Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Står ved et veiskille

Avgjør framtiden: Justisminister Grete Faremo (midten) var på besøk i Energiverket forrige måned, tett fulgt av lokalstyreleder Christin Kristoffersen og energisjef Roar Blomstrand. FOTO: Birger Amundsen

Står ved et veiskille

Nå må regjeringen bestemme om dagens energiverk skal oppgraderes, eller om det skal bygges nytt kraftverk i Longyearbyen.

Dagens energiverk kan leve i 25 år til dersom det oppgraderes for 183 millioner kroner. Det viser en tilstandsvurdering Bydrift har gjort. I et brev til Justisdepartementet skriver Bydrift at vurderingen legger til grunn at utbedringene må skje raskt. Om ikke vil det koste mer. Prisen inkluderer også renseanlegg for sot og svovel.

Alternativet til å oppgradere dagens energiverk, er å bygge nytt. Bydrift har innhentet priser på nytt kullfyrt kraftverk, noe som trolig vil koste mellom 1 og 3 milliarder kroner. Fra et slikt vil det også være mulig å rense CO2.


Knapt for framtiden

– Jeg håper vi nå har gitt et grunnlag til Justisdepartementet som de kan videresende til politisk behandling, slik at de kan ta en beslutning på om vi skal oppgradere eller bygge nytt, sier daglig leder Marianne Aasen i Bydrift.

Hun legger til at mange faktorer spiller inn. Blant annet hvor mange mennesker som skal bo i Longyearbyen i framtida og hvordan næringsutviklingen skal bli.

– De svarene har vi ikke i dag. En ny lokalsamfunnsplan skal vedtas, og en næringsanalyse er på trappene i tillegg til en ny havnestrategi. Alt dette vil forhåpentligvis gi grunnlag for å fatte en beslutning. Jeg tenker at det er et vanskelig valg, og et reint politisk valg, sier Aasen.

Å oppgradere dagens energiverk, vil ikke gjøre det i stand til å levere mer strøm enn i dag. Dersom vi blir flere, eller næringslivet får behov for mer kraft, må det et nytt verk til.


Kort frist

– Det blir opp til Justisdepartementet når de vil gi oss et svar, men vi må ha en form for avklaring innen 1. juli. Innen da må kontrakten med en av de to som er aktuelle til å bygge renseanlegg signeres, sier Bydrift-sjefen.

Kontrakten var klar like før jul, men Bydrift har fått utsatt fristen for kontraktsinngåelse til 1. juli.

– Hva blir prisen på renseanlegget dersom dere undertegner ?

– Jeg kan ikke gå ut med pris, fordi vi fortsatt forhandler med to leverandører. De ligger svært nær hverandre, svarer Aasen.

Tidligere er det blitt skissert en pris på 73,1 millioner kroner, men trolig vil det koste mye mer.

– Det blir ikke 73,1 millioner kroner, det kan jeg si, sier Aasen.

Det er Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) som krever at sot og svovel fra utslippene til Energiverket renses innen høsten neste år.

– Vi har søkt Klif om utsettelse på ubestemt tid, og skal sende dem tilstandsvurderingen for å holde dem orientert. Når vi får tilbakemelding fra Justis­departementet, vil vi be om utsatt rensefrist. Om vi undertegner kontrakt 1. juli, kan vi fortelle Klif når prosjektet er ferdig. Om ikke, må vi ha noe annet å oversende til Klif. Vi må vente på departementet, sier Bydrift-sjefen.

Uansett vil ikke Bydrift rekke rensefristen neste høst.


Gir tilbakemelding

Justisdepartementet er klar over at Longyearbyen lokalstyre snart trenger et svar.

– Vi må gi en tilbakemelding før sommeren. Om det blir et endelig standpunkt, er det for tidlig å si noe om, sier ekspedisjonssjef Kjerstin Askholt i Polaravdelingen.

– Hva avgjør hva dere velger?

– Vi har ikke fått vurdert saken nok til at jeg kan si noe om det. Det kan godt hende vi må kontakte Bydrift igjen med oppfølgingsspørsmål. Vi har ikke bestemt oss for verken det ene eller det andre, sier Askholt.

Hun forteller at saken foreløpig blir behandlet internt i Justisdepartementet.

– Hvor politisk saken blir, tør jeg ikke si. Nå må vi vurdere dette i Justisdepartementet og så skal vi gi en tilbakemelding før sommerferien, sier hun.

Askholt legger til at det er snakk om mye penger, og at Polaravdelingen alene ikke kan avgjøre saken.

– Skulle det være politisk vilje til å bygge nytt kraftverk, er det et langt løp, sier hun.


Utsetter Gassnova

I januar ble det klart at statlige Gassnova løfter fram et nytt energiverk med CO2-rensing i Longyearbyen som ett av fem mulige prosjekter. I revidert nasjonalbudsjett ber imidlertid regjeringen Gassnova om å vente med videre utredninger av mulighetene i Longyearbyen, til Justisdepartementet har vurdert om det skal bygges nytt energiverk.

– Det tror jeg er fornuftig. Jeg er opptatt av at man ikke skal bruke mer penger enn man tenger. Det er viktig å vente til man vet hva man vil, sier Bydrift-sjef Marianne Aasen.

Forrige uke skrev Svalbardposten at Unis nå er klare for å pumpe CO2 ned i grunnen i Adventdalen, dersom de får tillatelse fra lokale myndigheter. Dermed er en Longyearby med fullskala CO2-rensing og lagring ett skritt videre.


Borgerlig press

De borgerlige partiene presser også på for å få bygget et nytt energiverk med CO2-rensing i Longyearbyen.

Forrige uke fremmet stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Nikolai Astrup (H) og Borghild Tenden (V) forslag til Stortinget om tiltak for å redusere nasjonale utslipp av klimagasser.

Et av tiltakene er at regjerningen legger til rette for et nytt kullkraftverk med CO2-rensing og lagring fra dag én på Svalbard.

Se bildet større

Mye energi: Daglig leder Marianne Aasen i Bydrift skal både planlegge framtidens energiverk og reparere dagens verk etter brannen. FOTO: Anders Fjellestad

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!