Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Siste kullasting fra Bykaia

«Asiaborg» under lastingen mandag. Skipet hadde 13.900 tonn om bord da det gikk fra kai onsdag. Det nye mobile lasteanlegget var for første gang i bruk, og fungerte som det skulle uten større problemer. FOTO: Birger Amundsen

Siste kullasting fra Bykaia

Onsdag forlot «Asiaborg» Bykaia med 14.000 tonn kull til en kunde i Tyskland. Neste år leveres kullet fra Gruve 7 over egen kai på Hotellneset.

Lasting av kull over Bykaia har skapt både frustrasjon og irritasjon blant kullfolket i Gruve 7. I tillegg til de praktiske problemene med å laste kull uten et skikkelig lasteanlegg, påfører bruken av Bykaia Store Norske store ekstrautgifter.

Lastingen av «Asiaborg» tok til natt til søndag, og ble avsluttet tidlig onsdag morgen. Denne gangen surret og gikk det nye, mobile lasteanlegget uten større problemer under hele lastingen. Noe det ikke gjorde i september. Etter få timers bruk var det stopp, og et langt mindre og mer tungvinte lånt lasteanlegg måtte settes inn.

Ifølge gruvesjef Håvard Dyrkolbotn i Gruve 7 skyldtes problemet en feilmontert pumpe.

– Pumpen driver beltet og er hovedpumpen for hele anlegget. Fortsatt er det en del småting som gjenstår innen alt er som det skal være, sier han.


Kullstøv

Det største problemet under årets siste lasteoperasjon var kullstøv. Gruvesjefen forteller at støvet var et mareritt da lastingen startet søndag, og skyldes kombinasjonen nyprodusert kull og tørt vær.

– Vå måtte prøve å dempe støvet med vann, og da skjedde det som gjerne skjer når det er kaldt: det begynte å fryse, sier han.

Lasten på nærmere 14.000 tonn til det tyske selskapet Clariant, tidligere Süd-Chemie, var den tredje i år. Ifølge Store Norskes egen internavis Bedriftsnytt er det totalt i år skipet ut 47.000 tonn kull fra Gruve 7, alt har gått til Clariant.


Verdifull kull

Salgs- og markedsdirektør i Store Norske, Aleksander Askeland, sier at han ikke kan opplyse om hvor mye 47.000 tonn utgjør i klingende mynt, annet enn at det tyske selskapet verdsetter sjuakullet høyt og betaler godt. Og at selskapet betaler mer enn hva Store Norske oppnår for kullet fra Svea Nord.

– Kullet fra Gruve 7 har høyere brennverdi, lavere innhold av svovel og mindre stein enn Svea Nord-kullet, sier han.

Etter det Svalbardposten kjenner til kan Clariant ha betalt rundt 100 dollar tonnet. I så fall har Store Norske fått rundt 26 millioner kroner for kullet. I tillegg kommer salget av rundt 25.000 tonn kull til Energiverket i Longyearbyen. Lokalstyret har forhandlet fram en pris som er lavere enn markedsprisen.

Samlet sett kan Store Norske i år derfor hatt en inntekt fra Gruve 7 på 35-40 millioner kroner.


I mål tross forsinkelser

Håvard Dyrkolbotn forteller at produksjonen i Gruve 7 er i rute, og at målet for i år er å produsere 73.000 tonn salgskull.

– Det ser ut til at vi skal komme i mål, sier han.

Og det til tross for at de mistet noen produksjonsdager i gruva på grunn av at «Asiaborg» var forsinket.

Lastingen av «Asiaborg» var ikke bare årets siste, men også den aller siste for gruvesjefen. Dyrkolbotn overtok som sjef i Sjua høsten 2010. Om to uker reiser han på slutt, etter 12 år som kullarbeider.

Nå gjenstår bare fjerning av kullsølet og oppryddingen på Bykaia. Neste utskiping vil foregå fra Store Norskes egen kai på Hotellneset.

Se bildet større

«Asiaborg» ble siste kullskip fra Svalbard i år. Den forlot Longyearbyen onsdag med 14.000 tonn kull om bord. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Håvard Dyrkolbotn er sjef i Gruve 7. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede kabel

Alternativ til kull som energiforsyning.

Høringen pågår nå

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!