Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Svalbards digitale salgsplakater

En rekke kameraer står plassert ulike steder på Spitsbergen og dokumenterer. Enkelte av kameraene har flere hundre tusen brukere hvert år. FOTO: Skjermdumper

Svalbards digitale salgsplakater

En rekke kameraer fra Hornsund i sør til Ny-Ålesund i nord dokumenterer Svalbard døgnet rundt. Det trekker turister.

Bildene du ser over er tatt av nettkameraer fra ulike steder på Spitsbergen. Takket være kameraene og internett kan hele verden se hvordan det ser ut i Longyearbyen og Ny-Ålesund døgnet rundt, hele året. Interessen er formidabel.

– Jeg får masse tilbakemeldinger fra folk. En mann fra Tyskland setter seg hver morgen ned med kaffen for å se på nettkameraene, sier Eiliv Leren.

Han driver selskapet Borealis som leverer panoramabilder fra Longyearbyen, Svea, Nordkapp og Honningsvåg.

Se oversikt over kameraene i boksen til høyre.

Panoramabilder

Borealis-kameraene i Longyearbyen er plassert på taket til Unis-bygget og på taket til havneadministrasjonen ved Bykaia. Kameraene tar et 360-gradersbilde hvert 15. minutt, bildene lagres deretter i et arkiv som nettbrukerne kan lete seg fram i. Folk følger med, og gir beskjed om noe ikke er som det skal.

– Akkurat nå er det en del streker på bildene fra Unis-kameraet, og jeg mener det kan skyldes signalstøy. Jeg reiser til Svalbard senere i februar for å rette opp feil med kameraene i Longyearbyen og i Svea, sier Leren.

Selskapet har i tillegg to 360-graderskameraer i Svea, og planlegger ytterligere ett på SvalSat i Longyearbyen. Kameraene er et spleiselag mellom Borealis og lokale selskaper, og har vist seg umåtelig populære:

– Kameraet på Unis har 330.000 unike brukere per år. Det når derfor ut til veldig mange flere enn bare på Svalbard, og er et sterkt virkemiddel innen turisme, sier Leren.

Rask popularitet

Den samme erfaringen har Svein Nordahl. Allerede i 2001 satte han opp sitt første nettkamera fra hybelen i Vei 232-10.

– Jeg satte opp et knøttlite, vanlig kamera ned mot Polar­hotellet og snekra i hop en ganske enkel hjemmeside. Jeg oppdaget raskt at interessen var stor, og sida ble kjent over hele verden på et øyeblikk, sier Nordahl.

Senere flyttet han opp til Gruvedalen og satte opp to kameraer og en værstasjon på taket. De siste tre årene har Nordahl hatt nærmere 1,7 millioner besøk på hjemmesida si.

– Dette med nettkameraer har nærmest fått kultstatus ute i verden, og jeg får beskjed ganske raskt dersom et kamera stopper, sier Nordahl.

Nettkameraet hans er egentlig to kameraer. Det ene tar svart-hvittbilder, mens det andre tar fargebilder. Utstyret koster, men det må til når det er mørkt døgnet rundt i fire måneder, og deretter midnattssol i fire måneder.

– Kameraet veksler mellom å ta bilder i svart-hvitt og farger. Er det mørkt, tar kameraet svarthvitt-bilder, og fargebilder når der er lyst. Utstyret tåler også temperaturer ned til 40 kuldegrader, sier Nordahl.

Svalbard-reklame

Fra Nordahls hjemmeside får nettbrukerne skarpe og minuttferske bilder av Adventfjorden og nordre del av byen. Nordahl er overbevist om at nettkameraene er gode salgsplakater for øygruppa.

– Svalbard er eksotisk, og sida har hundrevis av treff hver eneste dag, sier han og fortsetter:

– Her om dagen møtte jeg en fyr fra Portugal. Han så på meg og spurte: «Er det du som er Svein Nordahl?». Da jeg svarte ja, sa han: «Websida di er grunnen til at jeg kom opp her!». Det er klart at webkameraer trekker turister, de er ren Svalbard-reklame, sier Nordahl som lover at han skal fortsette å dokumentere byen for hele verden:

– Det er så mange som følger med, så jeg tør ikke stenge sida nå, humrer han.

Inspirasjonskilde

Det er reiselivsnæringen i Longyearbyen glad for. Administrerende direktør i Spitsbergen Travel, Trygve Steen, tror kameraene kan inspirere folk som snuser på Svalbard.

– Det er vanskelig å si om det har noen direkte effekt på turiststrømmen til Svalbard, men nettkameraene er absolutt ikke noe vi er lei oss for, sier Steen.

Selv har han ikke hørt om turister som kommer til Longyearbyen etter å ha sett på nettkameraer, men han avviser ikke at det skjer.

– Vi vet at folk bruker nettkameraer og sosiale medier til å planlegge, sier han.

Selv bruker selskapet Facebook aktivt til å legge ut bilder fra byen og ellers fra Svalbard, noe som har gitt mye positiv respons.

– Folk liker dette og bruker både sosiale medier og nett­kameraer som inspirasjons­kilder, sier Steen.

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!