Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Styrker cruisearbeidet

Disse cruiseturistene var blant 36.227 som besøkte Longyearbyen i sommer. FOTO: Helle Gannestad

Styrker cruisearbeidet

I år økte tallet på cruiseturister i Longyearbyen kraftig. Nå går næringslivet og turistbransjen sammen om å styrke tilbudet til cruiseturistene.

Tirsdag møttes over 20 ulike aktører for å etablere et nytt cruisenettverk i Longyearbyen. Nettverket kan munne ut i et framtidig, felles selskap, skredder­sydd for cruiseturisme.

Næringslivet og turoperatørene i Longyearbyen har lenge samarbeidet om å ta imot cruise­turistene når skipene legger til kai. Men dette samarbeidet er ikke lenger nok.

– Vi merker et krav fra markedet. Skipene blir stadig større og har flere passasjerer. Rederiene vil derfor ha én aktør å forholde seg til, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll i Svalbard Reiseliv.


Gir inntekter

Longyearbyen er landets 15. største cruisehavn, og i fjor strømmet over 36.000 turister fra kaia og inn i byen. Det er 50 prosent flere enn årene før. Ifølge «Samfunns- og nærings­analyse for Svalbard 2011», ga cruiseturismen nærmere 30 millioner kroner i omsetning i Longyearbyen og Ny-Ålesund i 2010. Dette utgjør mellom 15 og 20 årsverk alene.

– Jeg håper at vi med dette prosjektet kan få enda mer verdiskapning, og kanskje også tiltrekke oss en del nye skip. Cruisemarkedet er inne i en rivende utvikling, sier reiselivssjefen.


Fikk grønt lys

Under det åpne møtet tirsdag, var interessen fra næringslivet stor. Nå skal det settes ned en egen styringsgruppe som skal stake ut kursen videre.

Målet er å få ansatt en prosjekt­leder som skal få i gang en forstudie. Denne skal finne ut hvilken modell som passer best for å håndtere cruiseturismen i Longyearbyen. Den skal også undersøke mulighetene byen har, og om det i det hele tatt er grunnlag for å gå videre med cruiseplanene.

Det mener reiselivssjefen at det er. Han tror et eget, lokalt cruiseselskap kan gjøre cruisestrømmen enda mer innbringende og enklere å håndtere for næringslivet i Longyearbyen.

– Ambisjonen min er at vi om tre-fire år har en selvstendig aktør som er oppe og står på egne bein, sier Brunvoll.


Gode erfaringer

Reiselivssjefen vet hvor nyttig en slik profesjonell aktør er. Han har vært reiselivssjef i Geiranger, som er den nest største cruisehavna i Norge.

– Erfaringen fra andre steder viser at dette har vært en suksess. En egen cruiseaktør kan undersøke behov, utvikle pakker og skreddersy aktiviteter og deretter tilby det videre til cruiseselskapene, sier Brunvoll.

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll. FOTO: Anders Fjellestad

Faktaboks

Cruiseturismen

Turister fra cruiseskipene i Longyearbyen.
Tallene inkluderer ikke mannskap.

2008: 22.404
2009: 24.432
2010: 25.075
2011: 22.937
2012: 36.227

Kilde: Longyearbyen havn og Svalbard Reiseliv

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!