Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Solgte 2.500 liter øl

Allen D. Rocker og bandet Green Granadas holdt et forrykende show i teltet lørdag. Tidligere på kvelden spilte de i lokalene til Svalbard Bryggeri. FOTO: Christopher Engås

Solgte 2.500 liter øl

Til neste år skal kapasiteten økes.

Oktoberfesten, eller ølfestivalen som den også kalles lokalt, satte sitt preg på byen i tre dager til ende sist helg. Når 104 ølsorter skal smakes på, til lyden av diverse band i et stort telt, både høres og vises tilstelningen.

Kjempefornøyd

Stein-Ove Johannessen i Spitsbergen travel er godt fornøyd med gjennomføringen av festivalen.

– Vi hadde en veldig god økning i antall besøkende. Vi var utsolgt for dagspass ei uke før festivalen startet, og det har aldri skjedd før, forteller han.

Arrangøren hadde et makstall på 400 billetter per kveld. I tillegg til arrangement i teltet utenfor Polarhotellet, var det i år et samarbeid med Svalbar og Huset.

I tillegg til dette var det arrangement på Svalbard bryggeri fredag kveld.

Mack til stede

Festivaldeltagerne kunne ta del i alt fra ølforedrag til standup-show med Tommy Steine, til kåringen av Mr. og Mrs Octoberfest i løpet av de tre dagene. Lørdag var det øl-quiz i teltet, og seieren gikk til samme lag som i fjor. Det er kanskje ikke så rart at gjengen vinner, for alle jobber på Mack i Tromsø.

– Det er fjerde året vi er her, og i år har vi vært og inspisert Svalbard bryggeri. Det er et flott og moderne anlegg, sier Rune Lennart Nilsen.

– Nå kan vel ikke Mack fortsette å kalle seg verdens nordligste bryggeri?

– Å joda. Vi har en fin dialog med Robert Johansen og Svalbard bryggeri, og velger å dra ei skillelinje på industriell brygging. Svalbard bryggeri er verdens nordligste mikrobryggeri, mens vi er det nordligste industribryggeriet, sier han.

Utvider

Spitsbergen travel hadde ei økning i omsetningen på 27 prosent i år i forhold til i fjor. Nå diskuterer de å øke kapasiteten i 2016.

– Vi ser på muligheten for å utvide teltet til neste års arrangement. Dette fordi forhåndssalget var så godt, og fordi økningen har kommet først og fremst på de arrangementene som innebærer servering av mat. For å øke kapasiteten på dette, trenger vi mer plass, sier Johannessen.

Spitsbergen travel er allerede i gang med å planlegge neste års festival. Den skal gå av stabelen 22.-25. september, og på nettsidene til selskapet ligger pakketilbudene klare allerede.

Se bildet større

Publikum var ikke vanskelig å få med på allsang . FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Spitzbergen Schnapskapelle bidro med en stor dose «ompa-ompa» til festivalen. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Alle dagspassene til ølteltet ble solgt ut, og arrangøren har planer om å utvide til neste år. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Gjengen fra Mack vant øl-qizen i år som i fjor. Rune Lennart Andreassen, Bente Bredrup, Lena Schjødt Andreassen, Bjørn Eide og Anne Lise Eide. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!