Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skipstrafikk på østsiden kan bli forbudt

Seilas i østlige områder av Svalbard er svært farlig på grunn av mangelfull kartlegging. FOTO: Birger Amundsen

Skipstrafikk på østsiden kan bli forbudt

Sysselmannen ber Kystdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet snarlig vurdere om det skal nedlegges forbud mot skipstrafikk i østlige områder av Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Bakgrunnen for henvendelsen er et brev til Sysselmannen hvor Statens kartverk (Sjøkartverket) på det sterkeste fraråder navigasjon i områder på østsiden «oppmålt uten systematiske målemetoder».
– Vi har gjort en vurdering ut fra en økende bekymring med skipstrafikken i områder hvor det er svært mangelfull oppmåling av havbunnen. Vår oppgave er ikke å vedta stengning, kun å opplyse om hva som er status når det gjelder oppmålinger, sier produksjonssjef Ole. B. Kvamme hos Statens kartverk.

Farlige områder
– Vi har også sett at det er fristende for turistnæringen å gå inn i farlige områder for å kunne gi turistene gode opplevelser, sier Kvamme.
Områder som tidligere var naturlig beskyttet av fastis og drivis, er nå attraktive områder for cruisefartøy. Et godt eksempel er Rijpfjorden hvor fartøy i dag går helt inn i bunnen av fjorden. Fjorden er svært mangelfullt oppmålt, men mange og farlige grunner.

Alvorlig
Brevet fra Statens kartverk ble sendt Sysselmannen allerede i mars. Et brev som også gikk til Miljøverndepartementet og Justisdepartementet.
– Det er alvorlige ting som er tatt opp, og vi har bedt Sysselmannen om å koble inn Kystverket og Sjøfartsdirektoratet og få dem til å uttale seg, sa ekspedisjonssjef Kjerstin Askholt i Justisdepartementets polaravdeling til Svalbardposten tidligere denne måned.

Kan fraråde seilas
På bakgrunn av dette har så Sysselmannen bedt Kystdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet «om snarlig vurdering av om de forhold Sjøkartverket har påpekt, innebærer at navigasjon i de aktuelle områdene bør “frarådes på det sterkeste”, og om dette i så fall innebærer at Sysselmannen bør nedlegge forbud mot navigasjon i disse områdene.»

Økt press
Sjøkartverket skriver også i brevet at det vil være en «meget langsiktig oppgave å få fram fullgode sjøkart for hele Svalbard. Dette gjelder særlig for østsiden av Svalbard». Det pekes også på at økningen av temperaturen og mindre is i nordøstlige farvann kan medføre økt press fra cruisetrafikken for å ta i bruk områdene.
– Vi kommer bare med en advarsel, så får myndighetene ta stilling til hva som skal gjøres. For oss er sjøsikkerheten det viktigste, sier Ole. B. Kvamme i Statens kartverk.

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Posten sender ekstrafly til Longyearbyen fredag ettermiddag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

Torsdag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Torsdagens ekstrafly ble kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!