Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Superskip førte til millionomsetning

Med over 3000 turister la «Splendida» igjen millioner av kroner i byen i sommer. FOTO: John Christian Nygaard

Superskip førte til millionomsetning

Men det er fortsatt et stykke igjen.

Tekst:

Publisert:

4. august la MSC «Splendida», det største cruiseskipet som noensinne har besøkt Longyearbyen, til kai.

Med rundt 3800 passasjerer førte det til millionomsetning, sier Ronny Brunvoll, reiselivssjef i Visit Svalbard.

– Vi har prøvd å kartlegge hva et skip egentlig legger igjen, og ba medlemmene våre om å rapportere hvor mye de omsatte og tok inn av penger på dette anløpet. Tallet er 2,5 millioner kroner, sier Brunvoll.

Beløpet, som tilsvarer litt over 600 kroner per passasjer, inkluderer alt fra shopping, til bespisning, aktiviteter og havneavgifter.

– Jeg vil ikke si at jeg er overrasket, men det er gledelig å kunne avkrefte myten om at skipene ikke legger igjen noe penger, sier han.

– Når skipene ligger lenge til kai, forbruker turistene mer i byen, sier han, og anslår at rundt 90 prosent av passasjerene gikk i land den dagen.

Se på hele bildet

Hvor representativt den 333 meter lange og 67 meter høye «Splendida» er for andre skipsanløp, tør han imidlertid ikke å si noe om.

– Det avhenger av hvor store de er, hvor lenge de ligger i kai, og hva slags turister som er om bord. Det er ingen eksakt vitenskap, sier han.

– Det er ikke mulig å kartlegge hvert eneste skip som kommer. Men, når lokalstyret skal ha sin årlige næringsanalyse, har vi bedt om å få en oppdatering på ringvirkningene til cruisetrafikken.

Ikke helt i mål

Men det er fortsatt et stykke å gå. Turistundersøkelsen Cruisesommeren 2014, som ble utført av Statistisk sentralbyrå på vegne av Innovasjon Norge, viser at en cruiseturist i gjennomsnitt bruker 860 kroner per dagsbesøk i land.

– Jeg er veldig fornøyd med tallene fra «Splendida», men de viser også at det er et stykke opp... at det er et uutnytta potensial i Longyearbyen, sier havnesjef Kjetil Bråten.

Store forskjeller

Sammenliknet med en landbasert turist, legger en cruisebesøkende igjen litt over halvparten så mye penger til det næringslivet, ifølge undersøkelsen. Dette skyldes i hovedsak at utgiftene til cruiset tilfaller rederiene.

– Cruise står for ti prosent av næringa i Longyearbyen i dag, og jeg tror dette bare kan øke. Med det samarbeidet vi nå ser innen bransen, og at det stadig kommer flere produkter å tilby, viser at vi er på rett vei, sier han.

Økt kapasitet og flere storbåter som ligger lenge i land vil også bidra i positiv retning, mener havnesjefen.

– Det reduserer stresselementet, og gir folk muligheten til å gå flere ganger i land og nyte oppholdet.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!