Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sovnet på vakt

Fryseskipet «Petrozavodsk» står fremdeles hardt på grunn ved Bjørnøya etter forliset mandag. FOTO: KV «Svalbard»

Sovnet på vakt

Kapteinen og styrmannen på fryseskipet «Petrozavodsk» er begge siktet etter grunnstøtingen mandag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.05.2009 kl 14:45

– Førstestyrmannen er siktet for brudd på skipssikkerhetsloven sitt krav til aktsom navigering etter at han sovnet på vakt på brua, forklarer assisterende sysselmann Lars Fause.

Styrmannen gikk på vakt da «Petrozavodsk» forlot Murmansk med kurs i retning Bjørnøya. Båten holdt ti knops fart da styrmannen sovnet. Han våknet ikke før båten gikk på grunn på sørsiden av Bjørnøya.

– Kan dere si noe om han sov lenge?

– Vi har ikke tidsforløpet, men det er tydelig at det var en god stund, sier Fause.

På grunn

Det var tidlig mandag morgen at fryseskipet «Petrozavodsk» gikk på grunn i Evjebukta på sørøstsiden av Bjørnøya. Skipet gikk på grunn i et vernet sjøområde hvor det er ferdselsforbud fra 1. april til 31. august. Det var 50.000 liter diesel om bord i skipet og alt eller deler av den skal ha lekket ut i sjøen. Omfanget av forurensningen er ennå ikke kjent.

– Styrmannen er også siktet for navigering i et fuglereservat med ferdselsforbud, sier Fause.

Alkoholpåvirket

I tillegg er både styrmannen og kapteinen siktet for å ha nytt alkohol i etterkant av forliset. De foreløpige prøveresultatene viser at kapteinen hadde en promille på 1,3 da han ankom Longyearbyen, mens styrmannen hadde en promille på 0,4.

– Har dere bevis for at de to nøt alkohol først etter at grunnstøtingen skjedde?

– Vi baserer oss på deres forklaring, men saken blir ikke mindre alvorlig av at de drakk etter grunnstøtingen, sier Fause.

Til tingretten

Både kapteinen og rederiet ble etterforsket for brudd på skipssikkerhetsloven, men Sysselmannen har kommet fram til at det dreier seg en menneskelig feil. Fire mann var på nattevakt da skipet grunnstøtte, og Fause sier dette ikke i utgangspunktet blir sett på som uansvarlig.

Sysselmannen ser saken som i det vesentlige ferdig etterforsket, men venter på rapport fra Kystverket, ornitologer og fartøyssjefen ombord i Sea King-helikopteret som deltok under redningsaksjonen. De endelige svarene på blodprøvene er heller ikke klare.

Sysselmannen har nå bedt Nord-Troms Tingrett om å ta ut tiltale mot de to.

– Vi håper på å få hovedforhandlinger i løpet av to eller tre uker, sier Fause.

 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!