Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Siste sesong i isen

FOTO: Svalbardposten

Siste sesong i isen

«Noorderlicht» har hatt sin siste sesong innefrosset i isen på Svalbard.

– Nå er vi på jakt etter et alternativ, sier Steinar Rorgemoen, administrerende direktør i Basecamp Spitsbergen.

Den karakteristisk røde skonnerten lot seg fryse inne i Tempelfjorden i januar i år, og har ligget her fram til 23. mai. Da fikk skipet hjelp av KV «Svalbard» , som har isbryteregenskaper, til komme seg ut av isen.

Dette kan ha vært siste sesongen, for neste vinter skal den ned til Troms.

– Det har vært et fantastisk samarbeid i tolv år, og nå skal de seile i Lyngen til vinteren, så det har noe med et ønske om variasjon. Det er en tid for alt, og det er vennligsinnet, sier Rorgemoen.

Utenfor boksen
Skonnerten ble bygget i Flensburg i 1910, og har det meste av levetiden trafikkert rundt de baltiske statene. I 1991 ble hun rigget og overtatt av nye eiere, og har i dag kapasitet til 20 gjester. Reiselivsproduktet Båten i isen har eksistert i 15 år, de to første- med et russisk skip, det neste med et svenskfartøy, før «Noorderlicht» – Nordlys– kom opp til Svalbard. Med unntak av vinteren 2014, da det ikke var is på fjordene, har hun ligget innefrosset i fjordisen. Skipet er godt synlig, og to-masteren har etterhvert blitt et ikon for turister på Svalbard.

Siden 2002 har mellom 6.600 og 7.200 gjester overnattet om bord. Målet var å skape et tilbud som kunne knyttes til Fritjof Nansens istokt med den berømte ishavsskuta si, ifølge Basecamp Spitsbergen.

– Vi tenkte da at vi måtte ha ei skute som har større relasjon til «Fram», og kom på sporet av «Noorderlicht» via – via, sier Steinar Rorgemoen og framholder:

– Dette er det eneste innfryste hotellskipet på jorda, og et slags symbol på hva man kan få til om man tør å tenke utenfor boksen.

Vårtradisjon
Basecamp Spitsbergen ble etablert etter at morselskapet Basecamp Explorer hadde bygd opp et tilbud i Kenya. Motsatsen var Svalbard, og etter hvert med aktiviteter med hunder og snøhuler, kom spørsmålet om hvordan man kunne skape et overnattingstilbud i felt vinterstid.

Etterfølgeren til «Noorderlicht» behøver ifølge Rorgemoen ikke være en skonnert, men kravlista fra Sysselmannen er lang for godkjenning. Selv sier han at de er åpne og at det handler om en kombinasjon av fartøy og mannskapet, som skal tilbringe
mye tid i isen.

– Man må ha de rette folkene som forstår produktet og som vil være ute i isen over så lang
tid. Men vi er veldig åpne, sier han om skipet som har hatt 600 overnattingsdøgn gjester i snitt hver sesong.

For kystvaktskipet har «Operasjon «Noorderlicht»» blitt en vårtradisjon.

– Det har vært nærmest fast aktivitet for KV «Svalbard» å bryte seilfartøyet ut av isen etter 17. mai hvert år, forteller Marinens pressetalsmann Vegard Oen Hatten om oppdraget.

SV «Noorderlight» inngår i Oceanwide Expeditions, som også har SV «Rembrant van
Rijn», MV «Planicus» og MV «Ortelius» i flåten.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!