Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skipper ut kull til Rotterdam

Torsdag forrige uke var det hektisk aktivitet på Hotellneset mens LNS lastet kull på vegne av Store Norske om bord i et russisk skip som skulle videre til Rotterdam. Det ble til sammen lastet inn 11.000 tonn med kull fra Gruve 7. FOTO: John Christian Nygaard

Skipper ut kull til Rotterdam

Torsdag og fredag forrige uke var det hektisk aktivitet på Hotellneset. Da lå et russisk skip til kai for å hente kull fra Store Norske Spitsbergen Kulkompani.

– Det er 11.000 tonn med kull som skal om bord, sier Jonas Moen i LNS. Han sitter og følger med på skjermene inne i kontrollrommet til transportbåndet som flytter kullet på Hotellneset over i det russiske skipet som ligger til kai.

Der inne sørger han for at kullet fordeles jevnt i de ulike kammerne på lasteskipet, som senere skal videre til Rotterdam i Nederland.

Utenfor går tre hjullastere i skytteltrafikk mellom haugen med kull og transportbåndet.

Knut Breivegen er en av de fem som jobber skift på 12 timer for å få jobben utført, på vegne av Store Norske.

– Jeg er mekaniker til vanlig, så det er greit å få gjøre noe litt annet. Selv om det blir litt repetativt å kjøre frem og tilbake i lengden, sier Breivegen og smiler mens han tar seg en pust i bakken.

Tre skip i året

Årlig sender Store Norske ut 45.000 tonn med kull fra Longyearbyen, fordelt på tre skip i året. Det forrige skipet som ble lastet lå til kai den 30. april.

– Lastingen begynte klokka 14.00 i går, sa Jonas Moen torsdag formiddag i forrige uke. Etter planen skulle lastingen være ferdig klokka 19.00 samme kveld.

– Lastingen skjer kontinuerlig, men vi har hatt noen små stopp. Vi hadde litt problemer med noe varm hydraulikkolje. Jeg måtte også inn i matekassen, altså der man mater inn kullet på transportbåndet og fikse noe. Da er det ikke noen vits i å ta på seg penskoene, sier Moen og ler, mens han justerer på transportbåndet via en joystick i kontrollrommet, slik at kullet fordeles jevnt i lasterommet på skipet.

Prisøkning

Salgsingeniør Elisabeth Larsen i Store Norske forteller at kullprisen har begynt å ta seg noe opp. På det laveste i år har grunnprisen per tonn med kull i henhold til API#2-indeksen ligget på 41 dollar, mens grunnprisen den 13. juli var på 60 dollar.

Men til tross for en økning er det i følge Larsen ingen indikasjon på at produksjonsnivået skal økes. En slik avgjørelse er det Næringsdepartementet og styret i Store Norske som må ta.

– Men prisen bør nok ihvertall opp 10 dollar til før det blir lønnsomt, sier Larsen.

Utvider i Gruve 7

Per dags dato er det kun i Gruve 7 at det er produksjon. For øyeblikket er den stengt i forbindelse med ferieavvikling, men man starter opp igjen 8. august.

– Vi har utvidet fra et skift til to, så nå vil det være produksjon der i 16 timer hver dag, i motsetning til åtte timer før, sier Larsen.

Innen 1. oktober skal Store Norske også transportere ut 900.000 tonn med kull som ligger og venter ved gruva i Svea.

– Vi solgte en last med kull fra Svea i går, sa Larsen fredag i forrige uke.

I selve gruva har det vært stans i produksjonen siden april.

– Det er vedtatt inntil tre år med driftshvile, fordi det ikke lenger er lønnsomt å holde på. Når skipningen er avsluttet i begynnelsen av oktober vil det til daglig være ca 30 personer i Svea som skal jobbe med vedlikehold. Det er viktig for at vi skal kunne gjenoppta driften om markedet endrer seg, forteller Larsen.

Se bildet større

Jonas Moen i LNS sitter i kontrollrommet og sørger for at kullet som skal ombord i det russiske skipet som ligger til kai blir jevnt fordelt i de ulike lasterommene. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Knut Breivegen i LNS henter inn prøver av kullet som lastes. Det blir deretter kvalitetssjekket hos Store Norske. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Kullet lastes inn i enorme lasterom i skipet. Mannskapet bidrar til å sørge for at kullet er jevnt fordelt før kullet forsegles. FOTO: John Christian Nygaard

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!