Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sparker igang

Trine Krystad (t.v) og Torill Estella Pfaff vil begge gjøre spark mer vanlig i bybildet. FOTO: Eirik Amb Nysveen

Sparker igang

Nå skal Longyearbyen bli sparkebyen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.12.2014 kl 10:49

Visit Svalbard har bestilt 25 sparker som etter planen skal flyte fritt rundt i byen, slik at hvem som helst kan ta de i bruk.

– Vi tenker at vi starter med å ha sparkeparkering på noen sentrale plasser rundt om i byen, og så tenker vi at de bare vil fordele seg utover. Ser du en ledig byspark utenfor butikken så kan du ta den, selv om det var noen andre som kom med den, sier Trine Krystad, prosjektleder i Visit Svalbad.

I slutten av november fikk Visit Svalbard tilsagn på 100.000 kroner til «Har du fått sparken»-prosjektet, fra Svalbards miljøvernfond. Nå er arbeidet med å skaffe Longyearbyen bysparker i full gang.

– Vi fikk vite om tildelingen på tirsdag, og bestilte sparkene på onsdag. Så da håper vi dette kan bli en fin jule- eller nyttårsgave til byen, sier hun.

Krystad innrømmer at de kanskje går inn i dette med en lett og naiv holdning, men hun har tilitt til at folk kommer til å respektere reglene.

– Frykten for at det ikke skal fungere kan ikke trumfe initiativet. Det skal ikke være lov å sette lås på sparken, eller på noen måte forsøke å anektere den, sier Krystad.

Redder ikke verden
Sparkeprosjektet er en del av en større satsning på bærekraftig reiseliv, men Krystad innrømmer at 25 sparker ikke kommer til å redde verden.

– Dette er et bitte lite initiativ, her, helt lokalt. Alle små initiativer forsterker hverandre, og vi kan betrakte sparkene som et symbol på en aksjon, det er mye symbolikk inne i bildet. Vi tror at et slikt initiativ kan være med på å sette fokus på de større utfordringene, sier hun.

For Visit Svalbard og reiselivet for øvrig er det viktig å tenke på hva besøkende oppfatter Longyearbyen som. Sparkene skal være med på å etablere Svalbard som et bærekraftig reisemål, og Krystad håper dette kan være med å styrke attraksjonskraften til Longyearbyen.

Sparkene skal lakkeres i signalfarger, utstyres med reflekser og et skilt med informasjon om regler for bruk. På den måten skal de bli lett gjenkjennelige, slik at det ikke er tvil om hva som er bysparker og ikke.

Sparker på plass
Allerede før Visit Svalbard bestilte sine sparker, hadde Svalbard Hotell etablert et sparktilbud til sine gjester. Hotellsjef Torill Estella Pfaff forteller at hun fikk ideen da den første snøen falt i høst.

– Når snøen kom så hørte jeg med jentene i resepsjonen, før jeg nærmest løp ned til Sportscenteret for å kjøpe sparkene. Spark er jo litt eksotisk, og veldig norsk, og vi synes det er et morsomt tilbud å gi våre gjester, sier Pfaff.

Må tilpasse strøingen
For at Longyearbyen skal være sparkvennelig, er man også avhengig av at ikke alle veier er fulle av grus. Einar Olsen, som er driftsingeniør for vei, vann og avløp i Longyearbyen lokalstyre, forteller at de ønsker å hjelpe sparkinitiativene, men at de først og fremst må ta hensyn til folks helse og trafikksikkerhet.

– Når det har vært blank is sånn som nå, må vi strø hele veien. Men når det blir mer snø satser vi på å legge til rette også for sparker, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!