Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Siste farvel med «Nordsyssel»

Sysselmann Odd Olsen Ingerø (f.v.) tok farvel med mannskapet mandag. Skipper Kjetil Bogstrand, styrmann Dragan Mitrovic, sommerhjelp Ellen Olsen, matros Oddleif Moen, motormann Mikael Mikalsen og matros Edmund Iversen. Stuert Nina Øverland Storvik og maskinsjef Bjørn Kristian Nesjan var ikke til stede da bildet ble tatt. FOTO: Birger Amundsen

Siste farvel med «Nordsyssel»

Søndag kaster «Nordsyssel» løs og forlater Svalbard for aller siste gang, etter å ha seilt for Sysselmannen siden 2003. Blant mannskapet på sju hersker stor usikkerhet om framtiden.

I juni neste år vil et helt nytt skip ta over som tjenesteskip for Sysselmannen. Båten bygges ved Havyard-verftet i Sogn for rederiet Remøy Management AS, som har inngått kontrakt for de seks neste årene, med oppsjon på fire år i tillegg.

– Jeg har tatt med i utlysningen at de av mannskapet som ønsker det, skal tas over i det nye fartøyet. Så må rederiet vurdere dette, og forklare hvis det ikke skjer, sier sysselmann Odd Olsen Ingerø.

Ingerø understreker at det er et svært erfarent mannskap, og at dette er viktig for Sysselmannen.

– Jeg håper selvsagt at sysselmannens ønsker betyr noe for de som skal levere tjenesten, sier han.


Erfarent mannskap

«Nordsyssel» har et fast mannskap på sju, med en hjelpekvinne i tillegg i den mest hektiske sommer­sesongen. Flere av disse har mange års erfaring i farvannet rundt Svalbard.

Skipper Kjetil Bogstrand har seilt med «Nordsyssel» i alle elleve sesongene, de to første årene som styrmann og siden som skipper. Styrmann Dragan Mitrovic har også mange sesonger om bord. Matrosene Oddleif Moen og Edmund Iversen er de med flest sesonger bak seg. Begge fulgte med over fra Sysselmannens tidligere tjenestefartøy «Polarsyssel» til «Nordsyssel» i 2003.


Glitter og lettkledde damer

«Nordsyssel» ankom Longyearbyen for første gang i midten av mai 2003. Det ombygde seismikkfartøyet hadde da blant annet gått i rute som casinoskip mellom Japan, Korea og den russiske østkysten i 1990-årene.

– Bak søylene i salongen så vi at det var limt på glitter, før vi bygde dem inn. Her svingte damene seg til forlystelse for japanere, koreanere og russere, fortalte daværende skipper Steinar Nilsen til Svalbardposten.

Skipet hadde ligget fire år i opplag i Stockholm da Rana Ship Service i Mo i Rana kjøpte det. Det nybygde fartøyet som overtar fra neste sommer er atskillig større, med en moderne skrogform av samme type som supplybåtene i oljenæringen. Til tross for dette kan skipet ikke hamle opp med gammelskuta når det gjelder is. «Nordsyssel» har høyeste isklasse, 1A Super eller ICE-1A, nyskuta noen klasser lavere.


Aldri møtt havbunnen

Skipper Bogstrand sier at han ikke vet noe om muligheten for å jobbe om bord i det nye sysselmannsfartøyet. Få dager etter at «Nordsyssel» er tilbake i Mo i Rana, står mannskapet uten jobb.

– Jeg håper selvsagt at noen av oss kan være med videre. Jeg blir 58 år til jul, og det er klart at når man er frisk og rask kan man godt tenke seg å fortsette, sier han.

Ifølge Bogstrand har «Nordsyssel» gått 200.000 kilometer i farvannet rundt Svalbard i løpet av de elleve sesongene, uten et eneste uhell hverken med fartøy, mannskap eller passasjerer. Det går knapt en sommer uten at et eller annet fartøy berører en grunne. Det gjelder særlig i øst og nordøst, hvor farvannet er særdeles dårlig opploddet.

Bogstrand drar fram et sjøkart over den nordlige delen av Nordaustlandet, og plasserer fingeren midt i den brede Nordenskiöldbukta.

– Her finnes det nesten ikke loddskudd. Det samme gjelder Rijpfjorden og det meste av nordkysten, sier han.

Til tross for det urene farvannet, og at «Nordsyssel» i årevis har operert her, som over alt ellers på Svalbard, har skuta aldri berørt havbunnen. Ikke så mye som en myk sandbanke har den strøket.

– Hå nei, bunnen på skuta ser akkurat like fin ut som da den kom hit i 2003, sier Bogstrand.


Vemod

Odd Olsen Ingerø trekker også fram at verken skip eller folk er blitt skadet i løpet av de elleve sesongene. At skuta nå forlater Svalbard for aller siste gang synes han er vemodig.

– Jeg var i sin tid med på å få skuta til Svalbard. Skuta og mannskapet har gjort en utmerket jobb, derfor er det vemodig at den nå forsvinner. Når det gjelder mannskapet håper jeg å se dem igjen på det nye fartøyet, sier han.

Den nye skuta har ennå ikke fått navn. Ingerø sier at de jobber med saken, og at det er Sysselmannen som bestemmer hva den skal hete.

– Vil det bli noe med syssel?

– Gjerne for min del, men det er altså ikke avgjort, svarer han.

«Nordsyssel» forlater den nye gammelkaia søndag klokken 17. Onsdag var den på sin siste tjenestetur, under en oljevernøvelse på Isfjorden.

Daglig leder Rune Håkon Jakobsen i Nordsyssel AS, driftsselskapet for MS «Nordsyssel» i Mo i Rana, forteller at selskapet for tiden er i forhandlinger om salg av skipet til et engelsk selskap.

– Selskapet driver over hele verden med utleie av skip blant annet til forskning og oljerelatert virksomhet, sier han.

Underskriving av kontrakten er like om hjørnet.

Nøkkelord

Se bildet større

Alle på Svalbard har et forhold til «Nordsyssel». FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

«Nordsyssel» på vei ut Adventfjorden onsdag, for å delta på en oljevernøvelse i Colesbukta. Søndag blir det siste gang vi ser skipet forlate fjorden. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!