Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal hente mer fra hver cruisegjest

Det betyr lite hvor mange som kommer og hvor store skipene er, om de ikke legger igjen mer penger i butikkene, mener Børre Berglund. FOTO: Eirik Palm

Skal hente mer fra hver cruisegjest

De fleste turistene kommer hit bare én gang. Da er de også villige til å bruke penger på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.05.2014 kl 14:34

I midten av juni er det første oversjøiske cruiseskipet ventet til Longyearbyen. Tendensen over tid er at skipene har blitt færre, men større. Rederiene er også i full gang med planleggingen av neste sommer, og her ligger det an til en nedgang sammenliknet med 2013, ifølge reiselivsnæringen selv. I 2015 trår også tungoljeforbudet i kraft.


Liten betydning
Store skip og tusenvis av turister betyr imidlertid ingenting dersom næringslivet og reiselivsbransjen ikke makter å få dem til å bruke mer penger på land. Det er et av budskapene til Innovasjon Norge og Børre Berglund, reiselivsrådgiver i eget selskap. I samarbeid med Svalbard Reiseliv hadde de i slutten av mai seminar i Longyearbyen.

– Svalbard er en «once in a lifetime-destinasjon». De fleste kommer én gang, og er villige til å bruke penger her, fastslår Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge.

Det er ikke antall passasjerer og skip som er suksessen, men hvor mye penger de legger igjen utover de faste utgiftene. Derfor er det også en sak som angår handelsnæringen som ikke er direkte rettet inn mot turisme.

– Hva turistene legger igjen avhenger av tilbud og tilgjengelighet, sier Berglund, som peker på at dette i sin tur blant annet avhenger av at turistene møter åpne dører.
S
om eksempel bruker han Trysil, hvor «alle» har erkjent at reiselivet er viktig og snudd seg for å få mersalg av turister og tilreisende, og mener både reiselivsbedriftene og andelstanden har mye å hente fra cruiseskipene.

– Vi vil nok se at det er mer reiselivsnæringens oppgave å dokumentere effekten av turismen


Hjemmelekse
Overfor deltakerne fra reiselivsbedriftene i Longyearbyen understreker Pedersen at mange norske anløpssteder er for like og at det gjelder å skille seg ut med et attraktivt og annerledes produkt, enn det konkurrentene tilbyr. Her har Svalbard et godt utgangspunkt.
Deltakerne har også fått hjemmelekse, og skal jobbe med utflukter og såkalte produktpakker for turistene, som de legger fram ved neste samling i juni. Dette skal også turistene tilbys. En utfordring ligger i å få fram hva det er som er så spesielt med naturen akkurat på Svalbard og hvorfor turistene skal komme hit. Det er ikke nok å fastslå at naturen er dramatisk.

– Målet er å selge mer for en høyere pris, sier Berglund.

Nøkkelord

Se bildet større

Innbyggertallet i Longyearbyen blir fort mer enn doblet når de store cruiseskipene legger til kai. Det er med andre ord et stort potensial, mener Innovasjon Norge. FOTO: Anders Fjellestad

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!