Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal hente mer fra hver cruisegjest

Det betyr lite hvor mange som kommer og hvor store skipene er, om de ikke legger igjen mer penger i butikkene, mener Børre Berglund. FOTO: Eirik Palm

Skal hente mer fra hver cruisegjest

De fleste turistene kommer hit bare én gang. Da er de også villige til å bruke penger på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.05.2014 kl 14:34

I midten av juni er det første oversjøiske cruiseskipet ventet til Longyearbyen. Tendensen over tid er at skipene har blitt færre, men større. Rederiene er også i full gang med planleggingen av neste sommer, og her ligger det an til en nedgang sammenliknet med 2013, ifølge reiselivsnæringen selv. I 2015 trår også tungoljeforbudet i kraft.


Liten betydning
Store skip og tusenvis av turister betyr imidlertid ingenting dersom næringslivet og reiselivsbransjen ikke makter å få dem til å bruke mer penger på land. Det er et av budskapene til Innovasjon Norge og Børre Berglund, reiselivsrådgiver i eget selskap. I samarbeid med Svalbard Reiseliv hadde de i slutten av mai seminar i Longyearbyen.

– Svalbard er en «once in a lifetime-destinasjon». De fleste kommer én gang, og er villige til å bruke penger her, fastslår Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge.

Det er ikke antall passasjerer og skip som er suksessen, men hvor mye penger de legger igjen utover de faste utgiftene. Derfor er det også en sak som angår handelsnæringen som ikke er direkte rettet inn mot turisme.

– Hva turistene legger igjen avhenger av tilbud og tilgjengelighet, sier Berglund, som peker på at dette i sin tur blant annet avhenger av at turistene møter åpne dører.
S
om eksempel bruker han Trysil, hvor «alle» har erkjent at reiselivet er viktig og snudd seg for å få mersalg av turister og tilreisende, og mener både reiselivsbedriftene og andelstanden har mye å hente fra cruiseskipene.

– Vi vil nok se at det er mer reiselivsnæringens oppgave å dokumentere effekten av turismen


Hjemmelekse
Overfor deltakerne fra reiselivsbedriftene i Longyearbyen understreker Pedersen at mange norske anløpssteder er for like og at det gjelder å skille seg ut med et attraktivt og annerledes produkt, enn det konkurrentene tilbyr. Her har Svalbard et godt utgangspunkt.
Deltakerne har også fått hjemmelekse, og skal jobbe med utflukter og såkalte produktpakker for turistene, som de legger fram ved neste samling i juni. Dette skal også turistene tilbys. En utfordring ligger i å få fram hva det er som er så spesielt med naturen akkurat på Svalbard og hvorfor turistene skal komme hit. Det er ikke nok å fastslå at naturen er dramatisk.

– Målet er å selge mer for en høyere pris, sier Berglund.

Nøkkelord

Se bildet større

Innbyggertallet i Longyearbyen blir fort mer enn doblet når de store cruiseskipene legger til kai. Det er med andre ord et stort potensial, mener Innovasjon Norge. FOTO: Anders Fjellestad

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!