Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal kartlegge skutertrafikken

Markus Eckerstorfer, PhD-student ved Unis, samler informasjon om snøskred i Nordenskiöldland. FOTO: Ulli Neumann

Skal kartlegge skutertrafikken

Forskere ved Unis vil finne ut hvor mange snøskutere som kjører gjennom Todalen og Fardalen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.03.2009 kl 10:00

 – Vi vil se hvor mange som faktisk er ute i skredfarlig terreng, sier Ulli Neumann som er feltkoordinator for forskningsprosjektet CRYOSLOPE Svalbard ved Unis.

Prosjektet har fått tillatelse fra Sysselmannen til å sette opp én radar i Todalen og én i Fardalen, for å telle hvor mange snøskutere som går gjennom dalen fra neste uke til 20. mai.

– For å vise viktigheten av kartlegging av snøskredene i området må vi ha tall på hvor mange som kjører der, sier Neumann. 

Vil redusere skredfaren

– Dersom vi vet at mange kjører gjennom skredutsatte områder kan vi bedre tilpasse måter å redusere skredfaren på, sier Neumann.

– Når vi får tall på hvor mange som er berørt av skredfaren vil kanskje myndighetene kunne gjøre mer, sier PhD-student ved Unis, Markus Eckerstorfer.

– Vil ikke skredinformasjon og tiltak i nærheten av Longyearbyen bli en falsk trygghet for folk som beveger seg ute i felt?

– Trendene vi ser ellers i verden er at det blir mer trafikk og folk kjører lengre inn i naturen enn tidligere. Samtidig har folk mindre erfaring med å bevege seg ute. Det vi kan gjøre er for eksempel å gi informasjon, utdanne guider og andre, sette opp gjerder i spesielt utsatte områder, alt for å minimere risikoen for at noen blir tatt av skred, sier Neumann.

Varslingssystem

Neumann mener at en varslingstjeneste ikke vil ta vekk ansvaret fra dem som reiser, men at den vil gi dem informasjon de kan velge å bruke.

– I dag har vi bare litt grunnleggende skredinformasjon på CRYOSLOPE Svalbard sin nettside, ingen varsling, sier Neumann.

Samler informasjon

Eckerstorfer prøver i sin PhD-avhandling å samle så mye informasjon som mulig om snøskred i Nordenskiöldland, med fokus på hvordan snøskred er klimatisk styrt.

– Informasjonen kan for eksempel brukes til å lage en modell som kan gi informasjon om snøskred. Med god nok informasjon er det godt mulig Longyearbyen kan bli det første stedet i Norge som har et skredvarslingssystem, sier Eckerstorfer.

Siste nytt i Nyheter

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian venter på været.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Ja til mat, nja til parkering

Blandede følelser blant lokalpolitikerne til Rema-etablering.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!