Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Smalere bru med gangfelt

Hvis Longyearbyen Lokalstyre følger rådet fra Bydrift, vil brua som skal bygges på museumsveien bli smalere enn den som
sto der tidligere. Men med et adskilt gangfelt. FOTO: Christopher Engås

Smalere bru med gangfelt

Bydrift anbefaler ei bru med fire meters bredde på Museumsveien. I tillegg til et adskilt gangfelt.

– Det blir ei god løsning som tar høyde for utrykkingskjøretøy og gående, sier konstituert daglig leder i Bydrift KF, Jørn Myrlund.

At brua blir smalere enn den som var på stedet før, ser ikke Myrlund på som noe problem.

– Den gamle brua var periodevis stengt i ett kjørefelt de siste årene slik at den i praksis var enveiskjørt. Det skapte ikke noen nevneverdige problemer. Den nye brua vil være brei nok til utrykkingskjøretøy, og så er det positivt at det blir et adskilt felt for fotgjengere, sier han.

Flere valg

Bruløsningen som styret i Bydrift KF anbefaler er ei bjelkebru fra produsenten Unibridge som koster i overkant av fire millioner kroner. Men det var flere typer bruer å velge mellom da foretaket gjorde innstillinga si. To typer bruer med fire meters bredde uten gangfelt til under fire millioner kroner ble lagt fram, i tillegg til ei åtte meter brei bru. Ingen syntes å stå hardt på at ei bru på åtte meters bredde er nødvendig på museumsveien, kanskje spesielt siden ei slik løsning vil koste mer enn to millioner kroner mer.

– Nok for oss

– Vi er bare i overkant av 2.000 innbyggere. Det må holde med ei fire meter brei bru og et gangfelt på denne veien. Museumsveien er ikke er ei hovedfartsåre over elva, uttalte Trygve Steen (TF), og fikk støtte fra forsamlingen. Steen mente videre at det bør være nok med to elvekrysninger med full veibredde, og at de bør være krysningene øverst og nederst i Longyeardalen.

Overordnet plan

Problemet med alle de fire bruene er at fundamentene over tid blir gravd ut av elva. På den nye brua på Museumsveien skal man forsøke å ta høyde for dette ved å lede vannet under krysningen på en slik måte at utgraving ikke skjer.

Men det har skjedd utgraving av brufundamenter i Longyearbyen i mange år. Krysningene ved Huset, på Melkeveien og på Vei 500 er alle merket av dette, og det må påregnes investeringer her. I tillegg til at Bydrift anbefaler den nevnte brutypen til Museumsveien, inneholder vedtaket ei formulering om at det skal gjøres ei tilstandsvurdering med ei påfølgende anbefaling om tiltak for de øvrige bruene. Dette arbeidet blir gjort i løpet av det kommende året. Arbeidet framstår som naturlig for Bydrift-lederen.

– Vi er her på naturens premisser, og da er vi nødt til å spille på lag med den. Men det krever ressurser, sier Jørn Myrlund.

Se bildet større

Jørn Myrlund i Bydrift mener bruløsningen blir god nok for trafikken på stedet. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!