Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Smalere bru med gangfelt

Hvis Longyearbyen Lokalstyre følger rådet fra Bydrift, vil brua som skal bygges på museumsveien bli smalere enn den som
sto der tidligere. Men med et adskilt gangfelt. FOTO: Christopher Engås

Smalere bru med gangfelt

Bydrift anbefaler ei bru med fire meters bredde på Museumsveien. I tillegg til et adskilt gangfelt.

Tekst:

Publisert:

– Det blir ei god løsning som tar høyde for utrykkingskjøretøy og gående, sier konstituert daglig leder i Bydrift KF, Jørn Myrlund.

At brua blir smalere enn den som var på stedet før, ser ikke Myrlund på som noe problem.

– Den gamle brua var periodevis stengt i ett kjørefelt de siste årene slik at den i praksis var enveiskjørt. Det skapte ikke noen nevneverdige problemer. Den nye brua vil være brei nok til utrykkingskjøretøy, og så er det positivt at det blir et adskilt felt for fotgjengere, sier han.

Flere valg

Bruløsningen som styret i Bydrift KF anbefaler er ei bjelkebru fra produsenten Unibridge som koster i overkant av fire millioner kroner. Men det var flere typer bruer å velge mellom da foretaket gjorde innstillinga si. To typer bruer med fire meters bredde uten gangfelt til under fire millioner kroner ble lagt fram, i tillegg til ei åtte meter brei bru. Ingen syntes å stå hardt på at ei bru på åtte meters bredde er nødvendig på museumsveien, kanskje spesielt siden ei slik løsning vil koste mer enn to millioner kroner mer.

– Nok for oss

– Vi er bare i overkant av 2.000 innbyggere. Det må holde med ei fire meter brei bru og et gangfelt på denne veien. Museumsveien er ikke er ei hovedfartsåre over elva, uttalte Trygve Steen (TF), og fikk støtte fra forsamlingen. Steen mente videre at det bør være nok med to elvekrysninger med full veibredde, og at de bør være krysningene øverst og nederst i Longyeardalen.

Overordnet plan

Problemet med alle de fire bruene er at fundamentene over tid blir gravd ut av elva. På den nye brua på Museumsveien skal man forsøke å ta høyde for dette ved å lede vannet under krysningen på en slik måte at utgraving ikke skjer.

Men det har skjedd utgraving av brufundamenter i Longyearbyen i mange år. Krysningene ved Huset, på Melkeveien og på Vei 500 er alle merket av dette, og det må påregnes investeringer her. I tillegg til at Bydrift anbefaler den nevnte brutypen til Museumsveien, inneholder vedtaket ei formulering om at det skal gjøres ei tilstandsvurdering med ei påfølgende anbefaling om tiltak for de øvrige bruene. Dette arbeidet blir gjort i løpet av det kommende året. Arbeidet framstår som naturlig for Bydrift-lederen.

– Vi er her på naturens premisser, og da er vi nødt til å spille på lag med den. Men det krever ressurser, sier Jørn Myrlund.

Se bildet større

Jørn Myrlund i Bydrift mener bruløsningen blir god nok for trafikken på stedet. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!