Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Slår ned på råkjøring

Elevene i 1. og 2. klasse har selv målt farta på bilene i Longyearbyen. Tobias Birkeland (t.v.), Peder Ringheim, Varissa Phothisat, Siril Malmstein, Nelly Pedersen og Liv Anna Ringheim deltok i aksjonen. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Slår ned på råkjøring

Skoleelevene i Longyearbyen synes bilistene kjører for fort. Nå har de tatt saken i egne hender.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.10.2009 kl 10:02

Da de nye skiltene ble satt opp i Longyearbyen i august, ble det også innført en fartsgrense på 30 kilometer i timen i alle boligområder, og på Hilmar Rekstens vei. Men mange ser ut til ikke å bry seg om den nye fartsgrensa, noe elevene 1. og 2. klasse i skolefritidsordningen (SFO) har sett seg leie på.

Derfor har de gjennomført en aksjon der de målte opp en strekning på 50 meter mellom Kroa og Post- og bankbygget, og ved hjelp av stoppeklokke tok de tida på bilene som passerte. Resultatene var nedslående.

– Mange kjører for fort. Det skal ta bilene seks sekunder å passere denne strekningen, men de fleste bruker kortere tid. Vi har målt en som brukte 3,65 sekunder, noe som betyr at vedkommende kjørte i nesten 50, sier assistent ved SFO, Tor Selnes.

Burde kjørt saktere

Elevene tok tida på rundt 40 biler i løpet av de 45 minuttene aksjonen varte. Ifølge Selnes kjørte mange bilister i over 40 kilometer i timen, og nærmere 80 prosent kjørte fortere enn fartsgrensa. Snittfarten på alle målingene var 38 kilometer i timen.

– Hva synes dere om at bilene kjører så fort?

– Dumt, svarer Aksel Olav Steen.

– Veldig assa, supplerer Varissa Phothisat.

– Hva burde bilistene ha gjort?

– Kjørt saktere, svarer Peder Ringheim.

– Tror du det hjelper noe at dere tar tida på dem?

– Litt, svarer han.

Tor Selnes innrømmer at feilmarginen er stor når man bruker målestokk og stoppeklokke. Dette har elevene tatt høyde for, og likevel er resutatene entydige. Farten er for høy.

Trenger fartskontroller

Leder i kommunalteknikk i Longyearbyen lokalstyre (LL), Brynjulv Øverby, er imponert over engasjementet til elevene.

– Jeg synes det er veldig spennende at ungene gjør dette, og at de engasjerer seg og sier fra på den måten. Det er viktig at vi lytter til det den oppvoksende generasjon sier, når de hevder at vi voksne tar oss til rette, sier Øverby.

– Hva kan gjøres med problemet?

– Det kan settes på den offentlige dagsorden, slik som Svalbardposten gjør nå. Samtidig skulle jeg ønske at myndighetene som kan utøve fartskontroll, altså politiet, statuerte et eksempel, svarer Øverby.

Ber om respekt

Sysselmannsoverbetjent Erik Nygaard oppfordrer bilister til å respektere 30-sonen i Hilmars Rekstens vei.

– Fartgrensen er ikke der for moro skyld, men for at trafikksikkerheten skal være stor for store og små i Longyearbyen, sier Nygaard.

– Kommer dere til å ha flere fartskontroller?

– Jeg tar poenget og skal se om vi får til noen kontroller som omfatter både det ene og det andre.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!