Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Svalbard har ligget foran, men blir nå pustet i nakken

Ann-Jorid Pedersen, reiselivsrådgiver og tidligere svalbardianer, sier Svalbard lenge har vært i front på opplevelsesbasert turisme, men at flere andre steder puster øygruppa i nakken. FOTO: Geir Barstein

Må tenke nytt på turisme:

– Svalbard har ligget foran, men blir nå pustet i nakken

Vakre fjell og fjorder må ikke bli en sovepute, sier reiselivseksperter.

Hjørnesteinsbedriften rakner i sømmene og usikkerhetståka ligger tett. Turisme hylles som den store bærebjelken for framtidas Svalbard, men det kommer ikke av seg selv, advarer Ann-Jorid Pedersen i reiselivsrådgiverselskapet Mimir.

De vakre fjellene og den uberørte tundraen er ikke nok i seg selv.

– For Norge er full av vakker natur. Potensialet her oppe er stort, men ting kommer ikke av seg selv. Det holder ikke bare å bygge hoteller eller kjøpe inn snøskutere, sier Pedersen, som i sin tid var med på å starte Basecamp Spitsbergen og er forfatter av bøkene «Opplevelsesøkonomi» og «Opplevelsesbasert verdiskaping».

Hun og en rekke andre aktører fra reiselivet over hele landet deltok i forrige uke på en nettverkssamling i Longyearbyen, for å diskutere konseptet bærekraftig destinasjon.

Et av temaene var overgangen «fra reiseliv 1.0 til 2.0».

– Vi er inne i et vesentlig skifte nå, hvor service i seg selv ikke er nok. Konkurransen ligger i stedet i å gi folk gode opplevelser.

Mye er i ferd med å forandre seg, sier hun.

– Det har blitt tøffere krav til å levere høy kvalitet og sømløse opplevelser, og da må vi tenke annerledes, legger hun til.

Må ikke sove

Mens Svalbard lenge har stått i bresjen for opplevelsesbasert turisme i Norge, er det ingen garanti for framtidig suksess.

– Svalbard har levert foran flere andre, men blir nå pustet i nakken. Mange har blitt gode på dette. Forandringene kommer fort, og vi ser at kortene deles ut på nytt. Noen faller helt bakpå, mens andre lykkes stort. Det handler om å være våken, fornye seg og levere sterkere og mer kundetilpassede opplevelser, sier hun.

«Bare en snøskutertur» er ikke nok, ifølge reiselivsrådgiveren, som sier dramaturgi er blant metodene som må finspisses når turistene tar den lange opp i Arktis.

– Dessuten synes mange gjester at det er utmattende med en seks timer lang tur til Barentsburg. Skal du nå nye målgrupper, for eksempel Asia, må du utvikle ting som kanskje er mer lavterskel, sier hun.

Utnytte sesongene

Mens det myldrer av turister i Longyearbyen om sommeren og våren, står det mer stille resten av året.

– Det er mye å gå på når det gjelder mørketida. Da er det minst folk og minst opplevelser som tilbys. Vi ser at det også er en oppblomstring av nordlys- og vinterturisme, noe Tromsø har satset knallhardt på. Skal man fylle hotellsenger og konkurrere i Longyearbyen, må man være knakende gode, sier hun.

Anne Dorte Carlson i Innovasjon Norge spår også reiselivet en viktig posisjon etter kulldrifta – dersom kortene spilles riktig.

– Ja, hvis man klarer å beholde særpreget her oppe. Med en klok utvikling bør det være mulig, dersom man klarer å bake inn hele historien om hva Svalbard faktisk er, med alt fra historien, miljøbevaring og kulturminner, til følelsen av å være ute på uforskning, sier hun.

– Vi har ingen andre destinasjoner som dette. Svalbard er helt unikt.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!