Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Svalbards sårbarhet analysert

Energiverket og flyplassen i Longyearbyen er vurdert i ROS-analysen. Det samme gjelder brannfaren i trehusbebyggelsen. FOTO: Birger Amundsen

Svalbards sårbarhet analysert

Alvorlige ulykker med tap av menneskeliv har alltid vært en del av Svalbard. Sysselmannen har nå laget en analyse over alt som kan gå galt, og hvordan dette skal takles.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.03.2010 kl 11:00

– Det er første gang at det er gjennomført en samlet og systematisert risiko- og sårbarhetsanalyse for Svalbard, sier sysselmann Odd Olsen Ingerø.

Det er ett år siden Sysselmannen ble pålagt av Justis¬departementet å utarbeide en slik analyse for Svalbard, omtalt som ROS-analyse.

«Mandatet ga oss i oppdrag å utarbeide en analyse som omhandler hendelser i fredstid. Villede hendelser, slik som terrorisme og sabotasje er ikke omfattet av mandatet», skriver Olsen Ingerø i forordet til analysen.

Ekstreme forhold

Ingerø skriver videre: «Med utgangspunkt i vår geografiske plassering og de ekstreme klimatiske forhold som til tider gjør seg gjeldende på Svalbard, er konsekvensen av en svikt i kritisk infrastruktur eller en personlig feilvurdering ofte større her enn ved tilsvarende hendelser på fastlandet. Øygruppens plassering i forhold til fastlands-Norge, gjør at vi ikke kan påregne og få bistand før etter en viss tid, i verste fall vil det kunne gå flere døgn.»

Hele Svalbard

ROS-analysen tar for seg Longyearbyen, Svea, Ny-Ålesund, Barentsburg, stasjonene på Hopen og Bjørnøya, den polske stasjonen i Hornsund samt fangststasjonene.

Analysen peker på fem mulige hendelser som representerer de største sikkerhetsmessige utfordringene: Større ulykker i gruver, fly- og skipstrafikk. Svikt i kritisk infrastruktur, brann og skred samt svikt i tele- og dataforsyningen.

Som tiltak mot akutt forurensing til sjøs foreslås at det innføres totalt forbud mot tungolje «for å fjerne den mest ødeleggende kilden».

Helheten viktigst

Arbeidet med ROS-analysen er forankret i beredskapsrådet for Svalbard, som ble etablert i 2007. I rådet sitter representanter for de viktigste bedriftene og institusjonene på Svalbard.

– Det som er viktigst i ROS-analysen er helheten. Analysen er en kartlegging og krever oppfølging. I den forstand at det er foreslått en rekke tiltak som i neste omgang blant annet vil handle om økonomi, svarer Odd Olsen Ingerø.

Ingerø gjør det også klart at det ikke vil være mulig å ha en beredskap på Svalbard for alle eventualiteter. Ved større ulykker, som flyulykken i 1996 da 141 russere og ukrainere omkom, vil det være nødvendig med bistand fra fastlands-Norge.

Last ned og les hele analysen her.

Last ned vedlegg

ROSanalyse_Svalbard.pdf

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!