Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Streng reaksjon for kjøreskole

Sikkerhet på tur: Foreldre og elever har vært bekymret for sikkerheten på langtur under kjøreopplæring for snøskuter. FOTO: Kjersti Elverum Kvile

Streng reaksjon for kjøreskole

Elever og foreldre kritiserer opplæringen ved Longyearbyen Trafikkskole. IGP vurderer å avslutte samarbeidet.

Tekst:

Publisert:

I vår opprettet Statens vegvesen sak mot Longyearbyen Trafikkskole etter å ha fått inn flere bekymringsmeldinger fra elever og deres foreldre.

– Det er en alvorlig sak, og det mest alvorlige avviket er at det er brukt personell som ikke er kvalifisert sier Thomas Teigstad, rådgiver i Statens vegvesen Nord-Norge.

Under mørkekjøring i vinter ble det brukt en person som ikke er utdannet kjørelærer.

I alt har Statens vegvesen funnet fem avvik i driften. I tillegg til at ukvalifisert personell er brukt, er ikke papirarbeidet gjort godt nok og elevene har ikke fått god nok informasjon. Under skuteropplæringen øvde ikke elevene på å skifte variatorreim, men fikk det kun demonstrert.

I varselet kommer det også fram at det er påstander om for mange elever i gruppene som øvelseskjørte snøskuter, at farten har vært for høy og at løypevalget har vært farlig. Det er også påstander om at skuterelevene ikke har øvd på å kjøre med passasjer, slede eller har øvd på førstehjelp ute i felt. Disse påstandene blir tilbakevist av faglig leder Kai Fegri. Dette er ikke registrert som avvik.

– Noen punkter har vi valgt å ettergi. Det ville vært mye arbeid for oss å finne ut hva som har skjedd. Ressursene brukes bedre ved at vi følger opp undervisningen i praksis, sier Teigstad.

Advarsel

Statens vegvesen har nå gitt en advarsel til faglig leder Kai Fegri i selskapet. I tillegg gir de selskapet pålegg om å rette avvikene. Teigstad forteller at en advarsel henger høyt i systemet.

– Vi starter med pålegg om å rette avvik, men vi har kommet til at dette var såpass alvorlig at vi gikk rett på advarsel, sier Teigstad.

Rådgiveren forteller at Vegvesenet vil følge opp med tilsyn.

– Vi har gitt beskjed om at vi skal vite når det er undervisning, slik at vi kan være tilstede, sier han.

– Kan avvikene være farlige?

– Det vil jeg ikke uttale meg så mye om, men om man ikke har god nok kunnskap om å bytte variatorreim når uhellet er ute, kan det blir en farlig situasjon, svarer Teigstad.

Lukker avvik

Kai Fegri er faglig leder ved trafikkskolen og opplyser at han har gitt kjøreopplæring i Longyearbyen siden 2001. Han tilbyr teorikurset som heter trafikalt grunnkurs, i tillegg til kjøreopplæring for snøskuter.

– Jeg gjør alt jeg kan for å lukke alle avvikene. Jeg har lagd nye undervisningsplaner og opplegg for Longyearbyen. I tillegg har jeg gjort avtale med Tempo trafikkskole i Oslo, så vi blir flere til å dele på oppgavene, sier Fegri.

I går startet trafikalt grunnkurs i Longyearbyen.

– Hvordan tror du elevene vil oppleve kurset?

– De vil oppleve det som et vanlig trafikalt grunnkurs, men siden vi er to lærere denne gangen, blir det bedre enn før, sier Fegri.

– Tror du de blir skeptiske etter denne saken?

– Det har jeg ikke tenkt på. Jeg tror jeg leverer et all right produkt på tross av avvikene. I fjor ble det for mye rot, men jeg tror likevel elevene føler de har fått mye igjen. Nå blir det enda bedre, svarer Fegri.

Han sier at når det er grunn til å klage, må han ta det til etterretning.

– Det er greit folk sier fra, så jeg vet om det, og så må jeg gjøre noe med det. Det gjør jeg nå.

Vurderer samarbeidet

IGP stiller med lokaler og utstyr til trafikkskolen.

– Jeg legger ikke skjul på at vi liker dette svært dårlig. Vi vil vurdere et framtidig samarbeid med Longyearbyen Trafikkskolen svært nøye, sier administrerende direktør Trygve Steen i Spitsbergen Travel, som eier IGP.

Innen jul skal selskapet ha bestemt om samarbeidet fortsetter. Dersom det forsetter, vil de stille strenge krav.

– Det skal ikke være fnugg av tvil om at opplæringen ivaretar sikkerheten til elevene og at opplæringen følger de kravene som finnes, sier Steen.

Han sier at han gjerne skulle sett at trafikalt grunnkurs ble utsatt i mellomtiden, men av hensyn til dem som er meldt på, er det viktig å gjennomføre det.

Han understreker at Spitsbergen Travel og IGP ikke har en formell rolle i opplæringen.

– For oss er det viktig å rydde opp i vår rolle. I siste annonse om trafikalt grunnkurs, ser det ut som IGP står for kurset. Det er ikke tilfellet, sier Steen.

IGP tilrettelegger og stiller med utstyr og møtelokaler. Selve kjøropplæringen er Longyearbyen Trafikkskole ansvarlig for.

Se bildet større

Kjørelærer: Kai Fegri jobber for å rette feilene i undervisningen. FOTO: Stine Eidissen Bya

Se bildet større

Usikker rolle: I annonsen fra forrige Svalbardposten ser det ut som IGP arrangerer kurs. Det er ikke tilfellet, forsikrer de. FOTO: Faksimile: Svalbardposten

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!