Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Svalbard må bli hørt

Sysselmann Kjerstin Askholt mener Svalbard må bli hørt før saken avgjøres. FOTO: Hilde Røsvik

– Svalbard må bli hørt

Sysselmann Kjerstin Askholt reagerer på at ingen på Svalbard er involvert i ambulansefly-prosessen.

Tekst:

Publisert:

Først fredag i forrige uke ble Askholt informert om vendingen i ambulanseflysaken.

– Jeg mener saken skulle vært behandlet både i beredskapsrådet i Longyearbyen og muligens det interdepartementale polarutvalget. Det er beklagelig at det ikke har vært en skikkelig prosess etter det som har skjedd i Longyearbyen det siste året. Det er interesser på Svalbard som må bli hørt i denne saken før det blir tatt en endelig avgjørelse, sier Askholt.

Torsdag, dagen etter at Svalbardposten gikk i trykken, skulle det være møte i beredskapsrådet. Askholt vil også ta opp saken med Justisdepartementet.

– Kan være avgjørende
Lokalstyreleder Arild Olsen sier at politikerne må sette seg ned og se på hvorfor de ikke er involvert i prosessen, og hvilke grep de nå kan gjøre for å påvirke den.

– Det er åpenbart at et jetfly vil styrke kapasiteten til Svalbard. Når vi vet at vi har en svakere beredskap på Svalbard enn man generelt kan forvente, sier det seg selv at dette har en stor verdi for oss, sier han.

– Hva kan konsekvensen bli om ambulanseflytjenesten ikke blir styrket?

– Det vil være et hypotetisk spørsmål. Det finnes begrensninger for hvilken behandling sykehuset her kan gi en pasient. Transport kan i verste fall være avgjørende i forhold til å berge liv. Det gir seg selv, sier lokalstyrelederen.

[img11764YML]

Ønsker fly i Tromsø
Avdelingsleder Aksel Bilicz ved Longyearbyen sykehus forteller at jetfly en del ganger kan komme, selv om de vanlige ambulanseflyene ikke kan fly.

– Jetflyene har også kortere flytid, og det jeg mener er viktigst er at de kan ta med mer last. Om vi trenger utstyr eller personell, er det veldig lite propellflyene kan ta med, sier Bilicz.

Etter at Helse Nord i september la ut en melding på sine hjemmesider om jetfly i Tromsø, trodde han det var en selvfølge at det skulle bli noe av.

– I et så langt land hadde jeg ønsket at vi hadde et jetfly i Tromsø, sier Bilicz.

Tre i stedet for ett
Under skredulykken i fjor ble det umiddelbart sendt tre propellfly til Longyearbyen med personell og hjerte-lungemaskin.

– Da var det et regnestykke på hvem og hva de kunne ta med. Et svensk jetfly kom også etter hvert. Det tok med seg pasienten som var koblet til hjerte-lungemaskin og hadde plass til helsepersonell på turen, sier Bilicz.

Han mener det var flaks at sykehuset ikke fikk inn pasisenter med kirurgiske skader etter skredet, siden det ikke var kirurg til stede. Det var også heldig at mye helsepersonell, som skulle ha reist på ferie, fremdeles var i byen.

– Nå fikk vi et antall pasienter vi kunne håndtere, men vi hadde likevel behov for å få opp spesialpersonell og utstyr. Det viktigste et jetfly kan gjøre er å ta med nettopp det. Så må vi også se på beredskapen, om den er bra nok. Vi vet at den er på et minimumsnivå, sier Bilicz.

Utfordrende med babyer
Et tenkt eksempel hvor jetfly kan gjøre en stor forskjell, er dersom barn blir født for tidlig eller babyer blir svært syke.

– Om det blir behov for kuvøseteam, skal det komme barnelege og sykepleier og hente barnet. Det vil en trolig ikke kunne gjøre med et vanlig fly på vinteren, sier Bilicz

Noen skader og tilstander kan være tidskritiske.

– Det vil alltid være bedre med jetfly når noe haster. Både det å få fly, utstyr og personell raskt opp og å komme raskt til et større sykehus. Jeg vil tro at et jetfly for eksempel vil kunne fly direkte til brannskadeavdelingen på Haukeland om nødvendig, sier avdelingslederen.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!