Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Stø kurs inn i Lunckefjellet

Tommy Bye og Daniel Stamnli i gang med å sikre transportstollen i Lunckefjell-gruva. Bye opererer fra venstre side av bolteriggen, Stamnli fra høyre. FOTO: Birger Amundsen

Stø kurs inn i Lunckefjellet

Arbeidet med å klargjøre for produksjon av kull i den nye Lunckefjell-gruva pågår for fullt, til tross for dårlige tider i Store Norske.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2013 kl 14:08

For de to karene som opererer bolteriggen innover i den mørke stollen, kan kullprisen svinge som den vil. De har all sin oppmerksomhet om jobben de utfører. Først bores et hull i fjellet, deretter føres den lange bolten inn sammen med en pølse spesiallim. Fjellet limes regelrett sammen.

– Det er is og leire her og der, men det går greit å bore, forklarer Daniel Stamnli.

Sammen med Tommy Bye driver han og sikrer fjellet for å unngå ras. Halvannen meter lange bolter bores inn i veggene på den 200 meter dype stollen, eller sidepallen som stollveggene heter på gruvespråket. I hengen, det vil si taket, er boltene enda lengre. Hver bolt er i tillegg utstyrt med svære stoppskiver som ekstra sikring, noe karene omtaler som pizzaplater, samt at heng og sidepall også er sikret med kraftige stålnett.

De to gruvearbeiderne jobber seg sakte innover stollen ved hjelp av en borerigg som nærmest fyller hele gruvegangen. Stamnli på den ene siden av riggen, Bye på den andre.

Gruvefolket har overtatt i fjellet etter at Veidekke og Hæhre er i ferd med å avslutte sin del av arbeidet med den nye gruva.


Tre hull i fjellet

Tre svarte hull gaper ved foten av Lunckefjellet. Tre åpninger som skal tilføre Store Norske næring nok til å holde liv i selskapet i rundt fem år. Hver åpning med sin funksjon; gjennom beltestollen vil kullet strømme ut i dagen, den midterste, transportstollen, er for utstyr og folk, mens den tredje åpningen er for returluft. Luft som har sirkulert i driftsområdet og blitt forurenset.

Ute i dagen raser stein stadig ned fjellsiden over åpningene, etter at Veidekke og underentreprenør Hæhre har sprengt seg inn i fjellfoten. Det er som om fjellet streber etter en ny balanse.

Arbeidet med å bygge ut nødvendig infrastruktur i dagen, samt anlegge en tre kilometer lang vei over Marthabreen, startet i mars i fjor. Innen utgangen av neste måned skal alt være ferdig.

– Det begynner å gå mot slutten, ja, første oktober skal vi være ferdige, sier prosjektingeniør Martin Øen i Veidekke.


Biltur fra Svea

Lunckefjell-prosjektet ledes av Harry Higraff. Han har vært en sentral mann også under planleggingen og driften av nabogruva Svea Nord.

Higraff har tatt Svalbardposten med fra Svea med bil gjennom Svea Nord-gruva, over Marthabreen på en bred og god vei, med nylagt toppdekke, fram til daganlegget ved foten av Lunckefjellet. En stor verkstedbygning er oppført, samt en større brakkerigg med kontorer og oppholdsrom. Svære lagertelt er også på plass.

Ved hjelp av GPS driver John Arvid Nordstrøm i Veidekke og setter av punkter for lagring av containere ved inngangen til gruva. Containerne skal brukes til lagring av utstyr og materiell.


Driftsform

Så snart arbeidet med å sikre de tre 200 meter dype stollene er gjort, starter oppfaringsarbeidet. Da setter gruvefolket i gang med å drive seg videre innover i fjellet.

– Oppfaringen starter i begynnelsen av oktober, og skal foregå med fire skift. To på og to av, sier Harry Higraff.

Tre parallelle stoller i to meters høyde skal drives innover i kullaget, fløtsen. Oppfaring handler om å klargjøre for produksjon, men også om å skaffe mer kunnskap om kullforekomsten, og om fjellet ikke minst. All kunnskap som så langt foreligger er innhentet gjennom å bore seg fra toppen og ned gjennom fjellet, tvers gjennom kullaget.

Kjerneprøvene fra boringene viser at kullaget varierer fra 130 til 220 centimeter i tykkelse.

Ifølge Higraff er beslutningen om hvilken driftsform som skal brukes, ennå ikke tatt. Det er to muligheter, enten rom og pilardrift, som i dag brukes i Gruve 7. Store Norske har mange års erfaring med driftsformen. Det andre alternativet er strossedrift, av samme type som brukes i Svea Nord.

Higraff forklarer at driftsformen bestemmes ut fra tilstanden på fjellet. Er ligg og heng jevn, blir det strossedrift. Er det «gaupeterreng», som gruvefolk gjerne kaller det, blir det rom og pilar.

– Vi må ta en beslutning om driftsformen i løpet av mars, april neste år for at utstyret skal kunne leveres sommeren 2015, sier Higraff.

Så snart utstyret er på plass i fjellet, settes kullproduksjonen i gang. Det vil skje høsten 2015. Planen er å ta ut to millioner tonn kull årlig. Kullforekomsten er rundt ni millioner tonn, og vil være utdrevet i løpet av fem år.

Nøkkelord

Se bildet større

Tommy Bye og Daniel Stamnli i gang med å sikre transportstollen i Lunckefjell-gruva. De to opererer en Fletcher-bolterigg tidligere brukt i Svea Nord-gruva. Riggen kalles til daglig for «Darrisriggen». FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Hans Fuhr (t.v.) og Asle Bruaset driver sikringsarbeid med en Fletcher bolterigg i A-stollen, beltestollen hvor kullet skal strømme ut. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Veidekke og Hæhre er i ferd med å avslutte arbeidet i Lunckefjellet. Fra rundt 1. oktober overtar Store Norske. Beltestollen sees til venstre, hvor kullet skal transporteres ut i dagen, de to andre åpningene ligger bak den blå verkstedbygningen. Brakkeriggen til høyre er kontorer og daganlegg for gruva. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Lunckefjell-sjef Harry Higraff (t.v.) i lystig passiar med prosjektingeniør Martin Øen i Veidekke. Den våte sommeren har ført til mye smeltevann på Marthabreen, uten at det har fått konsekvenser forden nylagte veien over breen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!