Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sikter seg inn mot Narvik

Terje Aunevik og Pole Position tror framtidas fraktakse mellom fastlandet og Svalbard blir mellom Narvik og Longyearbyen. FOTO: Anders Fjellestad

Sikter seg inn mot Narvik

Pole Position tror Ofotfjorden kan bli senter for framtidas transport til Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Nylig offentliggjorde Terje Aunevik at selskapet han leder, Pole Position Logistics, etablerer seg i Narvik gjennom et datterselskap. Det skjer enten via oppkjøp eller i partnerskap med andre.


– Effektiv
– Vi er helt i startfasen nå, men vi har jobbet i godt over et år for å kartlegge- og få en klar forståelse av logistikkflyten på fastlandet, som berører Svalbard. Da har vi kommet til den erkjennelsen at alt godset passerer Narvik uansett. Det ekstra legget fra Narvik til Tromsø er og blir et ekstra ledd, sier han.

I dag er Tromsø et slags knutepunkt for varetransport til Svalbard, men denne betydningen vil reduseres med årene tror han. Årsaken er varestrømmen mellom øst og vest, hvor Narvik med jernbane og havn er et knutepunkt.

Allerede sent på 1990-tallet ble det av transporteksperter spådd at de store butikkjedene ville flytte hovedlagrene sine i landsdelen til Narvik, nettopp på grunn av beliggenheten. Det har også i stor grad skjedd. Ifølge tall fra Ofotenalliansen, kommer 95 prosent av dagligvarene med Ofotbanen.

– Narvik som knutepunkt til Svalbard er langt bedre. Vi er overbevist om at Narvik er et mer riktig logistikkpunkt på sikt, enn Tromsø, og tror vi snakker mer om tradisjon enn hva som er effektiv logistikk, sier Aunevik, som mener det vil styrke leveringssikkerheten.


Ingen fasit

«Vi tenker vår satsning her rundt to hovedspor. Det ene er at vi mener at Narvik på sikt bør utvikles til å bli fastlandsknutepunktet for Svalbard – og dermed også for hele Arktis. Det andre er at vi forventer ny, stor, og spennende aktivitet knyttet til Narvik Havn, også uavhengig av Svalbard/Arktisperspektivet, ikke minst i aksen øst-vest.
Om man så klarer å koble disse to sporene sammen er vi trygge på at det kan bli kraftfullt – det ønsker vi å bidra til med denne satsningen», slo Pole Position fast da de slapp nyheten.

Forskerne er litt mer tilbakeholdne og spesielt til øst-vest-aksen. Forskningsleder Inger Beate Hovi ved Transportøkonomisk institutt sier transportveksten over Narvik har vært stor det siste halvannet året, og at det er som følge av at distribusjonen til Tromsø og Alta ble endret i 2013, og økt transport av malm fra Kiruna.

– Men når det gjelder transport mellom Kina til USA, er jeg usikker på om det er et transportopplegg som vil lykkes. Det er nok en raskere transport enn sjøveien, men en dyrere løsning med en langt lavere kapasitet, sier Hovi som mener det derfor er flere usikkerhetsfaktorer i et slikt transportbilde med Narvik som senter.

– Jeg kan ikke sette to streker under, sier hun.

Viktig rolle
Aunevik framholder at Narvik i løpet av en femårsperiode vil ha en viktigere rolle i varetransporten i Arktis, og at selskapet på sikt kan få en rolle her.

Pole Position Logistics har siden etableringen for ti å siden, opparbeidet seg en unik kompetanse på transport i Høy-Arktis, og tar seg i dag av rundt 200 skipsanløp, flyfrakt og transport for Store Norske. Aunevik tror også at maten til Svalbard i framtida i større grad vil bli pakket på Gardermoen enn i Tromsø.

– Det viktigste nå er å få formalisert datterselskapet. Vi jobber veldig tett på Narvik havn, sier Aunevik, som også blir daglig leder i datterselskapet.

Nøkkelord

Se bildet større

Pole Position vil etablere seg på fastlandet gjennom et datterselskap i Narvik. Selskapet tror byen i Ofotfjorden får stor betydning for transporten i Arktis framover. Her fra Svalbard lufthavn. FOTO: Terje Aunevik, Pole Position Spitsbergen

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!