Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

SNSK møtes med skepsis

Wenche Ravlo og Store Norske har planer om å drifte reiselivsprodukter i Svea. Planene møtes med skepsis blant mange aktører i bransjen, samt lokalpolitikere. FOTO: Eirik Palm

SNSK møtes med skepsis

Store Norske og Spitsbergen travel skal samarbeide om turisme i Svea. Men planen blir møtt med en solid dose skepsis.

Tekst:

Publisert:

Før helga kunngjorde Store Norske at selskapet skal drive med turisme i Svea gjennom et nytt selskap, sammen med Spitsbergen travel.

– Det blir et driftsselskap som skal designe og levere opplevelser knyttet til Svea. Det kan være skuterturer, skiturer, turer med hundespann, kajakk, gruveguiding og andre ting, sier administrerende direktør i Store Norske, Wenche Ravlo.

Foreløpig har selskapet fått navnet Svea Spitsbergen experience.

Skepsis

Svalbardposten har blitt kontaktet av flere aktører i reiselivet i Longyearbyen som reagerer på nyheten. De ønsker foreløpig ikke å bli sitert, da for mye er uklart. Skepsisen går først og fremst på at Store Norske skal inn på driftssiden i turistnæringen, og det henvises til forslaget til ny svalbardmelding, hvor det står:

«Tilrettelegging for næringslivet, og da reiselivet spesielt, peker seg ut som ett blant flere tiltak som kan bidra til måloppnåelsen. Samtidig er ikke staten en reiselivsaktør, og myndighetene vil også ha flere hensyn å ivareta (…).»

Trenger informasjon

Visit Svalbard-sjef Ronny Brunvoll har foreløpig for lite informasjon til å mene noe bastant om planene til kullselskapet i Svea.

– Jeg har ikke sett noen driftsmodell for dette nye selskapet. Men det kan ikke være slik at en statlig, subsidiert aktør skal gå i konkurranse med privat næringsliv. Jeg er spent på hva som ligger i planene og på å få fakta på bordet, sier han.

Reiselivssjefen er opptatt av at det må være lik tilgang til Sveas attraksjoner for alle aktører i reiselivet.

– Spitsbergen travel skal være med på dette, så vidt jeg forstår. Det kan også være et tankekors. Selskapet er eid av Hurtigruten som er på utenlandske hender, legger han til.

– Ikke statlig

Store Norske skal ha aksjemajoriteten i det nye selskapet som skal operere i Svea. Alle booking­operatører skal inn i folden mot gode provisjoner, og tjenester skal kjøpes fra aktører som allerede opererer i Svea. Wenche Ravlo, som blir styreleder i det nye selskapet, forsikrer om at det ikke er et statlig prosjekt.

– Dette vil være et kommersielt reiselivsselskap hvor vi er deleier, sier hun.

Til de mange som påpeker at det står i Svalbardmeldingen at staten ikke skal være en reiselivsaktør har hun følgende å si:

– Det står også i svalbardmeldingen at det skal jobbes for å utvikle et tilbud i Svea. Reiselivsaktiviteter vil også bidra til å senke gruveselskapets kostnader mens det er driftshvile i gruvevirksomheten, og gjøre det lettere å starte opp igjen dersom det skulle bli aktuelt, sier hun.

Ravlo påpeker at Store Norske er medlem i reiselivsrådet, og allerede en aktør i reiselivsnæringen gjennom aktiviteten i Gruve 3. Hun mener videre at denne aktiviteten vil bli et supplement, snarere enn noe som går i konkurranse med det eksisterende reiselivet i Longyearbyen.

– Det vil bidra til å gjøre Svalbard til et mer attraktivt reisemål, sier Wenche Ravlo.

– Strategisk beslutning

Nestleder Eirik Berger (V) i lokalstyret er ikke avvisende, men som reiselivssjef Brunvoll vil han gjerne vite mer om planene. Og han vil ha diskusjoner.

– Jeg skjønner godt at Store Norske gjør det de kan for å utvikle lønnsomme prosjekter i en ellers vanskelig tid. Det hadde vært fantastisk om selskapet tilpasset infrastruktur for reiselivsaktiviteter og la til rette for drift av private aktører. At et statseid selskap nå skal inn på driftssiden i reiselivet på Svalbard, og med det lar skattekroner konkurrere mot private interesser er noe man bør diskutere. Dette er ei strategisk beslutning av Store Norske, og jeg er usikker på om eierne er inneforstått med det siden regjeringen i svalbardmeldingen sier at staten ikke skal være en reiselivsaktør, sier han.

– Skeptisk

Også leder i Svalbard Høyre, Kjetil Figenschou, er skeptisk.

– Selv om Wenche Ravlo sier dette blir et supplement, kan jeg vanskelig se for meg at det ikke skal bli konkurranse. Nå er det bra med konkurranse, men det blir veldig merkelig når et selskap som lever på nåde og velvilje fra staten skal konkurrere med de private aktørene. De har ikke de samme forutsetningene, sier han.

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll er spent på hvordan driftsmodellen for det nye selskapet ser ut. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!