Spår ti magre år

Styret understreker at det har tro på Store Norske, men nå begynner tvilen om framtidige gruve-prosjekter å melde seg. Ansatte forbereder seg på nytt uvær.

Nytt uvær: Klubbleder Arild Olsen (t.v) forbereder medlemmene sine på at det blir tøffere framover. Her i samtale med Ted Magne Hansen i Gruve 7.
Publisert
Boltemaskinen inne i Gruve 7 får vedlikehold. Kullnæringen opplever lave priser. Slik kommer det til å bli i lang tid framover, mener energiprofessor. Mandag vedtok styret å gå i dialog med eier, amsatte og bankforbindelser for å sikre driften framover.
Direktør Per Andersson har varslet store utfordringer som følge av kullprisen. Styreleder Annette Malm Justad sier hun har tro på Store Norske, men sier samtidig at situasjonen er alvorlig.

– Jeg er veldig urolig. Jeg krysser fingrene, og har aldri lagt skjul på at jeg er en sterk tilhenger av kulldrift på Svalbard, sier Geir Hekne (H), nestleder i Longyearbyen lokalstyre.

Går i dialog
Et samfunn i sterk uro møter statsminister Erna Solberg (H) når hun kommer til Longyearbyen søndag. Nyheten om den alvorlige situasjonen i Store Norske skaper bekymring på Svalbard.

Svalbardposten skrev 16. oktober at kullprisen ligger minst 10 dollar under det Store Norske trenger per tonn for å unngå underskudd. Prisene har falt og prognosene viser nå at nedgangen kan fortsette. For Lunckefjellgruva ligger prisen nå 40 prosent under det som lå til grunn da den nye gruva ble planlagt.

Mandag klokka ni møttes styret på Gardermoen for å diskutere økonomien. Da partene gikk fra hverandre sju timer senere lå det et vedtak på bordet som sier at styret skal gå i dialog med staten, ansatte og bankforbindelse for å sikre drift i 2015.

Venter uvær
– Bildet har endret seg. Prisen har vært på vei nedover, og det har nå akselerert i forbindelse med fall i oljepriser og råstoff, sa styreleder Annette Malm Justad etter møtet.

Hun kaller situasjonen alvorlig. Alvoret preger også lokalsamfunnet. Hekne har den siste nedbemanningen friskt i minne. Han mener det ville fått «uante konsekvenser for lokalsamfunnet» dersom hjørnesteinsbedriften og lokomotivet skulle reduseres til et minimum.

– Det er med største uro jeg ser på utviklingen, sier han.

Klubbleder Arild Olsen i Store Norske sier de ansatte ser alvoret og sier de allerede har hatt det «kjempetøft» i en lang periode.

– Det er bare å konstatere at de tøffe tidene ikke er over, og at det kommer til å bli enda tøffere framover, sier klubbleder Arild Olsen i Store Norske.

– Som klubbleder er det ikke annet å gjøre enn å forberede mine medlemmer på uvær og forsikre at klubben skal jobbe for videre drift, sier han.

I tillegg opphører ordningen som gjør det mulig å pendle og samtidig få svalbardskatt, ved årsskiftet.

Usikkert for Ispallen

Kullprisen har det siste året vært nede i nesten 71 dollar tonnet. Prognosene for kull tilsa for litt siden at prisene skulle opp, men nå har det snudd. I tillegg har produksjonen vært lavere på grunn av problemer i den nye Lunckefjellgruva, og i sommer ble det klart at selskapet må ansette et trettitall gruvearbeidere på en årskontrakt for å produsere kull fra randsonen i Svea Nord. Dermed øker driftskostnadene ytterligere.
Øystein Noreng, professor emeritus og ekspert på energi, tror heller ikke det blir enklere for Store Norske framover.

– Jeg tror vi går mot et overskudd av energi i verden med mye olje og naturgass, hvor forbruket stagnerer mens tilbudet øker. Det har du i en tiårsperiode. Kullprisene vil fortsette å falle, sier Noreng som heller ikke har særlig stor tro på at det kommer flere kullgruver.

– Jeg er ikke sikker på det, sier han.

Store Norske jobber med Ispallen som den neste store kullgruva når Lunckefjellgruva og siste rest fra Svea er utdrevet om noen år.

LES OGSÅ: Mangler ti dollar på tonnet

Nøkkel
Kullprisene falt kraftig da billig, colombiansk kull fant veien til Europa etter skifergassrevolusjonen i USA. Nå rettes det også urolige blikk mot øst etter at Kina har innført ekstra skatt på kull fra Australia, og det stilles spørsmål om også dette kullet kan finne veien til det europeiske markedet. Noreng sier det avhenger av fraktkostnader.
Store Norske er den viktigste bedriften på Svalbard, både for ansatte, skoler og barnehager, entreprenører og velferd. I tillegg kommer transport og stordriftsfordeler.

– Dette er ikke noe bra signal. Som lokalsamfunn forutsetter vi at man kommer opp med en plan som er relatert til de overordnede planene våre, sier lokalstyreleder Christin Kristoffersen (Ap) sier hun er redd for at kullmotstanderne vil bruke dette som en anledning til å avvikle Store Norske.

– Men det er vanskelig å se at vi klarer oss uten en industriell motor. For å nå målene vi har satt oss, trenger vi Store Norske, sier Kristoffersen, som mener kullselskapet spiller en nøkkelrolle for hvordan Norge skal lykkes i Arktis.

Hun føler seg heller ikke like sikker på at Ispallen er det neste gruveprosjektet på Svalbard.

– Skal man få til Ispallen vil det i hvert fall være påkrevet at man klarer å utvikle kullet til industriell bruk.

Alternativet, tror hun, kan være å gå direkte til Bassen i Operafjellet, fordi avstanden dit er kort og driften dermed billigere.

Ser på «alle løsninger»
– Vår ambisjon å drive videre i 2015 og 2016. Inntil for en måned siden hadde markedet forventet at det skulle forbedre seg, men nå har det snudd. Vi skal sammen med administasjonen jobbe steinhardt for å se hvilke muligheter som finnes, sier styrelederen og fortsetter:

– Dette er ikke gode nyheter, men jeg tenker at ambisjonen er å sikre fremtidig drift og se på hva vi kan gjøre på kort sikt.

– Hva med Ispallen?

– Her er det om å gjøre å se på alle løsninger. Nå må vi se på et bredt løp. Det jeg tenker på nå er i hvert fall at jeg skal bidra til å finne løsninger, sier Annette Malm Justad.

Powered by Labrador CMS