutt for is, klima og økosystemer i Norsk Polarinstitutt, Harald Steen fast overfor NRK at et oljeutslipp er uunngåelig.

– Olje i Arktis er potensielt alvorlig og spesielt i iskanten, hvor det er stor produksjon og hvor mange arter oppholder seg, sier, seniorrådgiver Dag Vongraven i polarinstituttet til Svalbardposten. Han mener begrensningene i oljevernet blir underkommunisert og at det er en «forsvinnende liten del av oljen som blir samlet opp».

– Vi vet fremdeles lite om dispergering av olje i is, sier han.

Altså å løse opp olje som har satt seg i isen.

Risikoanalyse

Onsdag og torsdag satt en gruppe i workshop i Tromsø. Medlemmene er eksperter fra medlemslandene i Arktisk råd, og målet er å bli enige om en analyse for Arktis. Workshopen ledes av seniorrådgiver Synnøve Lunde i Kystverket.

– Et mulig resultat er at vi får en risikoanalyse for hele Arktis. Målet er at ekspertene vil komme med en tilrådning og at Arktisk råd skal godkjenne det, sier hun.

Dette skal være klart til møtet i mars neste år.

I tillegg jobber Kystverket nasjonalt med en risikoanalyse for Svalbard og Jan Mayen, hvor sannsynligheten beregnes utfra kartlegging av trafikken og ulykkesstatistikken.

– Det skal ende ut i en beredskapsplan i forbindelse med oljevern, sier Lunde.

Posisjonerer seg

Dette gjelder i hovedsak skipstrafikken, fordi oljenæringen er ansvarlig for å konsekvensanalysere sine aktiviteter.

– Skjer det noe med skipstrafikken, kan det være katastrofalt, framolder Synnøve Lunde.

Stadig mer av overvåkningen skjer fra himmelen. På ti år har det blitt sendt opp rundt 160 satellitter. De neste ti er det ventet ytterligere 230. I tillegg til Nasa-, Eumetsat-, Isro- og Iridium-satelitter, blir ESAs Sentinel-satelitter viktige. Disse driver med miljøovervåkning.

– Vi har en kontrakt på over 200 millioner kroner over fem år og som er en del av posisjoneringen. Nordområdene er Svalsats, sier Sten-Christian Pedersen.

Nøkkelord

Se bildet større

Sten-Christian Pedersen, stasjonssjef på Svalsat, Kongsberg Satellite Services AS. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Kloden rundt på 100 minutter


Svalsat, verdens største bakkestasjon med 15.000 nedlastinger i løpet av en måned, er eid av Kongsberg Satellite Services AS.

Selskapet omsetter for rundt 400 millioner kroner i året og hadde i 2012 et overskudd på 70 millioner kroner.

Polarbanesatellittene er satelitter som paserer mellom polene. En satellitt tar omtrent 100 minutter for hver runde. I tillegg til fortløpende å laste ned informasjon, kan Svalsat kontrollere tilstanden til satelitten og korrigere trekket ved å styre trusterne.

På grunn av jordens form (den er bredere langs ekvaor på grunn av rotasjonen), er kontakten med satellittene 12-15 minutter under hver passering. Den lange kontakttiden gjør deror plasseringen på Svalbard gunstig.

Satelittene har forskjellige oppgaver, blant annet kan de overvåke skipstrafikken og påvise oljesøl til havs. De er derfor en viktig del av beredskapen og vil her nord få enda viktigere rolle når aktiviteten i Nordområdene og Arktis øker. FOTO: KSAT

Se bildet større

Inne på kontrollrommet på Svalsat. Rico Behlke og stasjonssjef Sten-Christian Pedersen. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!