Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skipstrafikk på østsiden kan bli forbudt

Seilas i østlige områder av Svalbard er svært farlig på grunn av mangelfull kartlegging. FOTO: Birger Amundsen

Skipstrafikk på østsiden kan bli forbudt

Sysselmannen ber Kystdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet snarlig vurdere om det skal nedlegges forbud mot skipstrafikk i østlige områder av Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Bakgrunnen for henvendelsen er et brev til Sysselmannen hvor Statens kartverk (Sjøkartverket) på det sterkeste fraråder navigasjon i områder på østsiden «oppmålt uten systematiske målemetoder».
– Vi har gjort en vurdering ut fra en økende bekymring med skipstrafikken i områder hvor det er svært mangelfull oppmåling av havbunnen. Vår oppgave er ikke å vedta stengning, kun å opplyse om hva som er status når det gjelder oppmålinger, sier produksjonssjef Ole. B. Kvamme hos Statens kartverk.

Farlige områder
– Vi har også sett at det er fristende for turistnæringen å gå inn i farlige områder for å kunne gi turistene gode opplevelser, sier Kvamme.
Områder som tidligere var naturlig beskyttet av fastis og drivis, er nå attraktive områder for cruisefartøy. Et godt eksempel er Rijpfjorden hvor fartøy i dag går helt inn i bunnen av fjorden. Fjorden er svært mangelfullt oppmålt, men mange og farlige grunner.

Alvorlig
Brevet fra Statens kartverk ble sendt Sysselmannen allerede i mars. Et brev som også gikk til Miljøverndepartementet og Justisdepartementet.
– Det er alvorlige ting som er tatt opp, og vi har bedt Sysselmannen om å koble inn Kystverket og Sjøfartsdirektoratet og få dem til å uttale seg, sa ekspedisjonssjef Kjerstin Askholt i Justisdepartementets polaravdeling til Svalbardposten tidligere denne måned.

Kan fraråde seilas
På bakgrunn av dette har så Sysselmannen bedt Kystdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet «om snarlig vurdering av om de forhold Sjøkartverket har påpekt, innebærer at navigasjon i de aktuelle områdene bør “frarådes på det sterkeste”, og om dette i så fall innebærer at Sysselmannen bør nedlegge forbud mot navigasjon i disse områdene.»

Økt press
Sjøkartverket skriver også i brevet at det vil være en «meget langsiktig oppgave å få fram fullgode sjøkart for hele Svalbard. Dette gjelder særlig for østsiden av Svalbard». Det pekes også på at økningen av temperaturen og mindre is i nordøstlige farvann kan medføre økt press fra cruisetrafikken for å ta i bruk områdene.
– Vi kommer bare med en advarsel, så får myndighetene ta stilling til hva som skal gjøres. For oss er sjøsikkerheten det viktigste, sier Ole. B. Kvamme i Statens kartverk.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!