Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sporer egne skip i Arktis

Spores: «Expedition» er en av båtene som er pålagt å bruke sporingssystem. Målet er å unngå ulykker ved at båtene vet om hverandre. FOTO: Kjersti Elverum Kvile

Sporer egne skip i Arktis

Norske myndigheter har full kontroll over hvor skip i Svalbards farvann er, men deler ikke informasjonen med skipene. Nå har AECO innført sitt eget sporingssystem.

Tekst:

Publisert:

Sporingssystemet skal unngå farlige situasjoner når flere skip er i samme farvann.

– Det er viktig å planlegge avstand til andre skip når man skal ut og seile. Dette systemet hjelper operatører til å finne ut hvor andre skip befinner seg, sier Frigg Jørgensen, administrerende direktør i den arktiske cruisenæringens interesseorganisasjon AECO.

– Dessuten kan man unngå at man går i land på samme sted, legger hun til.

Det nye systemet er pålagt for mindre ekspedisjonsskip med flere enn tolv passasjerer. Mange av navnene er kjente for folk i Longyearbyen, som «Expedition», «Fram», «National Geographic Explorer» og «Polar Pioneer». Til sammen 18 skip som seiler i Svalbard er pålagt å bruke denne skipssporingen. Dette gjelder ikke de store cruiseskipene, siden de ikke er medlem av AECO.

Deler med myndighetene

Norske myndigheter har god oversikt over cruiseskip i Arktis. Via det internasjonale anti-kollisjonssystemet «Automatic Identification System» (AIS) får de informasjon om navn, posisjon, kurs og hastighet fra en europeisk satellitt.

– Men dere får ikke ta del i denne informasjonen, Jørgensen. Hvorfor ikke?

– Godt spørsmål. Alle kan laste ned en app og få tilgang til alle skip som er innen synlig rekkevidde. Men når det går over satellitt, må man få tillatelse fra Kystverket. Hvorfor vi ikke får det, vet jeg ikke, sier Jørgensen.

Til tross for dette, gir AECO norske myndigheter tilgang til sitt nyutviklede system.

– For oss er det en reserve-løsning hvis det er behov for en søk- og redningsaksjon. Da er det bra at myndighetene har flere muligheter til å skaffe seg oversikt, sier hun.

Havner i skyggen

Rent praktisk får man oversikt over andre båter ved å logge seg inn på en nettside. Fargesterke sirkler viser posisjonen til de ulike båtene, og en pil viser hvilken kurs de holder. Så lenge båtene har internettilgang via satellitt, har de full oversikt over alle skip i hele verden som er tilknyttet systemet.

Når satellitten som gir internettilgang kommer i skygge, må skipet benytte seg av en OpenPort bredbåndsløsning, som tilsvarer tre vanlige iridiumslinjer. Skyggene oppstår gjerne nord i Hinlopenstretet på Øst-Svalbard, samt i de fleste fjorder.

– Det tar liten kapasitet, så ved å koble ut alt annet enn det sikkerhetsrelaterte utstyret, er det mulig å benytte seg av systemet overalt på Svalbard, sier Jørgensen.

Det koster 1.500 dollar, i underkant av 10.000 kroner, for skipene å investere i det tekniske utstyret som behøves for å ta del i skipssporingen. I tillegg kommer det en årlig abonnementsavgift. Et tilsvarende system er også satt i drift for Antarktis gjennom IAATO.

Se bildet større

Spredt: Oversikt over alle AECO-skip rundt Svalbard på nettet. FOTO: Skjermdump

Siste nytt i Nyheter

By-bjørnene eskortert til Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt flyttet med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter ras i skiløypa i dag tidlig. Lørdag ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!